افتتاح طرحی 11 ساله با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر ارتباطات

شبکه ملی اطلاعات آمد

میهن صنعت : فاز نخست شبکه ملی اطلاعات با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر ارتباطات افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری دیروز در مراسم افتتاحیه شبکه ملی اطلاعات با تبریک هفته دولت گفت: با حساب های سرانگشتی می توان گفت که حدود 20هزار میلیارد تومان در سه سال گذشته برای ایجاد شبکه ملی سرمایه گذاری شده است که سهم دولت از این سرمایه گذاری نزدیک به 20 درصد و مابقی آن سهم بخش خصوصی است.

وی افزود: البته این به آن معنا نیست که از بودجه برای ایجاد این شبکه هزینه شده  باشد، بلکه با روش هایی که طراحی شد توانستیم درآمد زایی داشته باشیم و هزینه دولتی این طرح را به دست آوریم.

به گزارش فرصت امروز، معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه شبکه ملی اطلاعات محدودیتی برای کاربران به وجود نخواهد آورد، اظهار کرد: این دولت همیشه در تلاش بوده تا مردم به اطلاعات آزاد دسترسی داشته باشند و این شبکه به این منظور ایجاده شده تا مردم به اطلاعات با سرعت بیشتر، امنیت بالاتر و هزینه کمتر دسترسی داشته باشند.

جهانگیری ادامه داد: مطابق برنامه پنجم ما باید تا سال گذشته 60 درصد خانوار را به پهنای باند متصل و دولت الکترونیک را زود تر از اینها اجرایی می کردیم که این نیازمند راه اندازی شبکه ملی بود.

وی گفت: استقرار چنین شبکه ای یقینا نیازمند زیرساخت های زیادی بوده که یکی از آنها در بخش نرم افزاری بوده است و ما با توجه به نیروی مناسب داخلی شبکه ملی را احداث کردیم.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: در حال حاضر ایران جزو پنج کشوری است که بیشترین فارغ التحصیل در رشته مهندسی را دارد و این فرصتی را به وجود آورده تا جوانان ما در بخش های ICT و IT توسعه مناسبی داشته باشند.

جهانگیری با اشاره به اهمیت ایجاد شبکه ملی گفت: برخی ها فکر می کنند ما تنها کشوری هستیم که به دنبال ایجاد یک شبکه اختصاصی بوده ایم، اما این فکر کاملا اشتباه است چون بیشتر کشور های صنعتی و توسعه یافته از چنین شبکه ای برای حفظ اطلاعات شهروندان خود و امنیت سایبری بهره می برند.

در ادامه این مراسم، محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تشکر از همه بخش هایی که در ایجاد شبکه ملی همکاری کردند، گفت: با تعرفه های جدید 623 میلیارد تومان از درآمد های سال 95 در بخش زیرساخت کسر شد تا مردم مشتاق به استفاده از شبکه ملی اطلاعات با تعرفه پایین  شوند.

وی افزود: بحث شبکه ملی اطلاعات از برنامه چهارم مطرح شد اما در این دولت فشار های زیادی برای ایجاد آن به دولت وارد می شد و اتفاقا کسانی بیشترین حملات علیه دولت را داشتند که زمانی که خودشان مسئولیت داشتند کوچک ترین قدمی برای ایجاد شبکه ملی بر نداشتند.

لازم به ذکر است که بنابر قانون، تا پایان برنامه پنجم توسعه شبکه ملی اطلاعات باید به بهره برداری می رسید که این طرح تا به حال به دلایل مختلف به تعویق افتاد. باروی  کار آمدن دولت یازدهم انتقاد ها از عملی نشدن این طرح بالا گرفت که وزارت ارتباطات و اطلاعات با کمک بخش خصوصی دیروز فاز نخست این طرح را کلید زد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=88395
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه