«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

صنعت گردشگری در خفقان نرخ ارز

گذراندن اوقات فراغت و ایجاد تفریح سالم و سفر کردن مسائلی است که هر انسانی در هر نقطه دنیا به آن نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  و از آنجا که ما در یک کشور اسلامی زندگی کنیم و مبنای زندگی و فعالیت‌های ما برگرفته از آموزه‌های اسلامی و قرآنی است، قرآن به عنوان دستورالعمل زندگی مسلمانان، می‌تواند ما را از آسیب‌ها و خطرات دور کرده و به رشد و موفقیتی مورد نیاز برساند و این در حوزه سفر، پذیرایی از مسافران، تامین اوقات فراغت و ایجاد آسایش برای مهمانان نیز صدق می‌کند و جزو اولویت‌های ماست اما با این حال صنعت گردشگری با بی تدبیری مسوولان روز به روز با مشکلات جدیدی تری روبرو می شود و به طور میانگین درآمد سالیانه آژانس های مسافرتی، ایرلاین ها، هتل و … کمتر می شود.

در بحبوحه بازار ارز فعالان حوزه گردشگری هر روز مشکل تازه ای دارند اما آنچه موجب شده تا آنها در این روزها بیشتر نگران باشند؛ احتمال ورشکستگی ناشی از بدهکاری آنها به آژانسهای خارجی است. بسیاری از دفاتر مسافرتی در ایران تنها تورهای گردشگری خارجی فروخته اند و مسافر را نیز به خارج از کشور فرستاده اند اما در پرداخت ارز به شرکت خارجی و یا هتلی که قرار است به مسافر خدمات بدهد دچار مشکل شده اند. آنها نه می توانند ارز تهیه کنند و آن را به شرکت و یا هتل خارجی حواله کنند و نه تبادل ارز داشته باشند.

نابسامانی‌های ارزی در چند ماه گذشته مشکلات بسیاری را برای ایرلاین‌ها ایجاد کرده به طوری که بعد از تخصیص ندادن ارز دولتی به شرکت‌های هواپیمایی قیمت بلیت هواپیماها در پروازهای خارجی 100 تا 110 درصد و در پروازهای داخلی 60 تا 80 درصد افزایش یافت.

برخی از آژانس‌های مسافرتی و دلالان از این فرصت استفاده کرده و بلیت‌های خود را با قیمت‌های بسیار نجومی‌تر به مسافران می‌فروشند به طوری که برخی از آژانس‌ها مابه‌التفاوت بلیت پیش فروش شده خود را از مسافران دریافت کرده‌اند.

آژانس های مسافرتی که امید به دریافت حواله ارزی داشتند، دچار ضرر شده و بسیاری از آنها به شرکت و هتلهای خارجی بدهکارند این وضعیت آنها را مجبور به تعدیل نیرو و تصمیم به اعلام ورشکستگی می کند.

دفاتر مسافرتی به عنوان بخش خصوصی در حال حاضر به این شرکت های خارجی بدهکار هستند، یک نوع بدهکاری ارزی که مشخص نیست تا چه زمانی تسویه می شود و شرکت های خارجی تا چه زمانی روی این اعتبار حساب می کنند. آژانسهای مسافرتی برای رهایی از این وضعیت بنا به پیشنهاد انجمن صنفی شان، درخواست حواله ارزی کردند. به این ترتیب که مدارک مربوط به هزینه هایی که برای مسافر کرده بودند را به انجمن فرستاده اند تا مورد بررسی قرار گیرد و بعد از تایید معاونت گردشگری به بانک مرکزی برای تخصیص حواله ارزی برود. حدود ۱۰ آژانس مسافرتی این اقدام را انجام دادند اما یک ماه و نیم از این درخواست می گذرد و با وجود اینکه گفته بودند این روند زیاد طول نمی کشد؛ اما هنوز هیچ یک از این آژانسها حواله ارزی دریافت نکرده است. اکثر متصدیان آژانس های مسافرتی اعلام می کنند که شرکت های هواپیمایی اقدام به افزایش قیمت کردند.  متصدی یکی از آژانس ها در خیابان مطهری می گوید قیمت بلیت اهواز تا یک میلیون و 600 هزار تومان هم رسیده است. فردی که برای خرید بلیت مراجعه کرده بود، می گفت: بلیت رفت به بندرعباس 380 هزار تومان و برگشت 900 هزار تومان قیمت خورده است. این در حالی است که سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری می گوید: هیچ افزایش قیمتی اعلام نشده است و کسی حق افزودن به قیمت های قبلی را ندارد. همچنین در رصد شرکت های هواپیمایی خارجی مشخص شد، این شرکت ها نیز علی رغم ابلاغیه سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر دریافت پول رایج کشور از مسافران، قیمت بلیت را به صورت ارز خارجی دریافت می کنند.

از ابتدای امروز، قیمت بلیت پروازهای خارجی ایرلاین های ایرانی و خارجی روند کاهشی داشته است. به گونه ای که قیمت بلیت تهران ـ استانبول در ایرلاین های داخلی از 968 هزار تومان آغاز می شود و در گرانترین حالت به 2 میلیون و 740 هزار تومان می رسد.

همچنین بلیت این مسیر هوایی نیز از سوی ایرلاین های خارجی با کاهش روبه رو شده و از 3 میلیون و 170 هزار تومان تا 3 میلیون و 700 هزار تومان را در بر می گیرد

پرواز ترکیش ایر نیز در بازه های 5 میلیون و 400 هزار تومان تا حدود 8 میلیون تومان برای پروازهای مستقیم از تهران به استانبول و ارقام بیش از 10 میلیون تومان برای پروازهای چند مقصدی از مسافران هزینه دریافت می کند.

ضمن اینکه سایت های مشهور فروش آنلاین بلیت هواپیما هم نرخ ها را به صورت ریالی از مسافران دریافت می کنند با این تفاوت که از مسافران شماره گذرنامه نیز برای درج مشخصات در سایت مطالبه می شود.

بلیت پرواز تهران ـ دبی نیز از سوی شرکت های هواپیمایی داخلی با کاهش قیمت مواجه شده است و تعدادی از ایرلاین های ایرانی بلیت این پرواز را به کمی بیش از 1 میلیون تومان (بین 1 میلیون و 100 تا 1 میلیون و 300 هزار تومان) رسانده اند.

بلیت پرواز تهران-دبی با هواپیماهای امارات هم به 5 میلیون 750 هزار تومان رسیده است این در حالی است که در روزهای گذشته بلیت این پرواز تا 8 میلیون تومان هم عرضه می شد.

اوضاع نابسامان صنعت گردشگری ناشی از تدابیر غلط در حوزه تصمیم سازی کلان و بی تدبیری مسولانی است که این روزها هیچ اهمیتی که بی کاری جوانان در حوزه های مختلف نمی دهند. صنعت گردشگری پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یکی از صنایع زیرساختی کشور را دارد اما این امر مستلزم برنامه ریزی استراتژیک و توجه به کارآفرینانی دارد که در نبود سرمایه های دولتی چراغ این صنعت را روشن نگه داشته اند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=158854
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه