حجت‌الاسلام رئیسی دستور داد؛

صاحبان سازه‌های ناایمن مکلف به مقاوم سازی شوند

حجت‌الاسلام رئیسی به وزرای کشور و راه و شهرسازی دستور داد با فوریت سازه‌های ناایمن را شناسایی و صاحبان آن‌ها را مکلف به مقاوم‌سازی کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  رئیس جمهور در جلسه امروز هیات دولت با اشاره به گزارش نهادهای مسئول درباره آمار ساختمان‌‌های ناایمن در نقاط مختلف کشور، وزرای کشور و راه و شهرسازی را مأمور کرد با همکاری سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها نسبت به شناسایی فوری این سازه‌ها و اجرای قانون درباره آنها اقدام کنند.

حجت‌الاسلام رئیسی با تأکید بر اینکه دولت خود را ملزم به صیانت از جان مردم می‌داند، گفت: صاحبان ساختمان‌های ناایمن باید موظف به مقاوم‌سازی سازه‌ها شوند و اگر کسی در این کار سستی و اهمال کرد، بدون تعارف با او برخورد قانونی شود. هیچ کس حق ندارد جان مردم را به خطر بیندازد.

سه روز پیش رئیس جمهور طی دستوراتی ویژه در جلسه فوق العاده بررسی حادثه آبادان تاکید کرد نباید هیچ ساختمانی بدون رعایت اصول، ضوابط و استاندارهای مهندسی ساخته شود و باید از ادامه فعالیت و ساخت و ساز ساختمان های با سازه های نا ایمن جلوگیری گردد.

حجت‌الاسلام رئیسی همچنین به وزارت کشور و سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها ماموریت داده بود تا ساختمانهای ساخته شده نا ایمن و در معرض آسیب را شناسایی و معرفی نمایند تا اقدامات لازم برای مقاوم سازی، تخلیه یا تخریب آنها توسط صاحبان آن ساختمان‌ها انجام شود.

به همین جهت وزیر کشور امروز در  بخشنامه‌ای از استانداران خواسته، پیرو دستور موکد رئیس جمهوری، با استفاده از تمامی ظرفیت های موجود از جمله سازمان های نظام مهندسی، شهرداری ها، دهیاری ها، بخشداری ها، اتحادیه های صنفی، ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دادگستری و سایر دستگاه های ذیربط، نسبت به پیشگیری از حوادث مشابه اقدام کنند.

بر اساس آمار شورای شهر تهران، فقط در پایتخت ۳۳ هزار ساختمان ناایمن، بیش از ۲۳ هزار ساختمان کم خطر و ۳۵۰۰ ساختمان تحت ریسک بالای ۸ طبقه شناسایی شده؛ از این میان ۱۲۹ ساختمان در وضعیت بسیار بحرانی قرار دارند.

سرپرست آتش‌نشانی تهران نیز اعلام کرده با همانگی دادستان تهران لیست ساختمان‌های نا ایمن شهر تهران را منتشر خواهیم کرد.

گفتنی است از علل ریزش ساختمان متروپل در آبادان همین ساخت و ساز غیر اصولی است و بگفته سرپرست سازمان نظام مهندسی کل کشور در تخلفی آشکار ۳ طبقه این برج به‌صورت اضافه ساخته شده است و بی‌توجهی به گزارش مهندسان ناظر این فاجعه را رقم زده است.

اما رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آغاز فرایند تدوین برنامه هفتم توسعه از اردیبهشت ماه، همه دستگاه‌ها را مکلف کرد تا با سازمان برنامه و بودجه در تدوین این برنامه همکاری کنند.

حجت‌الاسلام رئیسی رئیسی با اشاره به تأکید رهبر انقلاب بر مسأله‌محوری در حل مشکلات کشور، تدوین «سند تحول دولت» در ۳۷ محور اولویت‌دار را گامی مؤثر در این زمینه دانست و خواستار بهره‌گیری از این سند در تدوین برنامه هفتم توسعه شد.

پیش نویس سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه پس از تایید رهبر انقلاب به مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده و آقای ذوالقدر دبیر مجمع ابراز امیدواری کرده که با برگزاری جلسات فوق العاده و با نگاه دقیق و کارشناسی اعضای مجمع، سیاستهای کلی برای تدوین برنامه هفتم توسعه کشور پس از تایید رهبر انقلاب در اختیار دولت قرار گیرد.

در ابتدای جلسه امروز هیأت دولت نیز، «احمد وحیدی» وزیر کشور گزارشی از حضور ۶ روزه خود در محل حادثه متروپل آبادان و روند امدادرسانی به حادثه‌دیدگان توسط دستگاه‌های مختلف از جمله تیم‌های امداد و نجات محلی و اعزامی و گروه‌های مردمی و نیز برنامه‌های آتی برای بازسازی و جبران خسارات حادثه دیدگان ارائه کرد.

بخش‌هایی از ساختمان متروپل در آبادان ظهر روز دوم خرداد ریزش کرد که در هفتمین روز از حادثه مترو پل آبادان تاکنون شمار متوفیان این حادثه ۲۹ نفر و مصدومان آن ۳۸ نفر اعلام شده است.

امکانات و تجهیزات خودرویی در محل حادثه مهیا است و گروه‌های ارزیاب، جست و جوگر، زنده یاب و واکنش سریع در صحنه حضور دارند.

تجهیزات بیشتر نیز به منظور سرعت بخشیدن به ادامه کار آوار برداری در حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان به محوطه کارگاهی این حادثه ارسال شده است./باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=245458
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه