شمارش معكوس تعطیلی قطعه سازی
میهن صنعت : در سال گذشته بواسطه سیاست های غلط اقتصادی و تحركات نادرست مالی در بخشنامه های بانك مركزی و افت بیش از 50 درصدی تولید خودرو در كشور بیش از سی و پنج درصد از شاغلین مستقیم و غیرمستقیم صنعت خودرو كه قریب به 600 هزار نفر نیروی ماهر و آموزش دیده بود
ساسان قربانی دبیر انجمن قطعه سازان با بیان این مطلب اظهار داشت: در سال گذشته بواسطه سیاست های غلط اقتصادی و تحركات نادرست مالی در بخشنامه های بانك مركزی و افت بیش از 50 درصدی تولید خودرو در كشور بیش از سی و پنج درصد از شاغلین مستقیم و غیرمستقیم صنعت خودرو كه قریب به 600 هزار نفر نیروی ماهر و آموزش دیده بودند از این صنعت ناگریز حذف شدند.
قربانی ادامه داد در این بین چیزی در حدود 130 هزار نفر از شاغلین مستقیم بكار و تعداد بی شماری از شاغلین غیرمستقیم از كار بیكار و در بهترین شكل ممكن با از بین رفتن درآمد و كاهش آن مواجه شده اند.
دبیر انجمن قطعه سازان از تداوم این روند در صورت ادامه فضای كسب و كار نامطمئن بوجود آمده و عدم حمایت های مرسوم از این صنعت و بیكاری تعداد بیشتری از كارگران این صنعت خبر داد.
قربانی تصریح كرد: حدود 80درصد قیمت تمام شده یك خودرو را قطعات آن تشكیل می دهد و مهمترین عامل در حفظ اشتغال در صنعت پر اشتغال خودرو حمایت و همراهی با صنعت قطعه سازی است.
وی افزود: كشور ما در یك بیان كلی برای شاغلین در این صنعت هزینه كرده است و در تعابیر كلان مدیریتی می گویند سرمایه ملی هر كشوری نیروی انسانی آن كشور بوده و درحال حاضر كشورهایی كه نیروی انسانی شاغل ماهر و آموزش دیده دارند اصولا در رده های بالای اقتصادی دنیا قرار دارند.
قربانی با اشاره به گستردگی صنعت قطعه سازی تاكید كرد: وقتی شما از این صنعت صحبت می كنید قطعاً از صنعت فلز، لاستیك، پارچه، قطعات الكتریكی و بسیاری از صنایع دیگر حرف می زنید در واقع می توان صنعت خودرو را لوكومتیو صنعت داخلی دانست چون این صنعت با صنایع بالادستی نظیر فولاد، و پائین دستی مرتبط بوده و تاثیر مستقیمی در ادامه بكار بسیاری از صنایع دارد.
دبیر انجنن قطعه سازان اذعان داشت: كشور ما به لحاظ تركیب جمعیتی جامعه ای جوان است و حدود 70 درصد جمعیت كشور را زیر 30 ساله ها تشكیل می دهند و این تعداد نیاز به شغل و كار دارند و در این بین شرایط حفظ كسب و كار و صنایع پر اشتغال كشور از واجبات تصمیم گیرندگان چه در مجلس چه در صنعت و چه مسئولانیك ه مرتبط با صنعت كشور هستند خواهد بود.
متاسفانه ما در سال گذشته علی رغم اینكه سال تولید و حمایت بود انتظار داشتیم كه در جهت حفظ تولید فعالیت های اساسی صورت بگیرد ولی حداقل می توان گفت كه در صنعت خودرو و صنایع دیگر این اتفاق نیافتاد و زبان آمار نشان دهنده است كه موفقیتی در این خصوص ایجاد نشده است.