میهن صنعت :

طراحي و ساخت سامانه عيب ياب خودروهاي يورو4

میهن صنعت : با طراحي و ساخت سيستم "عيب ياب سرخود" در مركز تحقيقات موتور ايران خودرو، عيب يابي سيستم هاي كاهنده آلايندگي در خودروهاي استاندارد يورو4 امكان پذير شد.


به گزارش میهن صنعت به نقل از ایکوپرس، محمد زالي مدير عامل شرکت ايپکو  با بيان اين مطلب، گفت: سيستم EOBD   european onboard diagnostic  يا "عيب ياب سرخود"، با هشدار دادن ايراد سيستم هاي كاهنده آلايندگي خودرو شامل اي. ام. اس. و كاتاليست، دوام اين سيستم ها را افزايش داده و از تخريب آن ها جلوگيري مي كند.

وي سيستم هاي كاهنده آلايندگي را بسيار گران قيمت عنوان كرد و گفت: با سيستم عيب ياب سرخود، به مجرد شروع تخريب در كاتاليست، نرم افزار داخل اي. سي. يو. چراغ مخصوص هشدار را روشن و راننده را مطلع مي كند.

زالي، حل مشكل با صرف كم‌ترين هزينه و زمان را از جمله امتيازهاي اين سيستم عنوان كرد و گفت: نه تنها تعميركار ناچار نيست به شيوه سعي و خطا ايراد را پيدا كند، بلكه با صرف هزينه اندك، از هزينه هاي چند صد هزار توماني جلوگيري مي شود.

مدير عامل شرکت ايپکو با بيان اين كه كاتاليست مربوط استاندارد يورو 4 دو تا سه برابر گران تر از كاتاليست يورو 2 است، بر اهميت نگه‌داري آن تاكيد كرد.

وي دماي مجاز كاتاليست را 900 درجه سانتي گراد ذكر كرد و گفت: عدم احتراق كامل در درون موتور، باعث ورود مخلوط هوا و سوخت به كاتاليست و داغ شدن  و سوختن آن مي شود كه دماي كاتاليست را تا 1200 يا 1300 درجه افزايش مي دهد و ذوب شدن عناصر داخلي كاتاليست، عملكرد آن در كاهش آلايندگي را منتفي مي كند.

زالي افزود: سيستم اي. او. بي. دي. از 14 سال پيش در اروپا و چند سال هم زودتر در امريكا اجباري شده و  از الزامات هفت گانه استاندارد يورو 4 است. اعمال اين سيستم كه در ايران با سمند اي. اف 7. شروع شده، در آغاز سرمايه گذاري بالايي را مي طلبد، اما از تخريب زودهنگام كاتاليست جلوگيري و عمر سيستم هاي كاهنده آلايندگي را بيش‌تر مي كند.

وي تسهيل عيب يابي براي تعميركاران را از ديگر مزاياي سيستم "عيب ياب سرخود" يا  EOBD عنوان كرد و گفت: بدون چنين الگوريتمي، بسياري از تشخيص ها بر اساس سعي و خطا  صورت گرفته و ممكن است، برخي قطعات به اشتباه تعويض شوند كه هزينه هاي گارانتي را بالا مي برد.

مدير عامل شرکت ايپكو اظهار داشت:‌ ايران خودرو اولين دارنده اي. او. بي. دي. در ايران و اين سيستم توسط يك تيم 20 نفره از متخصصان ايپكو در مدت دو سال به مرحله توليد انبوه رسيده است.

زالي افزود: اين سامانه در مراكز معتبر اروپايي آزمون شده و براي كسب اطمينان بيش‌تر، آزمون پيمايش در شرايط مختلف آب و هوايي و جاده اي نيز به مسافت 250 هزار كيلومتر آغاز شده كه تا 300 هزار كيلومتر افزايش مي يابد.

وي  همكاري با مشاور معتبر اروپايي را از ويژگي هاي اين پروژه عنوان كرد و گفت:‌ تهيه كل سيستم از اروپا، يك ميليون و 200 هزار يورو سرمايه در بر مي داشت، اما اين مبلغ به 300 هزار يورو كاهش يافت.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=10924
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه