میهن صنعت :

شهرهای کوچک به دنبال حذف نیمی از درآمدهای پایدار پایتخت / به نام تهران به کام دیگران

میهن صنعت : کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مدتی پیش تصمیم گرفت 50 درصد منابع درآمد پایدار شهر تهران از محل ارزش افزوده را حذف و به حساب سایر شهرها واریز کند. این موضوع با موج مخالفتهای نمایندگان مردم تهران در مجلس وشورای شهر همراه شد. مخالفان معتقدند پول

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، کسب درآمدهای پایدار دغدغه اصلی مدیران شهری در چند سال گذشته بوده به طوری که سالانه 5درصد به درآمدهای پایدار پایتخت افزوده و در حال حاضر 35درصد از درآمدهای تهران پایدارند.

اما مدتی پیش برخی از مجلسیان در کمیسیون تلفیق تصمیم گرفتند تا 50درصد سهم شهرداری‌ تهران از محل مالیات بر ارزش افزوده پایتخت را از محل درآمدهای ثابت شهری قطع و به‌حساب سایر شهرها واریز کند که این کار به‌معنای کاهش بخش اعظم درآمدهای پایدار شهری است.

این تصمیم می تواند تهران را با مشکلات جدی روبرو کند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان شهری، کاهش درآمدهای شهری از محل منابع پایدار شهرداری را به سوی تراکم فروشی سوق می دهد. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران یکی از مخالفان طرح این طرح است و این تصمیم را مانعی برای توسعه و پیشرفت پایتخت می داند. او درباره تصمیم کمیسیون تلفیق می گوید: بارها در خصوص این که شهرداری های سایر شهر ها بسیار ضعیف هستند و نیاز به کمک داند سخن گفته ام اما این دلیل نمی شود که از درآمد های تهران کاسته و به دیگر شهر ها بدهند، شهر تهران نیز شهر برخورداری نیست و ما در سال 85 که حساب کردیم شهرداری 35 هزار میلیارد تومان به مردم بدهکار بود  و اگر شهرداری بخواهد درست بدهی هایش را به پیمانکاران بدهد با سالی 3،4 هزار میلیارد در آمد نقدی که هزار میلیارد آن را هم کم کرده اند نمی تواند کاری از پیش برد.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به این که حذف هزار میلیارد از درآمد های پایدار شهر تهران شهرداری را به تراکم فروشی تشویق می کند اضافه کرد: سالهاست که شورا با تراکم فروشی مخالفت می کند و از میزان تراکم فروشی هم کاسته شده و تخلفات بسیار کاهش پیدا کرده است اما این نوع قوانین شهری را اجبار به سوی تراکم فروشی می برد. این که ساختمان ها با تخلف ساخته شود کمیسیون ماده 100 جریمه مشخص کند و محل درآمد جرایم فعالیتهای عمرانی شهر تهران پیش رود.متروی تهران برای چند میلیارد تومان پول له له می زند و منتظر است که ببیند چند میلیارد تومان مجلس برای توسعه آن به تصویب می رساند  و حذف چنین مبلغی از درآمدهای شهرداری یعنی حذف یک خط مترو در تهران.

مخالفان این طرح بر غیر قانونی بودن این تصمیم اتفاق نظر دارند.

در جدول زیر نظرات نمایندگان مردم تهران در شورای شهر و مجلس می آید:

احمد مسجد جامعی

شهر تهران ظاهر و باطنی دارد که باطن آن با ظاهرش که همان پروژه های عمرانی بزرگراه ها و غیره است. فرق می کند به لحاظ محتوایی تهران، ایران کوچک است که تمام اقوام ایرانی را در خود جای داده است و در واقع سرمایه گذاری در تهران سرمایه گذاری در تمام کشور است. شهر تهران فضای نامطلوب دارد و نیاز به سرمایه گذاری جدی دارد. یک ششم فضای تهران فرسودگی کالبدی دارد و در مناسبات اجتماعی تاثیر می گذارد. بسیاری از ساختمان های شهر تهران در کنار یکدیگر ایجاد شدند و موجب شده است تا فضای فرهنگی خانوارها با کمبود مواجه شود،در واقع سرانه سینما، کتابخانه و فضای فرهنگ برای شهر تهران به نسبت جمعیت موجودش از جاهای دیگر کمتر است و ما کمبود داریم. بسیاری از برنامه ریزان و کسانی که اینگونه تصمیمات را برای شهر تهران می گیرند محل سکونت‌شان بالاتر از انقلاب است و محل ترددشان دارای فضای سبز و بزرگراهی است و پروژه های رنگی شهر را می بینند آنها نمی بینند که چقدر آمار طلاق بیکاری کودکان کار و بافت های فرسوده در شهر تهران وجود دارد.

 

معصومه ابتکار

تهران به لحاظ شاخص‌های سلامت، آلودگی هوا و محیط زیست شرایط بدی را دارد و در واقع جمعیت حدود 8 میلیون و 500 هزار نفری از شاخص‌های مطلوب کیفیتی در تهران برخوردار نیستند و مطمئنا این مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق آسیب‌های جدی‌ای را به برنامه‌های تهران می‌زند.

رسول خادم

با تعامل شورای شهر و شهرداری به سمت درآمد‌های پایدار در شهر تهران حرکت کرده‌ایم که این مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق نگرانی‌هایی را برای شهر ایجاد کرده است .این کار منطقی و صحیحی نیست چرا که منابع تهران مربوط به همین شهر است. مبلغ درآمد شهرداری از این محل یک هزار و هشتصد میلیارد تومان است  و 27 ردیف بودجه شهرداری تهران مرتبط با این 50 درصد حذفی است و باید اصلاح شود. لزومی ندارد 50 درصد از منابع پایدار شهر تهران در دیگر شهرهای کشور تقسیم شود که امیدواریم نمایندگان مجلس در این زمینه دقت لازم را داشته باشند که اگر قرار است درآمد‌های پایدار وجود داشته باشد شرایط را برای شهرهای دیگر نیز فراهم کنیم نه اینکه به گونه‌ای عمل کنیم که درآمد‌های پایدار تهران را در شهرهای دیگر تقسیم کنیم چرا که این مصوبه تاثیرات منفی‌ای را در پی خواهد داشت.

حسین طلا
از دید ما این پول از جیب مردم تهران خارج می شود و باید به جیب مردم همین شهر برگردد و برای تهران هزینه شود. ما با این تصمیم مخالف هستیم و همکارانمان در مجلس می خواهیم که در این موضوع بازنگری کنند.

مهردابائوج لاهوتی
عوارض حاصل از شهر تهران، جزء درآمد‌های شهرداری این شهر است و اختصاص آن به سایر شهرداری‌های کشور اقدامی غیر قانونی است.

اما با حذف نیمی از درآمدهای پایدار تهران چقدر از جیب تهرانی ها کسر می شود ؟

حسین پورزرندی معاون شهرتهران با بیان این که  مجلسیان در برنامه پنجم توسعه بخشی از درآمدهای شهر تهران را از جمله اخذ یک درصد از عوارض کارخانجات داخل حریم شهر حذف کرده‌اندمی گوید: علاوه بر این، سایر درآمدهای شهر تهران نیز کاهش داده شد و قرار شد این کسری ها از محل ارزش افزوده جبران شود.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران با اشاره به اینکه از این محل سالانه شهرداری 1850 میلیارد تومان درآمد دارد می گوید: با نصف شدن این درآمد 27 آیتم از فعالیتهای مختلف شهر تهران از جمله فعالیتهای عمرانی کاهش می یابد.

پورزندی با اشاره به اینکه این مصوبه غیر منتظره بود تاکید می کند: در واقع با کاهش درآمدهای پایدار از محل ارزش افزوده عقب گردی در درآمدهای پایدار شهر تهران خواهیم داشت وب هر آنچه را که در چند سال اخیر برای افزایش درآمدهای پایدار انجام شده است از بین خواهد رفت.

اما چه کسانی به دنبال حذف درآمدهای پایدار پایتخت هستند ؟

جعفر قادری، عضو کمیسیون تلفیق مجلس در این رابطه می گوید: این مصوبه توسط تعدادی از نمایندگان برخی از شهرهای کوچک در کمیسیون تلفیق پیشنهاد شده و آنها به دنبال این هستند تا برای شهرهای کوچک خود درآمدزایی کنند.

او  با اشاره به اینکه نمی گذاریم حق مردم تهران ضایع شودادامه داد :تلاش می کنیم مصوبه حذف 50 درصد از درآمدهای پایدار شهر تهران از محل ارزش افزوده حذف شود.

قادری می گوید:  اعتقادی به تصویب این مصوبه ندارم چرا که نباید درآمدهای یک شهر را آن هم از نوع درآمدهای پایدار در سایر شهرها هزینه کرد. اگر نمایندگان می خواهند برای شهرهای کوچک درآمدی یا بودجه ای را تخصیص دهند بهتر است از ردیف بودجه های دیگر باشد.

حسن بیادی نائب رییس شورای شهر تهران نیز رای زنی های چمران با نمایندگانمجلس و وزارت کشور برای حذف این مصوبه خبر می دهد و به مهر می گوید: حذف نیمی از درآمدهای پایدار شهر تهران شهرداری را به سوی آسمان فروشی هدایت می کند.

ترافیک،آلودگی هوا،بافت فرسوده و…از مشکلات قدیمی پایتخت هستند که برای حل این مشکلات تاریخی تهران به اعتبار وبودجه نیاز دارد . مسئولان شهری معتقدند با وجود چنین مشکلاتی حذف نیمی از درآمدتهران و ریختن آن به جیب سایر شهر هااز عدالت به دور است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=18270
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه