میهن صنعت :

شماره‌گذاری 516 هزار خودرو

میهن صنعت : رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به شماره‌گذاری 516 هزار خودرو در 7 ماه نخست امسال گفت: این رقم نسبت به سال گذشته 41 درصد کاهش داشته است.

 

 

به گزارش میهن صنعت به نقل از فارس، سردار اسکندر مؤمنی پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌ها با اعلام این مطلب افزود: در 7 ماه اول امسال 516 هزار خودرو شماره‌گذاری شدند که نسبت به سال گذشته با 41 درصد کاهش مواجه بودیم.

وی افزود: در این در حالی است که 22 هزار و 900 خودروی وارداتی شماره‌گذاری شده‌‌اند که در این فقره شاهد رشد 17.5 درصدی بوده‌ایم.

مؤمنی به اسقاط 40 هزار دستگاه خودرو در 7 ماهه اول امسال اشاره کرد و گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 31 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: در این مدت 117 هزار دستگاه موتورسیکلت شماره‌گذاری شده‌اند که نسبت به سال قبل و مدت مشابه 46 درصد کاهش داشته و این در حالی است که در این مدت 947 هزار نفر گواهینامه اخذ کرده‌اند که در این مورد هم با کاهش 13 درصدی مواجه هستیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به این مطلب که در 6 ماهه اول امسال 6 درصد کاهش تلفات جاده‌ای را شاهد بوده‌ایم، گفت: یعنی 601 نفر کمتر کشته شده‌اند و این در حالی است که امیدواریم این کاهش تا پایان سال حفظ شود.

وی تصریح کرد: استان‌های خراسان رضوی، کردستان، اصفهان، فارس و خوزستان بیشترین کاهش تلفات را داشته‌اند و این در حالی است که آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی  و چهارمحال و بختیاری بیشترین افزایش تلفات را داشته‌اند.

مؤمنی همچنین با اشاره به این مطلب که میانگین تلفات جاده‌ای از هر 10 هزار وسیله نقلیه 7.5 نفر کشته است، گفت: در کشور ما این عدد 8.1 نفر و در آسیا 10 نفر است که ما نسبت به میانگین جهانی نیم نفر فاصله داریم.

وی تصریح کرد: کاهش تلفات جاده‌ای در 6 ماه اول امسال در حالی است که اعمال قانون 33.8 درصد کاهش داشته و تلفات هم کمتر شده است و خوشبختانه شعار «جریمه هدف نیست» به بار نشسته و نتیجه خود را نشان داده است.

فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی افزود: ما تمام تلاش خود را مبذول می‌داریم تا از حداکثر ظرفیت‌های قانون استفاده کنیم تا سوانح و حوادث کنترل شود و در این مسیر هرگز بر یک عامل پافشاری نکرده و در وقوع حوادث همه عوامل از جمله راننده، راه و ایمنی خودرو را در نظر خواهیم گرفت.

مؤمنی با اشاره به این مطلب که 1500 مورد پرونده‌هایی که برخی از نهادها و سازمان‌ها در وقوع حوادث جاده‌ای در آن نقش داشته‌اند به دستگاه‌های قضایی ارسال شده است، گفت: در این میان شهرداری‌ها در سراسر کشور، وزارت راه و سپس اداره آب و فاضلاب به ترتیب بیشترین مقصرین بروز تصادفات بوده‌اند که سهم‌شان در نظر گرفته شده و به آنها ارائه شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: باید تلاش کنیم تا با توجه به استفاده زیاد از این ناوگان تلفات کاهش داشته و سفری ایمن و راحت‌تر را شاهد باشیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به این مطلب که اگر در تصادفات خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی تصادف منجر به جرح و یا فوت راننده شود و تشخیص داده شود که راننده مقصر است دفترچه این فرد باطل خواهد شد، گفت: تاکنون 20 مورد دفترچه رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی باطل شده است که این افراد باید بروند سراغ یک شغل دیگر.

وی همچنین به تعامل با تعاونی‌های حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: این تعاونی‌ها باید بر عملکرد رانندگان خود کمال نظارت را داشته باشند زیرا اگر تصادفی رخ دهد پس از راننده تعاونی نیز مقصر است و قطعا جریمه خواهد شد و اگر 4 بار این حادثه برای یک تعاونی اتفاق بیفتد پروانه فعالیتش برای همیشه باطل  خواهد شد.

مؤمنی درباره تعویض گواهینامه‌ها و تمدید اعتبار 10 ساله آنها گفت: از نیمه دوم امسال این طرح اجرایی شده و امیدواریم تا پایان سال همه گواهینامه‌ها با اعتبار 10 ساله صادر شوند.

وی افزود: البته تا سن 65 سالگی اعتبار 10 ساله، 65 تا 70 سال 5 ساله و بالاتر از  70 سال 2 ساله تمدید خواهد شد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به طرح بزرگ نظارت مردمی برای ایمنی بیشتر حمل و نقل اشاره کرد و گفت: این طرح به احتمال زیاد در اواخر امسال اجرایی خواهد شد و تمام تلاشمان این است که در جایی که پلیس حضور ندارد و یا سیستم هوشمند نیست بتوانیم با پتانسیل سایر رانندگان بر جاده‌ها و تخلفات انجام شده از سوی برخی از رانندگان اشراف کامل داشته باشیم.

یکی از خبرنگاران درباره اختلاف نظر میان پلیس راهنمایی و رانندگی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای ثبت سند رسمی خودرو پرسید که مؤمنی گفت: هیچ اختلافی وجود ندارد بلکه بر اساس قانون وظیفه نیروی انتظامی این است که مسئولیت تعویض پلاک را داشته باشد.

وی افزود: ما هیچ الزامی نداریم که افراد و شهروندان پس از تعویض پلاک به دفاتر اسناد رسمی بروند و بخواهند پولی به آنها بدهند.

مؤمنی با اشاره به دو سانحه در چند ماه اخیر که باعث شده تعداد زیادی از شهروندان در آن فوت کنند، گفت: در خصوص این سوانح بررسی‌های لازم انجام شد و سهم دستگاه‌های مقصر هم تعیین شد و در یکی از موارد این سهم به دادگستری استان خوزستان هم ارجاع داده شد تا در جریان باشد.

وی افزود: ما هر 5 روز یک بار به تعداد کشته‌شدگان زلزله آذربایجان شرقی کشته داریم در حالی که این عدد برای شهروندان قابل لمس نبوده و به چشم نمی‌آید.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به حادثه دلخراش فوت 8 نفر از شهروندان در اتوبان قزوین – زنجان اشاره کرد و گفت: در آن حادثه دو خانواده که برای عروسی به زنجان می‌رفتند به علت گذر از عرض اتوبان آن هم در ساعت 6 صبح فوت کردند که این حادثه بسیار دلخراش بود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=5710
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه