میهن صنعت:

طرح شبنم باعث افزایش قیمت کالا می‌شود

میهن صنعت: یک کارشناس مسایل گمرکی گفت: طرح شبنم علاوه بر افزایش ایستگاه‌های کاری در گمرک و طولانی شدن زنجیره واردات، با افزایش هزینه موجب بالا رفتن قیمت‌ها می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،جهانگیر حسین‌زاده افزود: با توجه به اینکه کالاهای مربوط به یک فقره ثبت‌سفارش اغلب در چند مرحله وارد کشور می‌شود و امکان انصراف از واردات کامل نیز وجود دارد اما واردکنندگان ملزم به پرداخت کل وجه خرید بارکد طرح شبنم هستند، لذا این موضوع سبب افزایش هزینه‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه افزایش هزینه‌ها نیز با اهداف و شاخص‌های بهبود فضای کسب و کار تناقض دارد، تصریح کرد: طرح شبنم ایستگاه‌های کاری در گمرک را افزایش می‌دهد و بنابه اعلام سازمان‌های جهانی گمرک و تجارت، هر روز توقف بیشتر کالا در گمرک معادل یک درصد حقوق و عوارض گمرکی است که به واردکنندگان کالا بویژه واردکنندگان کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه تحمیل می‌شود.

او شناسایی کالا و کدگذاری را امری پرسابقه در جهان و در عین حال ضروری دانست و گفت: گمرک ایران از سال‌های قبل برای کدگذاری کالا از سیستم HS که یک سیستم جهانی است و در تمام دنیا مراعات می‌شود، استفاده می‌کند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در این سیستم موسوم به سیستم کدگذاری و توصیف هماهنگ کالا (HS) برای نامگذاری هر کالا از شماره تعرفه خاص و یک سیستم استاندارد بین‌المللی استفاده می‌شود که در آن نام و شماره معینی برای طبقه‌بندی محصولات وجود دارد و برای همه گمرکات جهان شناخته شده است؛ لذا به کارگیری روش‌های موازی، دوباره کاری و غیرضروری به نظر می‌رسد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=31608
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه