عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:

صنعت خودرو نیازمند تعریف استراتژی کلان است

میهن صنعت :‌ الهویردی دهقانی گفت: امیدواریم با روی کار آمدن دولت و کابینه جدید وضعیت موجود تغییر و خودروسازی واقعی در ایران اتفاق بیفتد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بازار خودرو در ایران رقابتی نبوده و انحصار، کمر خودروسازی داخلی را خم کرده است.

الهویردی دهقانی افزود: خودروسازان داخلی باید به سمت تولید خودروهای با کیفیت و با قیمت کمتر حرکت کنند و این ممکن نمی شود مگر با رقابتی شدن این صنعت.

وی وجود تعرفه های سنگین برای واردات خودرو را مانعی برای رقابتی شدن این صنعت عنوان کرد و راهکار رسیدن به مرز ایده آل در خودروسازی را، کاهش تدریجی تعرفه واردات خودرو و تعریف مدت زمان مشخص برای خودروسازان داخلی جهت رسیدن به تکنولوژی های روز دنیا دانست.

دهقانی، نبود استراتژی برای تولید خودرو را یکی دیگر از نواقصات این صنعت اعلام کرد و گفت: باید استراتژی کلان برای این صنعت تعریف شده و آن را از حالت دوگانگی که در آن گرفتار شده رها کنیم.

وی در تشریح دوگانگی موجود در خودروسازی گفت: در حال حاضر خودروسازی ما نه دولتی دولتی است و نه خصوصی محض، که این موضوع باعث دوگانگی و در نتیجه راکد ماندن و لنگ زدن این صنعت شده است.

دهقانی در مورد خودروسازان آذربایجان شرقی نیز گفت: خودروسازی واقعی در این استان اتفاق نمی افتد چرا که مجموعه های تولیدی به دلیل مشکلات موجود، عملا مونتاژ کار مطلق بوده و در بعضی موارد حتی زمینه افزایش قیمت محصول تمام شده را نیز در پی دارند بنابر این برای انجام تنها مراحل جزئی از مونتاژ خودرو، این محصول از سایر خودروسازان تولیدی مانند تهران به آذربایجان شرقی انتقال یافته و دوباره مسیر برگشتی را نیزطی می کنند.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی، رویه فعلی تولیدی و پراکندگی موجود آن را فاقد توجیه اقتصادی دانست و گفت: با وجود تولید بیش از ۸۰ درصد قطعات خودرو به دست توانمند قطعه سازان آذربایجان شرقی، در خوشبینانه ترین حالت مونتاژ کار بودن برای سایر خودروسازان، برازنده این استان و صنعتگران آن نیست.

وی در پایان اظهار داشت: صنعت خودروسازی نیازمند تحرکی برای خروج از شرایط یاد شده است که امیدواریم با روی کار آمدن دولت و کابینه جدید وضعیت موجود تغییر و خودروسازی واقعی در ایران اتفاق بیفتد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=23420
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه