میهن صنعت :

صادرات روزانه 30 میلیون لیتر بنزین/ جایگزینی ایران با توتال و شل در طرح های منطقه

میهن صنعت : معاون وزیر نفت با اعلام این که ایران به زودی صادرکننده 30 میلیون لیتر بنزین در روز خواهد شد، از علاقه‌مندی کشورهای منطقه برای حضور متخصصان ایرانی در پروژه‌های پالایشگاهی این کشورها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، معاون وزیر نفت با اعلام این که ایران به زودی صادرکننده 30 میلیون لیتر بنزین در روز خواهد شد، از علاقه‌مندی کشورهای منطقه برای حضور متخصصان ایرانی در پروژه‌های پالایشگاهی این کشورها خبر داد.

 

علی رضا ضیغمی، با اشاره به این که شرکت‌های نفتی چون شل و توتال بعد از وقوع بیداری اسلامی در کشورهای منطقه، طرح های پالایشی و نفتی این کشورها را ترک کرده اند و از این کشورها خارج شده اند گفت: در چنین شرایطی ایران به این کشورهای عربی پیشنهاد داد که می‌تواند جایگزین این شرکت های نفتی شود.

 

صادرات فرآورده نفتی به کشورهای عربی

 

وی ادامه داد: مسوولان این کشورهای عربی هم ابراز علاقه‌مندی کردند که پروژه‌های نفتی خود را به دلیل اعتمادی که به جمهوری اسلامی ایران دارند به متخصصان ایرانی بسپارند؛ از سوی دیگر برخی از کشور‌های همسایه با وجود این‌که تولید‌کننده نفت خام هستند، علاقه‌مندند که فرآورده نفتی را از ایران وارد کنند؛ چرا که آنها می‌دانند در هر شرایطی ایران صادرات خود را متوقف نمی‌کند و مانند برخی کشور‌ها در اوج سرمای زمستان و شرایط حساس صادرات گاز یا فرآورده های خود را قطع نمی‌کند.

 

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با تاکید بر این که ایران مطمئن ترین منبع تامین انرژی است گفت: متخصصان صنعت نفت کشور با دور‌زدن تحریم‌ها آمادگی دارند که با کشور‌هایی که بیداری اسلامی در آن‌ها رخ داده همکاری‌ همه‌جانبه ای در پروژهای نفتی داشته باشد است.

 

ضیغمی با بیان این که دیگر در طراحی پایه پالایشگاه ها به شرکت‌های خارجی التماس نمی‌کنیم، خاطرنشان کرد: از این پس پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه‌های کشور در قالب یک کنسرسیوم طراحی پایه را انجام می‌دهند.

 

وی افزود: هم‌چنین در بخش ساخت داخل ماشین‌های سنگین مانند کمپرسور‌ها، توربین‌ها و الکتروموتور‌هایی با سایز بالا کنسرسیوم‌هایی تشکیل شده که برای ساخت پالایشگاه‌های جدید از محصولات ساخت داخل این کنسرسیوم‌ها استفاده می‌شود.

 

صادرات روزانه 30میلیون لیتر بنزین

 

معاون وزیر نفت با اعلام این که علی‌رغم تحریم‌ها تاپایان برنامه پنجم توسعه ایران صادرکننده روزانه 30میلیون لیتر بنزین می شود گفت: قبل از اجرای طرح های پالایشگاهی تولید بنزین کشور 41.5 میلیون لیتر بود که این رقم با تکمیل برخی طرح ها در پایان سال 92 به مرز 70 میلیون لیتر می‌رسد.

 

ضیغمی حجم تولید بنزین کشور را در صورت تکمیل کلیه پروژه های پالایشگاهی 144 میلیون لیتر در روز عنوان کرد و گفت: تاکنون 6 میلیارد دلار پروژه اجرا شده و 9 میلیارد دلار دیگر نیز در حال اقدام است که پروزبهینه‌سازی و بنزین‌سازی پالایشگاه اصفهان، فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و طرح بنزین‌سازی پالایشگاه های لاوان، تبریز و بندر‌عباس از جمله آن است.

 

او با بیان این که برای ساخت پالایشگاه های جدید نیاز به سرمایه گذاری 14 میلیارد دلاری است به ایسنا گفت: پالایشگاه آناهیتا در کرمانشاه، پارس در شیراز، فاز دوم توسعه پالایشگاه آبادان و پالایشگاه شهریار تبریز اولویت‌های دیگر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است که با توجه به رعایت استاندارد‌های زیست محیطی و حداقل خروجی نفت کوره و استاندارد‌های یورو 4 و 5 اجرا می‌شوند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=15749
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه