میهن صنعت :

صادرات در نيمه دوم 91 بهبود مي‌يابد/ واردات 22 ميليارد دلاري

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به آمار تجارت خارجي ايران در ماه‌هاي گذشته، اين آمار را نشانگر بي‌اثر بودن تحريم‌ها دانست و گفت: صادرات ايران در 6 ماهه دوم سال جاري بهبود مي‌يابد.


معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به آمار تجارت خارجي ايران در ماه‌هاي گذشته، اين آمار را نشانگر بي‌اثر بودن تحريم‌ها دانست و گفت: صادرات ايران در 6 ماهه دوم سال جاري بهبود مي‌يابد.


به گزارش میهن صنعت به نقل از مهر حميد صافدل گفت: حجم تجارت خارجي حدود 38 ميليارد دلاري ايران در پنج ماه نخست امسال نشان‌دهنده بي‌تاثير بودن تحريم‌ها است.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: نزديك به 16 ميليارد دلار صادرات به جز نفت در مقابل حدود 22 ميليارد دلار واردات، دستاورد خوبي براي كشور است، ضمن اينكه وزن تجارت در اين مدت 46 ميليون تن بوده است.
وي تصريح كرد: با اين روند پيش‌بيني مي‌شود، رشد صادرات در ماه‌هاي آينده بهبود يابد تا تحريم‌هاي يك جانبه عليه ايران بي‌اثري خود را بيش از پيش نشان دهد.
به گفته صافدل، هم‌اكنون نيمي از جمعيت جهان شامل دو سوم كشورهاي جهان و بيش از يك‌سوم جمعيت كشورهاي عضو گروه 77 در حوزه اقتصادي، در كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد قرار دارند. در كنار اين تعداد بايد بسياري از ساختارهاي اقتصادي در حوزه‌هاي پيمان‌هاي اقتصادي منطقه‌اي و بين‌المللي نظير گروه دي هشت و گروه اكو را از اعضاي اين جنبش هستند كه همه اين موارد، جنبش را از قابليت فوق‌العاده‌اي برخوردار كرده است.
وي با اشاره به برگزاري اجلاس جنبش عدم تعهد در ايران در ماه جاري، خاطرنشان كرد: اگرچه جنبش در شش دهه شكل‌گيري خود كمتر به سمت و سوي حوزه‌هاي اقتصادي توجه داشته؛ اما به لحاظ اهميتي كه مجموعه اين كشورها براي موضوع استقلال قائل هستند و موضوع محوري جلسات را تحت عنوان اتحاد براي استقلال نام‌گذاري كرده‌اند، موضوع اقتصادي به عنوان يكي از مهم‌ترين مقوله‌هايي كه در شكل‌گيري اين استقلال موثر است، مطرح شده است.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با توجه به اهميت و توجهي كه به مسائل اقتصادي در ايران وجود دارد و به لحاظ پيشرفت‌هاي خوبي كه در اين زمينه اعم از توليد و صادرات در دهه‌هاي اخير شكل گرفته، بايد انتظار يك تحول جدي در اين حوزه‌ها را در دوران رياست سه ساله ايران بر جنبش عدم تعهد داشته باشيم.
وي خاطرنشان كرد: نشست‌هاي چند‌جانبه و همگرايي بين 120 كشور در جنبش عدم تعهد، فرصت‌هايي را براي كشور به‌ وجود آورده است كه مي‌توان با ايجاد ساختاري فعال ‌و ‌سازوكاري به نام دبيرخانه جنبش، همه آنها را تبديل به موقعيتي ممتاز براي كشور كرد.
صافدل گفت: همكاري در حوزه‌هاي مختلفي همچون حمل‌و‌نقل و ترانزيت، مبادلات كالايي در حوزه محصولات دانش‌بنيان، بهداشت و دارو و كشاورزي و نيز صدور خدمات فني و مهندسي از ديگر دستاوردهاي حاشيه اجلاس بود كه گرچه جزء برنامه‌هاي پيش‌بيني نشده بود؛ اما زمينه مذاكرات چند جانبه‌اي را فراهم كرد كه زمينه براي مبادله تفاهم‌نامه‌هايي در اين زمينه ايجاد شد كه لازم است، ايران از فرصت رياست خود در اين سه سال در جهت اجراي اين تفاهم‌نامه‌ها استفاده كند

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=3450
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه