میهن صنعت :

صادرات کود اوره پتروشیمی‌ها به شرط تامین نیاز کشاورزان

میهن صنعت : معاون تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی گفت: براساس تفاهمنامه با شرکت پتروشیمی قرار است سال آینده ۳ میلیون و 200 هزار تن کود اوره مورد نیاز کشاورزان را تامین کنند و مازاد آنرا صادر کنند.

به گزارش میهن صنعت به نقل از فارس، ناصر توکلی در پاسخ به سوال فارس مبنی بر دلیل افزایش قیمت کود شیمیایی و اجرا نشدن تفاهمنامه تامین کود شرکت‌های پتروشیمی در جمع خبرنگاران افزود: امسال نیاز کشاورزان به کود اوره را 2 میلیون و 200 هزار تن به شرکتهای پتروشیمی اعلام کردیم و بر اساس تفاهمنامه قرار شد بعد از تامین کود کشاورزان مازاد آن را صادر کنند.

 

معاون تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تاکنون یک میلیون و 350 هزار تن از این میزان محقق شده است، گفت: اما نیاز کود کشاورزان از محل ذخایر سالهای قبل تامین و توزیع شد.

 

توکلی ادامه داد: طبق توافق قرار است پتروشیمی‌ها در سال آینده نیز 3 میلیون و 200 هزار تن نیاز کود اوره کشاورزان را تامین و مازاد آن را صادر کند.

*سوآپ و کاهش هزینه حمل کود

به گفته توکلی، هزینه حمل و نقل کود یکی از مشکلات کود بوده که امسال از طریق عملیات سوآپ کاهش داده شده است.

وی اضافه کرد: از آنجایی که 50 درصد کود تولیدی کشور توسط شرکت پتروشیمی پردیس و 50 درصد بقیه توسط سایر پتروشیمی‌ها تولید می‌شود عملیات سوآپ هزینه حمل کود را به طور قابل توجهی کاهش داد.

توکلی گفت: قرار است نیاز کود کشاورزان از 2 ماه قبل به پتروشیمی‌ها اعلام شود.

*افزایش سطح زیر کشت باید پشتوانه علمی داشته باشد

معاون تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر دلیل نوسان تولید جو طی سال‌های اخیر و لزوم تاکید به افزایش تولید برای تامین نیاز دام کشور کرد و گفت: طرح توسعه کشاورزی باید به صورت جامع نگریسته و افزایش تولیدات باید در یک سیستم ماتریسی بررسی شود.

وی ادامه داد:‌ به دلیل اینکه محدودیت زمین‌های زراعی در صورت افزایش سطح زیر کشت یک محصول سطح زیر کشت و تولید سایر محصولات کاهش خواهد یافت.

وی افزود: مثلا در مورد دانه‌های روغنی اگر قرار باشد به 65 تا 70 درصد خودکفایی برسیم باید حداقل یک میلیون هکتار اراضی سایر محصولات را به کشت کلزا اختصاص دهیم.

*سیاست خرید تضمینی و بازار موثر در سطح کشت محصولات

توکلی با بیان اینکه قیمت خریدهای تضمینی نیز در تعیین سطح زیر کشت محصول تعیین کننده است، گفت: همه ساله برنامه‌های الگوی کشت را به کشاورزان ابلاغ می‌کنیم اما به هر حال خود کشاورزان با توجه به قیمت بازار تعیین می‌کنند که سال آینده چه چیزی کشت کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، تصریح کرد: سیاست‌های خرید تضمینی و بازار در برنامه‌های کشت کشاورزان بسیار موثر است.

*شکستن رکورد تولید جو 33 سال گذشته در سال آینده

در ادامه محمد مهدی کابلی مدیرکل محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه پاسخ به سوال فارس گفت: امسال سطح زیر کشت جو یک میلیون و 416 هزار هکتار بود که نسبت به سال گذشته افزایش هفت درصدی داشته و تولید جو نیز 3 میلیون و 700 هزار تن بود که امیدوارم رکورد تولید 33 سال اخیر در سال آینده شکسته شود.

کابلی همچنین میزان نیاز دامی کشور را حدود 5 میلیون تن اعلام کرد که به گفته وی بخشی از آن علاوه بر جو از سایر نهاده‌‌های دامی تامین می‌شود.

*برنامه وزارت جهاد برای اراضی خرد

معاون تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال دیگر فارس مبنی بر برنامه وزارتخانه به عنوان رفع مشکل خرد بودن اراضی کشاورزی و نقش آن در کاهش تولید گفت: قانون ارث مانع بزرگ اجرای طرح تجمیع و خرد شدن اراضی کشاورزی در کشور است مگر اینکه قانونگذار قانونی برای کشت مشاع داشته باشد.

وی ادامه داد: اسناد اصلاحات اراضی نیز مشاع و برای تعدادی از کشاورزان بود تا به نوعی از خرد شدن اراضی جلوگیری شود اما طی سالها کشاورزان به سلیقه خودشان زمین‌ها را خرد خرد کردند.

توکلی گفت: در این زمینه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نحوه کشت مشاع در اراضی خرد را به کشاورزان آموزش می‌دهد.

معاونت تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد:‌همچنین استفاده از تعاونی‌های کشاورزی و کشت یکجا و تک محصولی در دستور کار این معاونت است که مبارزه با آفات و بیماریها را نیز تسهیل خواهد کرد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=7039
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه