میهن صنعت:

شرکت‌های بورسی متاثر از کاهش قیمت نفت

میهن صنعت: در بازار سرمایه نگرانی هایی از بابت کاهش سود هلدینگ با توجه به کاهش قیمت نفت ایجاد شده، لذا جهت شفاف سازی اعلام می شود که تا کنون متوسط قیمت خوراک شرکت های زیرمجموعه هلدینگ بیشتر از قیمت فروش محصولات،کاهش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، به نقل از باشگاه خبرنگاران در خصوص هلدینگ شرکت‌ها بورسی می‌توان گفت: هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس که به عنوان بزرگ ترین شرکت بورسی در هفته های اخیر با عدم تعدیل پیش بینی سود و افت شدید قیمت همراه شده بود،در تازه ترین اقدام در خصوص تاثیر کاهش قیمت نفت بر سوددهی خود شفاف سازی و اعلام کرد که افت قیمت نفت موجب کاهش سودآوری شرکتهای زیرمجموعه شده است.
 
بر این اساس هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس که به دلیل ارزش روز بالا تاثیر زیادی در شاخص بورس دارد، بعد از عدم تعدیل سود با افت شدید قیمت مواجه شد و به دلیل برخورداری از صف های فروش سنگین تاثیر زیادی در کاهش شاخص داشت.
 
اخیرا در بازار سرمایه نگرانی هایی از بابت کاهش سود هلدینگ با توجه به کاهش قیمت نفت ایجاد شده، لذا جهت شفاف سازی اعلام می شود که تا کنون متوسط قیمت خوراک شرکت های زیرمجموعه هلدینگ بیشتر از قیمت فروش محصولات،کاهش داشته است.
 
در اطلاعات تکمیلی که از 6 شرکت اصلی هلدینگ ارائه شده است، میانگین وزنی کاهش نرخ فروش محصولات در آذر نسبت به 6 ماه نخست سال برای شرکت های پتروشیمی بندرامام، پارس، نوری و بوعلی سینا به ترتیب منفی 34 درصد، منفی 29 ، منفی 38 و منفی 30 درصد اعلام شده است.
 
در عین حال میانگین وزنی کاهش نرخ خوراک در آذر نسبت به 6 ماه نخست سال برای شرکت های پتروشیمی بندرامام منفی 42 درصد، پارس منفی 34 درصد، نوری منفی 39 درصد و بوعلی سینا منفی 31 درصد است همچنین در پتروشیمی فجر و مبین با توجه به ثابت بودن نرخ فروش محصولات و خرید خوراک،تغییری در سودآوری به وجود نیامده است.در این میان کاهش قیمت خوراک پتروشیمی با احتساب افزایش درصد تخفیف از 45 به 55 درصد است.
 
در پایان می‌توان گفت:شفاف سازی بزرگ ترین شرکت بورسی در خصوص کاهش قیمت نفت تاثیر منفی شدیدی بر روند بازار سرمایه گذاشت و قیمت سایر شرکتهای بورسی را نیز تحت تاثیر قرار دارد به طوری که در معاملات امروز شاخص بورس ریزش 700 واحدی را تجربه کرد و برای اولین بار در یکسال اخیر وارد کانال 67 هزار واحدی شد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=66031
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه