«حمايت از كالاي ايراني»

صدا و سيما شعار مي‌دهد يا حمايت مي‌كند؟

خيلي فاصله است از «شعار» تا «حمايت»؛ شعار دادن كاري ندارد كافيست كه تريبوني در اختيار داشته باشي و صبح تا شب شعار بدهي, اما حمايت كردن كار پر زحمتي است گاهي اينقدر زحمت دارد كه حداقل شعار ندهي!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، اين مقدمه از آن جهت آمد تا اندكي تامل كنيم بين گفته و عمل رئيس رسانه ملي؛ چند روز پيش ايشان در كميسيون فرهنگي مجلس دعوت بودند تا از عملكرد بزرگترين رسانه كشور در زمينه «حمايت از كالاي ايراني» گزارشي ارائه دهند.

دكتر علي عسگري در اين گزارش گفتند كه «حمايت رسانه ملي از كالاي ايراني را به سه عرصه مسئولان، مردم و توليدكنندگان تقسيم مي‌شود» و افزود: «هر كدام از اين عرصه‌ها در توليد كالاي ايراني نقش دارند و رسانه ملي موظف است هم از مسئولان بخواهد كه زمينه‌هاي كسب و كار را فراهم كنند، هم كالا‌هاي توليد داخل را تبليغ كند و هم توليد كنندگان را توجيه كند كه اين امر فرآيندي تدريجي است و رسيدن به آن زمان‌بر است.»

اگر چه نكات بيان شده توسط دكتر علي عسگري مطالب درستي است اما بايد صدا و سيما سعي نمايد اين موضوعات را در توليد و تهيه برنامه‌هاي خود مد نظر قرار دهد تا اينكه دچار افراط و تفريط نشود. به عنوان نمونه مي‌توانيم به توليد خودروي ايراني به عنوان يك صنعت پايه‌دار و اشتغال‌زا اشاره كنيم. به راستي در همين مدت چند درصد از برنامه‌هاي توليدي صدا و سيما در راستاي حمايت از اين كالا قرار داشت است؟ و چند درصد از برنامه‌هاي مختلف شبكه‌هاي راديويي و تلويزوين در جهت انتقاد از اين كالا بوده؟

گاهي آنقدر بر طبل انتقادي كوبيده مي‌شود كه بينندگان گمان مي‌كنند از بين رفتن هر چه زودتر خودرو و صنعتش به نفع همه است! در حالي كه نمي‌دانند اقتصاد و اشتغال تعداد زيادي از مردم ايران زمين به همين خودرو و صنعتش وابسته است.

مي‌گويند ما ايراني چه دوست داشته باشيم كه به اين صفت متصف شويم و چه دوست نداشته باشيم، مردمي هستيم كه در اكثر موارد احساسات‌مان در اتخاذ و انتخاب مسيرمان نقش تعيين كننده‌اي را ايفا مي‌كند. پس نبايد با توليد برنامه‌هايي كه مي‌تواند به گسترش احساسات منفي از يك ساختار صنعتي در كشور بينجامد دامن زد.

اگر بخواهيم بر اساس همان روش دكتر علي عسگري سخن بگوييم, بايد بپرسيم كه سازمان صدا و سيما چقدر سعي كرده است تا نقش حمايتي خود در مورد صنعت خودرو را در سه گروه مسئولان, مردم و توليدكنندگان ايفا نمايد؟ آيا برنامه‌اي بوده كه مسئولي با نگاه حمايتگرانه صنعت خودرو را ارزيابي كرده باشد؟ آيا برنامه‌اي داشته‌ايم كه نشان دهد مردم ديدگاه حمايتي از اين صنعت دارند؟ و آيا توليدكنندگان خودرو مي‌توانند چند برنامه‌ صدا و سيما كه نگاه حمايتي از صنعت خودرو داشته, نام ببرند؟ شايد راه و رسم بهتر اين باشد كه صدا سيما به عنوان پر مخاطب‌ترين رسانه ايران؛ سعي كند به شيوه بي‌طرفانه ابعاد مختلف صنعت خودرو براي مردم توضيح دهد تا مردم بتوانند بدون هر گونه القاء تصنعي خودشان به داروي بپردازند.

 

ميترا مهرپرست

كارشناس اقتصاد اجتماعي

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=153734
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه