میهن صنعت :

طرح عدم شماره گذاری خودروها با استاندارد یورو 2 عملیاتی نخواهد شد

میهن صنعت : هم اکنون طرح تجهیز خودرو ها به استاندارد یورو 4 بر اساس مصوب مجلس شورای اسلامی ، در دستور کار قرار دارد ولیکن عملیاتی شدن آن با توجه به حجم بالای خودروها امکان پذیر نیست و بسیار هزینه بر است

به گزارش میهن صنعت، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم شماره گذاری خودرو های دارای استاندارد یورو 2 از ابتدای سال 92 توسط پلیس گفت: متاسفانه در حال حاضر بیش از 80 درصد از خودروهای تولید داخل کشور فاقد استاندارد یورو 4 هستند. هم اکنون طرح تجهیز خودرو ها به استاندارد یورو 4 بر اساس مصوب مجلس شورای اسلامی ، در دستور کار قرار دارد ولیکن عملیاتی شدن آن با توجه به حجم بالای خودروها امکان پذیر نیست و بسیار هزینه بر است.

 

محسن بیگلری در ادامه گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرخودرو افزود: اجرایی شدن این طرح برای برخی خودروها عملی است، اما استاندارد سازی خودرو هایی مانند پژو و پراید به دلیل افزایش قیمت آنها به سبب استاندارد سازی و با توجه به پایین بودن قدرت خرید شهروندان به هیچ وجه منطقی نیست.

وی تاثیر تولید خودرو های دارای استاندارد یورو 4 در کاهش آلودگی هوا را مهم تلقی کرد و گفت: اعتقاد ما بر این است که تلاش در زمینه ارتقاء کیفیت خودرو ضروری است و باید اقدامات موثرتری در این زمینه صورت پذیرد.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه تصریح کرد: عدم شماره گذاری خودرو های دارای استاندارد یورو 2 از ابتدای سال 92، امری به جا و مفید ولیکن وعده ای ناممکن است و قطعا عملیاتی نخواهد شد. انتظار می رود از این پس استاندارد یورو 4 در 30 درصد تولیدات خودرو بیش از پیش رعایت شده و به 50 درصد رشد پیدا کند که توصیه می شود جهت عملیاتی کردن این طرح  از خودرو های گران قیمت آغاز کرده و به سمت خودرو های ارزان قیمت تر حرکت شود.

محسن بیگلری در خصوص راهکار های مناسب و عملی جهت رفع معضل آلودگی هوا گفت: در حال حاضر خودرو های شخصی بیش از 30 درصد در افزایش آلودگی هوا تاثیر گذار هستند. باید تعداد ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور افزایش یافته و مجهزتر شود تا حمل و نقل و ایاب و ذهاب شهروندان با سرعت بیشتری انجام شود. در نتیجه خودرو های شخصی کمتری در سطح شهر دیده خواهد شد و فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی گسترش می یابد.

وی حمایت هایی که از شهرداری تهران در حوزه توسعه مترو شده است را  ناکافی اعلام کرد و اظهار داشت: متاسفانه هنوز در بسیاری از نقاط شهر تهران امکان دسترسی به مترو وجود ندارد و همین امر شهروندان را مجبور به استفاده از خودرو های شخصی می کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: لازم به ذکر است هزینه استفاده از خودرو های شخصی تا 6 برابر نسبت به وسایل حمل و نقل عمومی بیشتر است، به همین دلیل سرعت در توسعه و گسترش حمل و نقل عمومی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

محسن بیگلری در خصوص قانون 5 ساله معاینه فنی خودرو ها در کشور عنوان کرد: مدت زمان 5 سال به هیچ عنوان منطقی نیست و این قانون قطعا نیاز به بازنگری دارد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=9593
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه