با وجود تحريم ها و محدوديت ها :

طراحی یكی از پلتفرم های جدید ایران خودرو در دستور كار قرار گرفت

میهن صنعت : با وجود فشارها و محدودیت های تحمیل شده در مسیر حركت خودروسازی، ایران خودرو در سال جاری، پروژه طراحی یكی از پلتفرم های جدید تعریف شده خود را به اجرا در می آورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، حمیدرضا تقوی نژاد، معاون استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو با بیان این مطلب، گفت: با همكاری مركز تحقیقات و كارشناسان گروه صنعتی ایران خودرو و با استفاده از پلتفرم های موجود، در سال جاری یكی از این پلتفرم ها با روش باز مهندسی، اجرا خواهد شد.

وی طراحی پلتفرم را مهم‌ترین راهبرد صنعت خودرو در دهه 90 دانست و گفت: این موضوع از تولید سمند به بعد در ایران‌خودرو مطرح و پروژه های مختلفی روی پلتفرم های مختلف مانند 206، ال90 و 405 انجام شد.

معاون استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو از كاهش رتبه خودروسازی ایران از 13 در سال 2011 به 18 در سال گذشته خبر داد و اظهار امیدواری كرد، با بهبود شرایط اقتصادی و فضای كسب و كار و تغییر دیدگاه مسوولان به صنعت خودرو، شرایط تولید بهتر شود.
تقوی نژاد اظهار كرد: تحریم موضوع جدیدی نیست و ایران خودرو از حدود پنج سال پیش با آن روبه رو بوده، اما تحریم ها مرحله به مرحله سخت تر شده است.

وی قطع همكاری ناگهانی شركت پژو را در تاریخ خودروسازی جهان بی سابقه دانست و اظهار كرد: پیام های حاكی از عدم همكاری پژو، ایران خودرو را واداشت تا با شتاب بیش‌تر، تولید محصولات با برند داخلی را دنبال كند كه در نتیجه آن تولید رانا از چهار سال قبل در برنامه قرار گرفت. پروژه دنا نیز با روند مطلوبی در حال پیگیری بود كه ناگهان در سال 91 با تحریم داخلی روبه رو شدیم.

معاون استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو، كمبود شدید نقدینگی و بی مهری برخی مسوولان برای مقابله با تحریم های خارجی را عامل تشدید مشكلات و مختل شدن تولید روزانه دانست كه در نتیجه آن ایران خودرو ناچار شد اجرای پروژه های كوتاه مدت را در اولویت بگذارد.

وی به كارگیری تمام ظرفیت های مجموعه برای خودكفایی 206 و شروع تولید رانا را از جمله رویدادهای مهم سال 91 دانست.
معاون استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو با اشاره به حمایت دولت امریكا از صنایع خودروی این كشور در بحران سال های 2009-2008، اظهار كرد: ایران‌خودرو تمامی بحران‌های فعلی را پیش‌بینی و برای مقابله به آنها ضرورت حمایت از صنعت خودرو را گزارش كرده بود اما متاسفانه به این گزارش ها توجهی نشد.

تقوی نژاد با بیان اینكه توسعه همكاری با كشورهای آسیایی برای تامین قطعات از سال90 ایران خودرو را از خطر تحریم های اخیر رها كرد، افزود: موقعیت كنونی می تواند فرصتی برای سرعت بخشیدن به روند داخلی سازی در قطعه‌سازی و خودروسازی كشور شود.
معاون استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو برخی از حلقه های تكنولوژیك مانند مجموعه های الكترونیك خودرو را از جمله زمینه هایی ذكر كرد كه هنوز وابستگی به خارج وجود دارد و تاكید كرد كه این وابستگی باید هر چه سریع‌تر قطع شود.

وی همكاری با رنو را مثبت ارزیابی كرد و گفت: رنو پارس به سرمایه گذاری در ایران تاكید و برنامه‌ریزی های بلندمدت دارد. در همین راستا ماه آینده وانت تندر90 كه تولید آزمایشی آن آغاز شده است را عرضه می كنیم.  محصولات جدید دیگری نیز با رنو تعریف شده و مانعی در همكاری ها وجود ندارد.

تقوی نژاد،  نگاه مطالبه گر به صنعت خودرو و بی توجهی به مزیت های اشتغال‌زایی و گردش مالی آن را از مشكلات موجود در ایران دانست و گفت:‌ با كاهش تولید، قطعه‌سازان بی‌كار می شوند و تعطیلی واحد های تولیدی عواقب بسیاری بدی دارد.

تقوی نژاد درك وظایف را از جمله الزامات مهم برای خودروسازان خواند و گفت: فشارهای بیرونی بسیار سنگین بود و خودروسازان سرعت لازم برای تغییر شرایط را نداشتند و باید دقیق تر عمل می كردند.

معاون استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو ادامه داد: این شركت تا اسفند سال 90 از رشد 14 درصدی در تولید برخوردار بود كه این روند قیمت تمام‌شده محصول را پایین نگاه می داشت و هزینه های تولید را در تیراژ سر‌شكن می كرد.

وی افزایش قیمت خودرو در دوره 14 ساله سال 76 تا سال 90 را تنها 30 درصد ذكر كرد و افزود: سال 91 تمامی مواد اولیه و نیازهای ضروری صنعت با افزایش چند برابری قیمت روبه رو شد كه برای مدیران صنعت قابل هضم بود اما دیگران، به هیچ وجه آن را موجه نمی دانستند. این تضاد باعث شد كه سال 91 بدترین سال در صنعت خودروی كشور باشد.

وی تغییرات ساختار سازمانی و واگذاری برخی شركت های وابسته را از اقدامات سال های اخیر ایران خودرو به منظور چابك سازی مجموعه خود عنوان و اظهار امیدواری كرد، با تغییر نگاه مسوولان،  روزهای اوج خودرو‌سازی كشور بار دیگر فرا رسد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=21193
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه