میهن صنعت:

سوخت موجود یورو 4 نیست

میهن صنعت: عضو شورای شهر تهران معتقد است که سوخت موجود یورو 4 نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، به نقل از فارس، رحمت الله حافظی با اشاره به مطالعه شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با همکاری دانشگاه شریف و دو مجموعه بین المللی درباره کیفیت هوا از زمستان سال 90 تا پایان زمستان 92، گفت: بر اساس نمونه برداری های موجود در مجموع کیفیت سوخت از منظر بنزن و عدد اکتان و گوگرد بهبود یافته است . سوخت پاک موجود یورو 4 نیست، اما نسبت به سوخت پتروشیمی ها بهتر است. گوگرد این سوخت پاک بین 21 تا 270 ppm  است متوسط آن 100 ppm و میانگین آن 77/5 ppm است در حقیقت در میانگین 8 برابر استاندارد است.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به اینکه از اواخر سال 88 و اوایل سال 89 میزان ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون رشد شدیدی یافت، افزود: متاسفانه در این زمان قانون الزام معاینه فنی خودروها از دو سال به 5 سال توسط نمایندگان مجلس افزایش یافت. سوال اینجاست که چرا نمایندگان این تصمیم را گرفتند، اگر استاندارد موجود استاندارد نبود بهتر نبود سازمان استاندارد ملاک های استاندارد را ارتقا می داد و اگر مراکز معاینه فنی به تعداد کافی وجود نداشت بهتر نبود تعداد آنها را در مدت زمان کمتر از یکسال افزایش می دادند و اگر برگه معاینه فنی خرید و فروش می شد بهتر نبود برخورد قانونی صورت می گرفت، در مجموع این اقدام مجلس خطای فاحشی بود.

وی از ورود سوخت پتروشیمی ها به شبکه سوخت رسانی به عنوان علت دیگر یاد کرد و ادامه داد: جلساتی با کمیسیون بهداشت و فراکسیون محیط زیست مجلس برای کاهش زمان معاینه فنی خودروها داشتم و خواهش کردم که این اقدام اصلاح شود. متاسفانه با این اقدام سایر کلانشهرها نیز دچار آلودگی هوا شدند، شهر شیراز و سنندج چه صنعتی دارند که الوده شوند، این اقدامات بود که موجب شد پروازهای شهر سنندج  در یک روز به دلیل آلودگی هوا لغو شود.

حافظی در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفت هوای تهران، سوخت گازوئیل تحویلی به شرکت اتوبوسرانی 3640 ppm است، تاکید کرد: در شورای شهر تهران مصوبه ای برای مجهز کردن اتوبوس های شرکت واحد شهر تهران به فیلتر دوده تصویب شد نکته اینجاست که این فیلترها تا گوگرد 250 ppm پاسخگو است و بیش از این کارآیی ندارد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=61965
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه