میهن صنعت :

سكوي نخست «رشد توليد فولاد جهان» به ايران رسيد

ايران در نيمه نخست سال جاري ميلادي بالاترين رقم رشد توليد فولاد خام را در بين 20 توليدكننده بزرگ دنيا كسب كرد.


به گزارش پايگاه اطلاع رساني میهن صنعت به نقل از روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران،بر اساس پژوهش دانشگاهي كه به تازگي صورت گرفته،‌ توليدكنندگان فولاد خام كشورمان در نيمه نخست سال 2012 با توليد بيش از هفت ميليون و 300هزار تن، رشد 9.5درصدي را به ثبت رساندند كه در بين 20 توليدكننده بزرگ فولاد دنيا بالاترين رقم رشد محسوب مي شود.
در اين مدت متوسط رشد توليد فولاد خام دنيا كمتر از يك درصد(0.9 درصد) بوده و ميزان توليد فولاد خام دنيا در مدت مورد بررسي به 765.8ميليون تن رسيده است.
اين تحقيق كه از سوي سيد تقي نعيمي استاد دانشگاه و محقق دانشگاه هاي داخل و خارج كشور و همكارانش انجام شده نشان مي دهد پس از كشورمان،‌ تركيه با رشد 9.3،‌ امريكا با 8.4 و ‌كانادا با 6.5 درصد و كشورهاي اروپايي خارج از اتحاديه نيز با رشد 5.8درصدي در رتبه پنجم جاي گرفتند.
در اين گزارش به اين نكته اشاره شده كه دامنه دار شدن مشكلات اقتصادي در جهان دليل افت رشد توليد اين كالاي استراتژيك در جهان است از همين رو كشوري همچون چين به رغم توليد 356ميليون تني تنها به رشد نيم درصدي دست يافته و هند نيز نتوانسته رقم رشدي بيش از 3.1درصدي كسب كند. در همين حال ژاپن طي شش ماه ابتداي سال 2012 هيچ رشدي را در توليد فولاد خام به دست نياورده است.
در اين گزارش برزيل با رشد منفي 2.5،‌ امريكاي جنوبي با منفي 3.6،‌ اتحاديه اروپا با منفي 6.4 درصد و در نهايت آلمان با ثبت منفي 5.7درصد در پايين ترين جايگاه جدول رشد توليد قرار گرفتند.
در اين گزارش همچنين تصريح شده است كه ايران با توجه به امكاناتي نظير در اختيار داشتن 1.5درصد ذخاير سنگ آهن جهان، 15.9درصدي ذخاير گاز و همچنين نيروي انساني متخصص از شرايط مطلوبي براي رشد و توليد برخوردار است به گونه اي كه مي توان توليد اين محصول استراتژيك را به سمت فولادهاي كيفي و سبك هدايت كرد.
به اين دليل كه طي سال هاي اخير صنايع مصرف كننده فولاد در جهان توجه ويژه اي به استفاده از فولاد هاي خاص در صنايع پيشرفته كرده اند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=2449
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه