میهن صنعت:

ضرورت نگاه ویژه دولت به دریاچه ارومیه/ دولت قبل هیچ کاری برای نجات دریاچه ارومیه نکرد

میهن صنعت: عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه دولت دهم هیچ اقدامی برای نجات دریاچه ارومیه انجام نداد، گفت: نگاه ویژه دولت می تواند مشکلات این دریاچه را حل کند وآن را از نابودی نجات دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، محمدجواد نظری مهر در گفتگویی افزود: دریاچه ارومیه هرچه سریع تر باید احیا شود و اکوسیستم آن به جایگاه اصلی خود برگردد.

وی با بیان اینکه مجلس به دنبال احیای هرچه سریعتر دریاچه ارومیه است، اظهار داشت:  دولت نیز باید نگاه خود را ویژه کند زیرا این موضوع یک چالش ملی بوده و تنها معطوف به دریاچه ارومیه نیست.

نظری مهر با اشاره به حمایت مجلس از تمام طرحهای احیا و پاکسازی دریاچه ها و تالاب های کشور تأکید کرد: مجلس از این بعد هم  طرح ها و برنامه های احیایی را کاملا حمایت می کند تا بتوان دریاچه ای مانند دریای مازندران را که تبدیل به فاضلاب شده با راهکارهای سازنده نجات داد. دولت هم باید برای رودخانه، محیط زیست و منابع طبیعی وقت بگذارد و مردم نیز در این باره کمک کنند.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس تصریح کرد: اگر منابع آبی و حیاتی ما از بین بروند تمام مردم در معرض خطر قرار می گیرد، چرا در حال حاضر بسیاری از منابع اصلی آبی ما تبدیل به فاضلاب شده و محیط زندگی در بسیاری از نقاط به  نابودی کشیده  شده است.

به گفته وی، رسانه ها و به ویژه  صدا و سیما باید با گزارشات مصور اطلاعات مربوط به آلودگی منابع آب  را به مردم داده و آن ها را بازگو کند؛ چراکه وقتی تمام سموم وارد آب ها می شود و فاضلاب ها به سمت رودخانه ها و دریاها حرکت می کنند، حیات نابود می شود که باید جلوی آن ها گرفته شود.

نظری مهر در خصوص انتقال آب به دریاچه ارومیه، یادآور شد: در دولتهای قبل نیز طرحهایی مبنی بر انتقال مازاد آبهای مازندران به گلستان وجود داشته، اما این طرح ها فقط روی کاغذ بوده و در عمل چیزی مشاهده نشده است.

وی عنوان کرد: این رویه باید با تکیه بر  اقتصاد فرهنگی، بدون فاصله از واقعیت ها و با کمک تمام مسئولان و ارگانها حل شود.

به گزارش مهر، هفته گذشته عیسی کلانتری دبیر کارگروه نجات دریاچه ارومیه اعلام کرد، بسته پیشنهادی احیای دریاچه ارومیه نیمه خرداد ماه تحویل هیئت دولت می‌شود.

وی افزود: طرحهای مختلفی برای نجات دریاچه ارومیه مطرح است که از 19 راهکار پیشین قبلی برخی راهکارها که غیرعلمی بودند، حذف شده و یکسری راهکارهای دیگر که علمی و عملی‌تر است، جایگزین آنها می‌شوند که با این تفاسیر پیش‌بینی می‌کنیم بسته پیشنهادی نجات دریاچه ارومیه نیمه خرداد تحویل دولت شود.

کلانتری، راندمان مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه را در حال حاضر زیر 35 درصد اعلام کرد و افزود: این میزان باید به بیش از 60 درصد برسد که اگر این میزان راندمان تحقق یابد، حدود دو میلیارد متر مکعب اضافی خواهیم داشت که مستقیم و غیرمستقیم به دریاچه می‌رود؛ در کنار این، با اجرای دیگر طرحها بویژه انتقال حوضه به حوضه خواهیم توانست در 12 سال آینده آن را صرفاً به شرایط 12 سال قبل بازگردانیم.

وی ادامه داد: فقط 7 درصد از آب دریاچه ارومیه باقی مانده است. بحث دریاچه ارومیه یک بحث فراملی است و خشک شدن آن کل منطقه را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

به نقل از مهر کلانتری، توسعه بیش از حد مراتع و کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه را از عوامل اصلی تسریع روند خشکسالی دریاچه دانست و اظهار کرد: بر‌اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی از توسعه کشاورزی در حوضه دریاچه می‌توان دریافت که سالانه از این منطقه مبلغی بالغ بر یک میلیارد دلار کشاورزی انجام می‌گیرد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=46599
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه