میهن صنعت :

ضرر ۱۰۲۶میلیاردی دولت از دودشدن بنزین

میهن صنعت : مسوولان نفتی معتقدند قیمت تمام شده هر لیتر بنزین هزار تومان است که در صورت احتساب این رقم و لحاظمصرف یک میلیارد و 800 میلیون لیتری بنزین در نوروز امسال، عدم النفع دولت از محل فروش بنزین 1026 میلیارد تومان تخمین زده می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت، آبان ماه سال گذشته قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در جمع خبرنگاران حاضر شد و تاکید کرد که با احتساب دلار 1226 تومانی قیمت تمام شده هر لیتر بنزین ایرانی هزار تومان است.
اگر همین رقم را مبنا قراردهیم و اشاره ای به قیمت هر لیتر بنزین فوب خلیج فارس به نرخ 1810 تومان نکنیم، امسال دولت در ایام تعطیلات 1026 میلیارد تومان تنها در این بخش ضرر کرده است.
چراکه به گفته مصطفی کشکولی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، در ایام نوروز یک میلیارد و 800 میلیون تومان بنزین مصرف شده که 90 درصد این میزان بنزین به صورت 400 تومانی و مابقی به قیمت 700 تومان بفروش رسیده است.
البته افزایش مصرف بنزین 400 تومانی در راستای تصمیم دولت در خصوص اختصاص 50 لیتر سهمیه ویژه نوروز به دارندگان خودرو صورت گرفته است که برخی از کارشناسان این تصمیم دولت را در راستای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال جاری و افزایش رضایت مردم از دولت دهم ارزیابی کردند.
چراکه در سال گذشته دولت با تخصیص سهمیه ویژه نوروز مخالفت کرد و امسال نیز پیش بینی می شد با توجه به برنامه های دولت برای فاز دوم هدفمندی و مقاومت مجلس در برابر آن، تخصیص سهمیه ویژه نوروز تحقق نیابد.
در این بین امسال دولت با تصمیم خود در راستای تخصیص این سهمیه متحمل ضرری بالغ بر 1026 میلیارد تومان تنها در ایام نوروز و حدود 20 روز شد.
این درحالی است که اگر بخواهیم هر تن بنزین را به قیمت فوب خلیج فارس و با رقم 1019 دلار محاسبه کنیم و قیمت هر لیتر 1810 تومان را مبنای محاسبه قرار دهیم باید بگوییم که دولت 2484 میلیارد تومان یارانه پرداخت کرده است.
به گزارش خبرآنلاین، چرا که در صورت احتساب هر لیتر بنزین 1810 تومان و مصرف یک میلیارد و 800 میلیون تومان در ایام تعطیلات 3258 میلیارد تومان بنزین دود شده است که تنها 774 میلیارد تومان آن از مصرف کننده دریافت شده است. البته این 1810 تومان بدون احتساب هزینه حمل و نقل است.
دراین بین رقم 1026 تومان عدم النفع دولت با احتساب رقم هزار تومان یارانه ای است که دولت ناچار به پرداخت آن به بخش حمل و نقل و هزینه کارمزد و مواردی از این دست بوده و باید به صورت نقد طی این روزها پرداخت می شده است.
این در شرایطی است که کارشناسان معتقدند کشور امسال با کمبود بودجه مواجه است و باید دولت در دخل و خرج خود دقت بیشتری داشته باشد. هرچند که از عمر دولت دهم حدود پنج ماه دیگر باقی است و قطعا در صورت ادامه روند هزینه کرد دولت دهم در شرایط فعلی، دولت یازدهم با مشکلات عدیده اقتصادی آنهم در سال حماسه اقتصادی مواجه خواهد شد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=15158
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه