میهن صنعت :

شورای رقابت از مسئولان تذکر گرفت

میهن صنعت : رئیس انجمن قطعه‌سازان‌ از تعلل، کوتاهی و بهانه گیری شورای رقابت در تعیین تکلیف سریعتر قیمت گذاری خودرو خبر داد و گفت: به همین دلیل این شورا از سوی مسئولان تذکر گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت، ساسان قربانی در گفت‌وگو با  تسنیم ، با اشاره به اینکه با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال احتمال تعیین دستورالعمل جدید قیمت خودرو با ضمن تاخیرات شورای رقابت ضعیف به نظرمی‌رسد، اظهارداشت: قیمت گذاری خودرو بر عهده سازمان حمایت است اما شورای رقابت نیز براساس قانون باید دستورالعمل تعیین قیمت خودرو را اعلام و به سازمان حمایت ارائه نماید. این امر در حالی است که هنوز شورای رقابت از انجام وظیفه خود کوتاهی کرده و اقدامات مناسبی را برای تعیین دستورالعمل جدید انجام نمی‌دهد.

وی ضمن بیان این مطلب که اگر براساس قانون شورای رقابت می‌بایست دستورالعمل قیمت خود را تعیین کند چرا تاکنون این کار را انجام نداده است و بهانه‌های متعددی را برای انجام وظیفه خود عنوان می‌کند، افزود: آنان در جدیدترین اظهارات خود معتقدند قطعه‌سازان مواد اولیه خود را از چین وارد می‌کنند در حالی که ما مکرر از آنها ادله و مدارک خواستیم که تاکنون ادله مستندی را به انجمن قطعه‌سازان اعلام نکرده‌اند.

قربانی اضافه کرد: شورای رقابت در هفته‌های گذشته دلیل دیگر عدم تعیین دستورالعمل جدید قیمت خودرو را کوتاهی خودروسازان در ارائه آمار و اطلاعات عنوان کرده است در حالی که براساس رویه سال های گذشته آمار و اطلاعات در اختیار سازمان حمایت قرار داشته و فقط شورای رقابت باید  دستور العمل قیمت خودرو را به این سازمان ارسال نماید.

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو با تاکید بر اینکه به عقیده بنده فعالیت شورای رقابت در تعیین دستورالعمل قیمت غیرکارشناسانه و غیرتخصصی است، اظهار داشت: با کوتاهی های صورت گرفته به طور حتم دستورالعمل در روزهای پایانی سال تعیین نخواهد شد و تنها بخش تولید خودرو بویژه مردم با آسیب‌های جدی روبرو خواهند شد.

قربانی ضمن بیان این مطلب که البته شورای رقابت تذکراتی را نیز از سوی مسؤلین ذیربط برای تسریع در انجام وظایف خود دریافت کرده است گفت: صنعت خودرویی که باید در ایام نوروز نیاز مشتریان خود را برآورده کند در حال حاضر در شدیدترین فشارها قرار داشته و با تصمیمات دستوری ملزم به کاهش قیمت‌ها شده است.

وی اضافه کرد: به اعتقاد بنده روند نزولی قیمت خودرو به هیچ عنوان استمرار نخواهد یافت و منطقاً باید با افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه‌های تولید در آینده شاهد افزایش قیمت خودرو نیز باشیم.

رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو ضمن اشاره به اینکه با تصمیمات دستوری فقط بازار آشفته خودرو برای دلالان و واردکنندگان سودآور و حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان مورد تضعیف قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: در حال حاضر محصولات چینی و کره‌ای با التهابات بازار خودروهای داخلی نبض بازار را در اختیار گرفته و با ارائه خودروهای بی‌کیفیت آن هم ارزان  به فروش محصولات خود می‌پردازند.

*با ارز 4 هزار تومان قیمت خودر به دو سال پیش باز نخواهد گشت

وی در خصوص تصمیمات اخیر شرکت‌های خودروساز در کاهش  قیمت محصولات خود، گفت: این کاهش قیمت‌ها به اعتقاد بنده مقطعی است چرا که مشاهده نمودار عوامل تاثیرگذار بر قیمت حکایت از آن دارد که مواد اولیه 3 برابر، ارز 3 برابر و هزینه های تولید افزایش پیدا کرده که بر همین اساس منطقا کاهش قیمت خودرو منطقی به نظر نمی‌رسد.

قربانی اضافه کرد: در حال حاضر خودروسازان ملزم به فروش محصولات خود آن هم با کاهش قیمت هستند زیرا طی ماه های گذشته با افزایش قیمت حجم تولیدات کاهش و محصولات آنها به فروش نخواهد رسید.

رئیس انجمن قطعه سازان ضمن اشاره به صحبت‌های اخیر معاون اول رئیس‌جمور مبنی بر اختصاص تسهیلات ویژه به خودروسازان، گفت: تسهیلات تا حدودی می‌تواند جوابگوی نیاز شرکت‌های خودروساز باشد به نحوی که نمی‌توان با ارز 4 هزار تومانی قیمت خودرو را به قیمت 2 سال پیش به خریداران ارائه نمود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=14129
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه