میهن صنعت :

صادرات يك ميليارد دلاري محصولات با فن‌آوري بالا

رييس كل سازمان توسعه تجارت ايران از صادرات يك‌ ميليارد دلاري كشور در محصولات با فناوري بالا خبر داد و گفت: شرايط و ظرفيتهاي مناسبي در كشور براي توسعه صادرات محصولات با فن آوري بالا وجود دارد كه با برنامه ريزي مناسب و به ميدان آوردن ظرفيتهاي خاموش مي توان


رييس كل سازمان توسعه تجارت ايران از صادرات يك‌ ميليارد دلاري كشور در محصولات با فناوري بالا خبر داد و گفت: شرايط و ظرفيتهاي مناسبي در كشور براي توسعه صادرات محصولات با فن آوري بالا وجود دارد كه با برنامه ريزي مناسب و به ميدان آوردن ظرفيتهاي خاموش مي توان آنها را به فعل تبديل كرد.

به گزارش میهن صنعت به نقل از ايسنا ، حميد صافدل با اشاره به تكاليف مواد 16و17 برنامه پنجم توسعه گفت: در برنامه پنجم بر تثبيت جايگاه دوم ايران و دستيابي به آستانه جايگاه اول علمي و فناوري در منطقه تاكيد شده است.

وي افزود: رشد توليد محصولات دانش بنيان در كشور مستلزم توجه ويژه به هدفمندي در تخصيص منابع و اتخاذ سياستهاي هوشمندانه و همچنين استفاده از ظرفيتهاي مراكز مرتبط با اين حوزه مثل پاركهاي علمي و فناوري با هدف توسعه صادرات محصولات "هاي تك" و با ارزش افزوده بالاست.

صافدل به ويژگي‌هايي اين محصولات اشاره كرد و گفت: ارزش افزوده بسيار بالا، رقابت شديد كشورهاي پيشرفته واجد اين فناوريها، كيفيت بالا در محصولات و خدمات در ابعاد مختلف نياز به مهارت و ابزار دقيق و دانش فني پيچيده و نرخ بالاي تغييرات فن آوري، از جمله مواردي است كه تجارت آنرا در دنيا مورد توجه قرار داده و رقابت آن را بسيار حساس كرده است.

رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران اضافه كرد: با توجه به اين ويژگيها و همچنين تاكيد مقام معظم رهبري در اين زمينه از مهمترين سياستها و راهبردهاي سازمان توسعه تجارت ايران توجه ويژه به صادرات در اين بخش از محصولات است.
وي به انعقاد تفاهم نامه، تهيه پيش نويس بسته سياستي، حمايتي، انتخاب صادركنندگان نمونه در زمينه "هاي تك" و تهيه و ابلاغ آيين نامه اجرايي براي استانها، بعنوان بخشي از اقدامات سازمان توسعه تجارت ايران اشاره كرد و افزود: اقدامات گسترده اي ديگري نيز انجام شده و سعي بر اين است تا از تمام ابزار و توانمنديها در اين حوزه استفاده كنيم و بخشهاي مرتبط را بكار بگيريم.
صافدل از سهم يك ميليارد دلاري صادرات محصولات و خدمات دانش بنيان در سال 91 خبر داد و گفت: برنامه ريزي براي برگزاري ميزهاي استاني، اعزام هياتهاي تجاري و برنامه ريزي به منظور حمايت از برندسازي در اين حوزه از ساير اقدامات سازمان است.

صافدل از رشد صادرات كالا با فناوري بالا بعنوان يك موفقيت در اين حوزه ياد كرد و گفت: آمارها از رشد 22درصدي اين كالاها و خدمات از سال 84 تا 89 و رشد 265 درصدي آنها در سال 90 خبر مي دهند و پيش بيني مي شود سهم ايران در جهان از صادرات محصولات و خدمات دانش بنيان به رقم مطلوبي تا پايان برنامه پنجم برسد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=3248
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه