میهن صنعت :

صادرکنندگان گاز به دنبال دستیابی به قیمت عادلانه هستند

میهن صنعت : دبیر کل مجمع کشورهای صادر کننده گاز تأکید کرد 13 کشور عضو این مجمع به دنبال مدیریت عرضه و تقاضای گاز با هدف دستیابی به قیمت عادلانه هستند.

به گزارش میهن صنعت به نقل از فارس به نقل از بلومبرگ لئونید بوخانوفسکی در بیانیه ای تصریح کرد: در حالی که اکثر کشورهای صادر کننده گاز پایبندی خود را به تعهدات مربوط به رفتارهای هماهنگ در بازار جهانی گاز اعلام کرده اند، ما قصد داریم تصمیمات مناسبی را در خصوص دستیابی به اهداف اصلی تشکیل این مجمع اتخاذ کنیم.

بر اساس این گزارش مجمع کشورهای صادر کننده گاز تا کنون کارایی و تاثیر کمتری نسبت به سازمان اوپک متشکل از کشورهای صادر کننده نفت جهان داشته است که از سال 1960 میلادی تا کنون در حال فعالیت است. اوپک هر سال دو بار نشست مشترک در سطح وزرای نفت کشورهای عضو دارد که هدف اصلی از تشکیل این سازمان تاثیر گذاری بر قیمت نفت بوده است.

کشورهای عضو مجمع صادر کنندگان گاز بیش از 60 درصد ذخایر گاز جهان را در اختیار دارند. کشورهای عضو این مجمع در نشست نوامبر 2011 توافق کردند تا برای افزایش عرضه و رشد قیمت جهانی گاز همکاری کنند ولی از آن زمان تا کنون هیچ توافقی در خصوص راهکارهای دستیابی به این دو هدف به دست نیامده است. امیر قطر در نشست سال گذشته این مجمع از کشورهای عضو خواست تا میزان تولید و عرضه گاز خود را محدود نکنند و وزیر نفت ایران نیز خواستار ارائه طرح مدیریت بازار گاز از سوی مجمع شده است.

بخش زیادی از قرارداد های گازی جهان اکنون به صورت بلند مدت و بر مبنای قیمت نفت محاسبه می شود. هزینه انتقال گاز زیاد است و این مساله موجب شده است تا تمایل کشورهای مختلف برای خرید نفت خام بیشتر از گاز باشد. کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه، اریتره، ایران، لیبی، نیجریه، عمان، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و امارات اعضای اصلی این مجمع هستند و کشورهای قزاقستان هلند نروژ عراق نیز اعضای ناظر به شمار می روند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=7788
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه