معاون بهره‌برداری آب منطقه‌ای یزد خبر داد:

صرفه‌جویی 45 میلیون مترمکعبی آب با خاموشی چاه‌های کشاورزی یزد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد اعلام کرد: اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی در سال گذشته منجر به صرفه‌جویی 45 میلیون مترمکعب آب به نفع سفره آب‌زیرزمینی استان شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، «سید محمد طباطبایی» در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان مهریز با اشاره به استقبال کشاورزان از اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی در استان، خاطرنشان کرد: این طرح باعث ایجاد آمادگی در کشاورزان جهت تحویل حجمی آب از طریق کنتورهای هوشمند نصب شده روی چاه‌ها می شود .

وی افزود: برای امسال برنامه کلی خاموشی زمستانه چاه‌های  کشاورزی تهیه شده که با هماهنگی جهادکشاورزی جمعاً به مدت 45 روز، چاه‌های کشاورزی استان در فصول پاییز و زمستان خاموش می‌شود .

معاون آب منطقه‌ای یزد در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر جداسازی شبکه آبیاری فضای سبز از شبکه آب شرب، ابراز کرد: سیاست کلی دولت و وزارت نیرو، جداسازی انشعاب آبیاری فضای سبز  از شبکه  آب شرب شهری و روستایی، استفاده از آب خام  تصفیه نشده و آب چاه‌های بی‌کیفیت برای آبیاری فضای سبز است.

طباطبایی در همین رابطه از شورای حفاظت از منابع آب استان و شهرستان‌ها  خواست تا با توجه به مصوبه شورایعالی  آب کشور هیچ انشعاب جدیدی توسط شرکت آب و فاضلاب به شهرداری‌ها اختصاص داده نشود و انشعابات موجود هم قطع و به جای آن از آب چاه‌هایی که مناسب شرب نیستند، استفاده شود.

«عباس دهقان» رییس اداره منابع آب حوزه مرکزی نیز ابراز کرد: متوسط بارندگی استان 93.8  میلیمتر یعنی 2.5 برابر کمتر از متوسط کشوری و 8 برابر کمتر از متوسط جهانی است.

وی گفت: میانگین بلند مدت بارش استان یزد نیز از همه استان‌ها  پایین‌تر است و این یعنی باید تدابیری اندیشیده شود تا آب‌های زیرزمینی هم از نظر کیفی و کمی حفظ شود.

دهقان بیان کرد: وزارت نیرو به منظور صیانت از سفره‌های آب زیرزمینی مکلف است با تأمین هزینه از سوی مالکین چاه‌ها حداکثر به مدت دو سال پس از تصویب قانون در مورد چاه‌های آب فاقد پروانه بهره‌برداری تعیین تکلیف کنند و نسبت به نصب کنتور هوشمند برای تحویل حجمی آب اقدام کند.

وی با بیان این که با افرادی که به ساخت استخرها  و مخازن  ذخیره ای در بالا دست حوضه‌های آبریز  اقدام می‌کنند، برخورد خواهد شد، اظهار کرد: در سال آبی جاری با اعتراض مردم، استخرهایی که در بالادست حوضه شیرکوه ساخته شده بودند،  تخلیه و به نفع سفره آب زیرزمینی و قنوات پایین‌دست در بستر رودخانه رها شد به نحوی که جمعاً به مدت 40 روز آب در بستر رودخانه‌ها رهاسازی شد که منجر به احیاء حدود 80 قنات منطقه شد .

منبع:ایسنا

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=133763
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه