میهن صنعت :

صادرات فرش دستباف ايران به 80 كشور جهان

وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سهم 24 درصدي فرش دستباف ايران از كل صادرات فرش دستباف جهان گفت: به رغم تحريم ها در سال گذشته فرش دستباف ايران به 80 كشور جهان صادر شد.

میهن صنعت : وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سهم 24 درصدي فرش دستباف ايران از كل صادرات فرش دستباف جهان گفت: به رغم تحريم ها در سال گذشته فرش دستباف ايران به 80 كشور جهان صادر شد.

مهدي غضنفري در مراسم گشايش بيست و يكمين نمايشگاه فرش دستباف با حضور معاون اول رييس جمهوري گفت: سالانه پنج ميليون مترمربع فرش دستباف در ايران توليد مي شود كه دو سوم آن به خارج از كشور صادر و به همين خاطر پس از نفت دومين كالاي مهم صادراتي ايران محسوب مي شود.
وي اين موضوع را نيز گفت كه متوسط سالانه صادرات فرش دستباف ايران 500 ميليون دلار است.
غضنفري با استناد به انتشار آخرين آمارهاي جهاني در اين خصوص گفت: پس از ايران كشورهاي هند، پاكستان، تركيه، افغانستان و نپال به ترتيب با 16، 5، 3.5، 3 و 2.5 درصد سهم صادرات فرش دستباف جهان را به خود اختصاص دادند.
وي مي گويد: در زمان حاضر دو كشور چين و تركيه كه پيش از اين جزو توليدكنندگان و صادركنندگان فرش دستباف بودند، به تدريج در حال خروج از بازارهاي جهاني هستند.
وي افزود: بنا بر اين و با توجه به اين كه كشور چين در حال پيشرفت است، فرصت خوبي براي صادرات فرش دستباف ايران به اين كشور پيش روي صادركنندگان قرار دارد.
غضنفري از اشتغال دو ميليون نفر در توليد فرش دستباف خبر داد و گفت: اين تعداد با جمع خانواده هايشان حدود 10 درصد جمعيت شاغل كشور را دربر مي گيرد.
وي گفت: به دليل پيشينه تاريخي و جايگاه اقتصادي فرش دستباف در نزد ايرانيان، اين هنر صنعت بسيار گران قيمت بوده و در عين حال از ارزش افزوده بالايي برخوردار است.
غضنفري ادامه داد: ايران همچنان رتبه نخست صادرات فرش دستباف را از آن خود كرده و كشورهاي آمريكا، كانادا، آلمان، امارات، ايتاليا، ژاپن و سوئيس بازارهاي عمده صادرات فرش ايران محسوب مي شوند.
به گفته وي، در حال حاضر بازارهاي جديدي از جمله برزيل، چين، آفريقاي جنوبي، قزاقستان و روسيه براي توليدكنندگان فرش دستباف ايران به ويژه بخش خصوصي ايجاد شده است.
وزير صنعت، معدن و تجارت سپس گفت: هم اكنون وجود رقباي جديد از جلمه تهديدهاي فراروي فرش دستباف است و به همين دليل ما معتقديم در عين حال كه بايد به طرح هاي اصيل پايبند باشيم، اما خلاقيت و نوآوري در طراحي فرش هاي جديد را از خاطر نبريم، چرا كه اين امر ثبات و افزايش بازارها را در عرصه جهاني براي ما تضمين مي كند.
وي با اشاره به ثبت 9 طرح ايراني در مجامع بين المللي افزود: بايد مقيد به ثبت فرش دستباف به عنوان مظهر تمدن ايراني باشيم.
وي در ادامه با بيان اينكه سفارش پذيري فرش دستباف كه دو سال گذشته آرزو بوده، هم اكنون عملياتي شده است، افزود: در زمان حاضر، بافت 26 تخته با متراژ 114 متر مربع، 240 تخته با 981 مترمربع و سه تخته با متراژ 204 متر مربع توسط شركت سهامي فرش، سفارش گرفته شده است.
وزير صنعت، معدن و تجارت، توصيه اي به نهاد دولتي اين وزارتخانه با عنوان مركز ملي فرش و شركت سهامي فرش داشت و تاكيد كرد كه اين بخش ارتباط خود را با بخش خصوصي حفظ كند.
از نظر غضنفري ،دستگاه هاي دولتي در حوزه فرش دستباف، بايد فعاليت هاي خودرا با بخش خصوصي هماهنگ كنند.
وي ادامه داد: برخي مشكلات، از سوي توليدكندگان به اطلاع مي رسد و از دو مجموعه دولتي ذيربط انتظار مي رود ارتباط و تعامل خود را با بحش خصوصي تداوم بخشند و مشكلات آنها را حل كنند.
غضنفري تصريح كرد: دولتي بودن موجب كندي و كاستي خواهد شد و ما را از موفقيت در توسعه بازارهاي جديد و حفظ بازارهاي كنوني بازمي دارد.
وزير صنعت،معدن و تجارت در بخش ديگري از سخنان خود، به نوسانات نرخ ارز در ماههاي اخير اشاره كرد و گفت : وضعيت بوجود آمده با توجه به تفاوت قيمت ارز به نفع بخش صادرات است و ارزش افزوده بالاتري را براي تاجران فراهم مي كند.
وي با بيان اينكه هم اكنون بخش عمده بافندگان فرش دستباف زنان و مردان روستايي در اقصي نقاط كشور هستند، به تاجران پيشنهاد داد تا بخشي از درآمدهاي ريالي ناشي از افرايش نرخ ارز كه تا دو برابر نيز مي شود رابه حلقه هاي قبلي اختصاص دهند.
وزير صنعت، معدن و تجارت معتقد است، در صورتي كه بخشي از سود جديد تاجران براي حلقه هاي قبلي اختصاص يابد، بافندگان مي توانند بر بخشي از هزينه هاي خود فائق آمده و كار آنها تداوم يابد.
غضنفري از امسال به عنوان فرصت طلايي براي صادرات ياد كرد و گفت: اگر در حوزه صادرات همه كالاها تحرك بيشتري داشته باشيم، مي توانيم به سمت برابري صادرات غيرنفتي با واردات حركت كنيم و در اين زمان است كه براي تجارت نيازمند ارز حاصل از نفت نخواهيم بود.
** راه اندازي مركز مبادلات دارندگان و متقاضيان ارز
راه اندازي مركز مبالات دارندگان و متقاضبان ارز موضوع ديگري بود كه غضنفري در بخش ديگري از سخنان خود به آن پرداخت و گفت: اين مركز از فردا به صورت رسمي كار خودرا آغاز مي كند.
وي ادامه داد: روز گذشته با حضور رييس كل بانك مركزي از مراحل اجراي كار در اين مركز بازديد به عمل آمد.
مركز مبادله دارندگان و متقاضيان ارز قرار است به درخواست ارز، اولويت هاي سه تا پنج از گروه ده گانه واردات كالا با دو درصد زير نرخ بازار پاسخگو باشد.
وزير صنعت، معدن و تجارت، از بخش خصوصي نيز خواست تا فعاليت جديد ارزي را مورد حمايت خود قرار دهد و در صورت مشاهده كاستي ها، آنها را به اطلاع مسئولان برساند.
به گزارش شاتا وي ابراز اميدواري كرد كه مركز مبادله ارز محل مطمئني براي مشاركت بيشتر صادركنندگان و واردكنندگان باشد.
غضنفري افزود: طرح جديد عرضه ارز با هدف غلبه بر مشكلات كنوني بازار ايجاد شده است و در زمان حاضر، بخش عمده صادركنندگان پتروشيمي و صندوق توسعه ملي كار خود را آغاز كرده اند و ساير بخش ها نيز مي توانند با پيوستن به اين طرح، از فضاي پيش روي توليد استفاده كنند.

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=3748
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه