میهن صنعت :

شورولت بی رحم و درنده در خاک ایران !

میهن صنعت : در طول 46 سال گذشته کامارو یک اتومبیل زیبا و پر سرعت بوده که دل بسیاری از ماشیندوستان را برده است و خودرویی نبوده که بهراحتی بتوان از کنار آن گذشت. تا کنون 6 نسل از کامارو ارائه شده ولی در ششمین نسل شاهد مدلی قدرتمند به نام ZL1 بودیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت» و به نقل از «عصرخودرو»، خودرو سازان همواره با ساخت خودرو‌های عضلانی و سریع ، سعی در به نمایش گذاشتن قدرت و تکنولوژی خود داشته‌اند؛ به طوری که در سالیان نزدیک نیسان با ارائه مدل افسانه‌ای GT-R ملقب به گودزیلا ، لکسس با ارائه مدل فوق سریع LFA ملقب به مونزا ، فورد با معرفی مدل‌های جدید اسب وحشی خود به نام شلبی و برند‌های لوکس مانند فراری ، مک لارن و پورشه با ارائه مدل‌هایی خاص همچون لافراری ، P1  و 918 سعی داشتند قدرت خود را به رخ حریفان بکشند. در این بین شورولت با رونمایی از مدل کانورتیبل کامارو ZL1 سریع‌ترین خودرو روباز تاریخ خود را به بازار ارائه کرد و به جز شلبی، حریفان فوق‌لوکس خود همانند استون مارتین DB9  ولانت‌، مرسدس بنز SL63AMG و پورشه 911 توربو‌S  را به مبارزه دعوت کرد‌. امروز در منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس اولین کامارو ZL1 ایران از روی خودروبر به زمین نشست و پس از چند روز با همکاری شرکت وارد‌کننده زمینه تست این ابر خودرو آمریکایی فراهم شد‌.  در همین ابتدا ، جا دارد از دوست عزیزمان حامد یزدانی و شرکت استقلال تجارت ارس که اولین کاماروی ZL1 را وارد کشور کردند و آن را برای تست در اختیار گروه تست و آزمایش هفته نامه خودرو امروز قرار دادند، کمال تشکر و قدر دانی را داشته باشیم‌.

به گفته شرکت واردکننده پس از با خبر شدن از وجود یک دستگاه کامارو ZL1 کانورتیبل صفر کیلومتر در نمایندگی امارات شورولت (‌السیارات القندی‌) با دادن بیعانه ای این خودرو را برای وارد کردن به ایران رزرو کردیم و پس از چند روز به همراه چند دستگاه خودرو دیگر از جمله فورد ماستنگ و تویوتا پرادو وارد خاک ایران شد و به سرعت هم توسط یکی از ماشین‌بازان اصیل تبریز به قیمت 78 هزار دلار خریداری شد‌.

شاید یک فرد عادی فرق کامارو ZL1 را با مدل‌های SS و RS در نگاه اول به سادگی متوجه نشود ، چون تغییرات به صورت دقیق و با هدف ایجاد آیرودینامیک صورت گرفته‌اند‌. بارزترین تغییراتی که در طراحی خارجی کامارو ZL1 نسبت به نمونه استاندارد صورت گرفته عبارتند از: جلو پنجره ای جدید در نمای جلو ، در پوش آلومینیومی موتور با خروجی‌های یکپارچه هوا که در قسمت برآمده خود متشکل است از یک بخش میانی نمادین از جنس فیبرکربن و به رنگ مشکی ساخته شده است‌. اسپویلری که از ورودی‌های هوای زیرین سپر جلو آغاز شده و با گذر از رکاب‌های جانبی به زیر سپر عقب رسیده و ظاهر خودرو را بیش از پیش عضلانی جلوه داده است.یک جفت لوله اگزوز دوبل هم از زیر این قسمت بیرون آمده که صدای مهیب این خودرو را به بیرون هدایت می‌کند‌. رینگ‌های 20 اینچی پنج‌پره به رنگ مشکی با طراحی جدید و تایر‌های پهن 245.45 در جلو و 275.40 در عقب از جمله تغییرات مهم طراحی خارجی ZL1 هستند.

کارایی آیرودینامیکی ZL1 در تونل باد مثال‌زدنی است. مهندسان آیرودینامیک شورولت با توجه ویژه به نحوه گذشتن جریان هوا از اطراف بدنه خودرو و بازنگری در بسیاری از بخش‌های بدنه نظیر سپر جلو ، اسپویلر جلو، رکاب‌های حد فاصل چرخ‌های جلو و عقب و استفاده گسترده از صفحات و کانال‌های مختلف در بخش زیرین اتاق توانسته‌اند میزان قابل توجهی نیروی رو به پایین در سرعت‌های بالا به دست آورند‌.

بر اساس این اطلاعات در سرعت حدود 241 کیلومتر در ساعت ، نیروی رو به پایینی (‌DownForce‌) برابر با 65 پوند روی بدنه خودرو اعمال می‌شود و چسبندگی لاستیک‌ها را افزایش می‌دهد‌. شاید این عدد چندان زیاد به نظر نرسد اما باید بدانید برادر کوچک‌تر ZL1 یعنی کامارو SS در چنین سرعتی با نیروی لیفت 200 پوندی دست و پنجه نرم می‌کند؛ به عبارتی دیگر بخش انتهایی کامارو SS در سرعت‌های بالا در حدود 100 کیلوگرم سبک‌تر است و این مهم به شدت بر پایداری خودرو در سرعت‌های بالا تاثیر منفی می‌گذارد‌. در حالی که این مشکل در ZL1 کاملا رفع شده و حتی در حدود 32 کیلوگرم نیروی رو به پایین چسبندگی چرخ‌ها را به مسیر افزایش می‌دهد‌.

آقای اِد ولبورن، نایب رئیس طراحی جهانی این کمپانی می‌گوید : همه چیز درباره طراحی ZL1 ، مخصوصا آیرودینامیک آن مستقیما به فناوری و عملکرد فنی آن ارتباط دارد‌. هدف طراحان ما این بوده که نشان دهند تلفیق طراحی کاربرد‌ محور با فرم‌هایی که به زیبایی شکل گرفته‌اند، موجب خلق شخصیتی قدرتمند و با ابهت می‌شود‌.

نمای داخل کامارو ZL1 نسبت به برادران کوچک‌تر خود کامارو RS و SS تغییرات آنچنانی نداشته ولی با تغییرات جزئی نسبت به آنها تکمیل‌تر شده است و برای یک رانندگی حرفه‌ای مناسب‌تر‌. فرمان همانند قبل سه شاخه بوده ولی با روکشی از نوع جیر و با لوگوی ZL1 تکمیل شده است. کیلومترشمار که تا سرعت 330 کیلومتر در ساعت درج شده به همراه دورشمار موتور همانند قبل در دو قاب مستطیلی قرار گرفته‌اند‌. صندلی‌ها چرمی هستند و از نوع مسابقه‌ای و بدن را در شرایط مختلف و فشار‌های جانبی به خوبی در بر می‌گیرند‌. روی داشبورد نیز از چرم استفاده شده و حاصل کار زیبا و لوکس شده است‌. 4 نشان دهنده عقربه ای در 4 مستطیل در جلو دنده قرار دارند که به طور اختصاصی برای ZL1 طراحی و ساخته شده‌ اند‌. صفحه نمایشگر لمسی  به همراه رادیو و DVDPlayer و پورت USB در کنار GPS از جمله امکانات داخی کامارو ZL1 محسوب می‌شوند‌. سیستم صوتی حرفه ای BostonAcoustic با 9 بلندگو لذت رانندگی با این خودرو را بیشتر می‌کند‌. سقف برزنتی خودرو بعد از آزاد کردن ضامن به وسیله دکمه ای که در بالای آیینه قرار دارد، ظرف مدت 18 ثانیه باز و بسته خواهد شد‌.

زیر در پوش موتور ، پیشرانه‌ای زیبا با پوسته قرمز رنگ که نوشته‌های سوپرشارژر  روی آن حک شده است ، دلربایی می‌کند‌. این پیشرانه دارای 8سیلندر با آرایش وی و با زاویه 90 درجه است و LSA نام دارد. در واقع همان موتور 6.2 لیتری (‌6162 سی‌سی‌) مورد استفاده در کامارو SS است با این تفاوت که به جای توربو شارژر از سوپر شارژر برای تقویت بهره می‌برد‌. همین امر باعث می‌شود تا حداکثر قدرت آن به 580 اسب بخار در دور موتور 6100 RPM برسد و حداکثر گشتاورش به مرز 754 نیوتن متر در دور موتور 3800 RPMبرسد‌. بازده قدرت 94.1 اسب بخار و بازده گشتاور 122.3 نیوتن متر در ازای هر لیتر از حجم پیشرانه است‌.

چنان‌که گفته شد، شورولت برای ساخت موتور ZL1 از سیستم پرخورانی سوپر شارژر بهره می‌برد‌. شورولت تمام وظایف ساخت و طراحی سوپر شارژر‌های ZL1 را  به شرکت Eaton سپرده است‌. قطر و کورس سیلندر‌های این خودرو به ترتیب 103.25 و 92 میلی‌متر هستند ونسبت قطر به کورس در این اتومبیل 1.12است. به صورت تئوری می‌توان حساب کرد که حجم هر کدام از سیلندر‌ها 770.25 سی سی خواهد بود. این اعداد ضریب تراکم را به 9.1 بر یک می‌رسانند‌. پیشرانه با این قدرت و کشش بدون تردید دارای

گرمایی وحشتناک خواهد بود به همین دلیل نصب یک اینتر کولر منطقی به نظر می‌رسد‌. وظیفه انتقال نیرو را نیز یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک از نوع دو کلاچه بر عهده دارد‌.

سیستم تعلیق ZL1 مثال‌زدنی است. این سیستم که از برند MagneRide است هم می‌تواند در حالت نرم و لوکس باشد و هم در حالت اسپرت با فنر بندی خشک‌. در کل 5 حالت یا Modeبرای آن طراحی شده است؛ حالت اول زمانی که جاده لیز و لغزنده است ، حالت دوم برای جاده‌های خشک ، حالت سوم برای اسپرت سطح اول ، حالت چهارم برای اسپرت سطح دوم و حالت پنجم برای پیست‌. در حالت آخر هیچ کدام از سیستم‌های اتوماتیک پایداری روشن نیستند و مخصوص رانندگان حرفه ای طراحی شده است‌.

اما این غول سریع چگونه از حرکت خود باز می‌ایستد؟ ترمز‌های قوی برمبو پاسخگوی نیاز‌های شما در تمام جاده‌های دنیا هستند‌. برمبو در این خودرو برای چرخ‌های جلو از دیسک‌های 370 میلی‌متری و در چرخ‌های عقب از دیسک‌های 365 میلی‌متری استفاده کرده است‌. طول ، عرض و ارتفاع کامارو ZL1 به ترتیب برابر 4836 ، 1918 و 1370 میلی‌متر و فاصله دو محورش از هم 2852 میلی‌متر است. به این ترتیب نسبت طول خودرو به فاصله محوری 1.7 است‌. ZL1 با این هیکل بزرگش فقط 1800 کیلوگرم وزن دارد و در هر 4.5 کیلومتر یک لیتر بنزین می‌سوزاند و ظرفیت باک سوختش 72 لیتر است‌.

در لحظه اول با توجه به 5 حالته بودن سیستم تعلیق خودرو رانندگی با آن کمی سخت به نظر می‌رسد اما در طول رانندگی شاهد عملکردی کاملا برعکس خواهیم بود‌. از همان لحظه استارت صدای پیشرانه قدرتمندش کمی ترس را در وجود ما می‌انداخت ؛به طوری که افراد حاضر در کنار خودرو کمی فاصله گرفتند‌. با سرعت کم از آن حوالی دور می‌شویم و در خیابان کمی به پدال گاز فشار می‌دهیم با اینکه سیستم تعلیق در حالت اول قرار داشت ولی عقب خودرو به شدت نا پایدار بود و رانندگی را کمی سخت می‌کرد‌. رانندگی با این خودرو در داخل شهر بسیار سخت است‌. شتاب بالای خودرو در کنار عطش سرعتش رانندگی در ترافیک را دو چندان سخت می‌کند. خودرو را سریعا به محل آرامی برده و اقدام به شتابگیری در بازه صفر تا 100 کردیم‌. شتاب صفر تا100 رسمی این خودرو که از طرف کمپانی سازنده اعلام شده 3.9 ثانیه است که در روز آزمایش و به علت وزش شدید باد این امکان برایمان ایجاد نشد و بهترین زمان ما 4.8 ثانیه ثبت شد‌. خودرو همچنان می‌غرید و حرکت می‌کرد. به راحتی اعداد 160 و 180 را طی می‌کرد وپس از سرعت 100 کیلومتر در ساعت فقط در 8 ثانیه خودرو به کمک ترمز‌های قوی برمبو متوقف می‌شد‌. سیستم تعلیق را در حالت سوم قرار می‌دهیم تا لذت سواری را با ZL1 دو چندان احساس کنیم‌. رانندگی در این حالت کمی سخت می‌شود و عقب خودرو به شدت می‌لغزد . در میادین اگر کمی تجربه همراهمان نباشد قطعا با موانع برخورد می‌کنیم‌. در حالت چهارم نیز پس از قرار دادن سیستم اتفاق خاصی نمی افتد و دیگر هیچ کدام از سیستم‌های کششی کار نمی‌کنند و کار به‌مراتب سخت‌تری را پیش روی ما می‌گذارد‌. البته برای سبقت گرفتن و مانورهای شدید به‌خصوص رانندگان آماتور ،  بهترین وضعیت ، حالت اول است که خودرو کاملا پایدار است و اشتباهات راننده را به خوبی سر پوش می‌گذارد‌. با کنار زدن سقف برزنتی رانندگی با سقف باز را هم تجربه می‌کنیم‌. به دلیل وزش باد شدید رانندگی با سقف باز در سرعت‌های بالای 150کیلومتر در ساعت سخت می‌شود و اگر به شکل و شمایل و وضعیت ظاهری و موی خود اهمیت می‌دهید، خیلی به فکر باز کردن سقف خودرو نباشید که این امر به شدت شما را دچار مشکل می‌کند‌. در کل اگر می‌خواهید خودرویی قدرتمندتر از لامبورگینی گالاردو 560 اسب بخاری‌، لوکس‌تر از ماستنگ شلبی GT500 و ارزان‌تر از استون مارتین DB9 ولانت برانید، شورولت کامارو ZL1 بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود‌.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=24350
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه