جابجایی در مسوولیت ها

صافدل،رییس کل بانک مرکزی شده است؟

میهن صنعت : چندی است که برخی مسوولان در دولت در لاک بی خیالی فرو رفته و سمت های خود را در این عالم وهم آلود مسوولیت فراموش کرده اند،سخنان ذکر شده توسط حمیدرضا صافدل که سایت شاتا ان را نقل کرده به نوعی تاییدی است بر این که معلوم نیست برای فهم بازار ارز بای

به گزارش میهن صنعت به نقل از دنیای صنعت چندی است که برخی مسوولان در دولت در لاک بی خیالی فرو رفته و سمت های خود را در این عالم وهم آلود مسوولیت فراموش کرده اند،سخنان ذکر شده توسط حمیدرضا صافدل که سایت شاتا ان را نقل کرده به نوعی تاییدی است بر این که معلوم نیست برای فهم بازار ارز باید به سخن کدام مسوول گوش سپرد و کدام گفتار را مبنای تحلیل قرار داد

 

رییس سازمان توسعه تجارت در گفت و گویی که «شاتا»، آن را نقل کرده چنین گفته است:" نرخ ارز به زودی در صرافی‌ها و مرکز مبادلات ارز یکسان می‌شود و ما در مسیر تک نرخی شدن ارز قرار داریم ".
وی افزوده است: "هم‌اکنون نرخ مبادله‌ای مبنای اکثر محاسبات اقتصادی در کشور قرار گرفته است. به عنوان مثال در بازار بورس برای کشف قیمت مواد اولیه و در کف بازار برای محاسبات سازمان حمایت مبنای نرخ ارز، نرخ مبادله‌ای است."
وی همچنین گفت: براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان توسعه و تجارت و بخش خصوصی امضا شد، صادرکنندگان می‌توانند ارز خود را در اختیار واردکنندگا و یا در سپرده ویژه‌ای در بانک مرکزی قرار دهند و از منافع آن بهره‌مند شوند و یا معادل ریالی آن‌را دریافت کنند که تاکید دولت در این بخش نرخ مبادله‌ای برای ارز است.

لینک مصاحبه در شاتا

درباره این اظهار نظر چند پرسش به ذهن می اید،امید آن که مسوولان به آن پاسخ دهند:
1-معلوم کنید مدیریت بازار ارز بر عهده چه کسی است؟آیا از بانک مرکزی سلب صلاحیت و مسوولیت شده است و قرار است وزارت صنعت،معدن و تجارت بار تنظیم و تدبیر بازار ارز را به دوش بکشد؟وزارت خانه ای که خود در تنظیم بازار کالا و خدمات دچار اضطراب است و علی رغم تلاش ها هنوز نتوانسته ثبات را بر بازار حاکم کند؟

2-چندی پیش نمایندگان ، حسینی،وزیر تا پای برکناری رفته اقتصاد را برای پاسخگویی درباره وضعیت نابسامان ارز به مجلس کشاندند،اما وی با استدلالی شبه منطقی و این که مسوول بانک مرکزی نیست،از مهلکه پاسخگویی رهید،معلوم کنید اینجا چه کسانی حق حرف زدن و نزدن دارند،آیا می توان از این به بعد شاهد حضور حمیدرضا صافدل و یا وزیر صنعت ،معدن و تجارت در مراکز نظارتی برای پاسخگویی در حوزه ارزی کشور بود؟
3-"ما در مسیر تک نرخی شدن ارز قرار داریم" این گفته صافدل هم شجاعت است و هم به نوعی پذیرش مسوولیت بانک مرکزی،این که بالاخره مسوولی بگوید نرخ ارز مرجع فقط برای زینت بخشی به تاریخ بودو این که چند صباحی خلق الله را بیهوده امیدوار کنیم خود به نوعی شجاعت است اما از باب مسوولیت بانک مرکزی در سایت این بانک چنین آمده است:
" برخی از وظایف بانک مرکزی عبارتند از حفظ ارزش داخلی و خارجی پول ملی کشور، انتشار اسکناس و ضرب سکه‌های فلزی رایج کشور، تنظیم مقررات مربوط به معاملات ارزی و ریالی، نظارت بر صدور و ورود ارز و پول رایج کشور، تنظیم کننده نظام پولی و اعتباری کشور، نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و…
رسالت اصلی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر آن است که با اجرای سیاستهای پولی و اعتباری شرایط مساعد برای پیشرفت اقتصادی کشور را فراهم سازد و در اجرای برنامه‌های مختلف اعم از برنامه‌های تثبیت و توسعه اقتصادی پشتیبان دولت باشد". http://www.cbi.ir/section/1375.aspx
آقای صافدل بفرمایند در کجای این وظایف جای دارند و آقای بهمنی ایضا اظهار کنند که چرا این همه غفلت می کنند! یا اساسنامه بانک مرکزی را اصلاح کنید و یا به این شیوه های عمل خاتمه دهید
حفظ ارزش پول ملی در برابر ارزهای خارجی وظیفه ایجابی بانک مرکزی است که اینک بر اساس قراین به وزارت صنعت،معدن و تجارت منتقل شده است.
امیری به حکیمی گفت: ای حکیم، از من چیزی بخواه. گفت: جامه خود میخواهم
امیدوار بود آدمی به خیر کســــــــــــان
مرا به خیر تو امیدی نیست شر مرسان
تدبیر امور اقتصادی و تمشیت مردم به واقع امری تخصصی و مسوولیت اور است ،هر گفتار و رفتار یک مسوول می تواند اوضاع را به سامان و یا نابسامان کند نباید حاصل کارکردها منت بر سر مردمی باشد اکنون قدرت خریدشان به نحو وحشتناکی کاهش یافته است.

4- بنا بر گفته صافدل اگر : "هم‌اکنون نرخ مبادله‌ای مبنای اکثر محاسبات اقتصادی در کشور قرار گرفته است. به عنوان مثال در بازار بورس برای کشف قیمت مواد اولیه و در کف بازار برای محاسبات سازمان حمایت مبنای نرخ ارز، نرخ مبادله‌ای است." چرا فکری به حال ترمیم حقوق و دستمزد مردم نمی شود که با تغییر نرخ ارز سبدهایشان هر روز بیشتر از دیروز در حال تهی شدن است،والله زندگی مردم نیز جزو محاسبات اقتصادی است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=6924
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه