معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت:

طرح ملی تاپ مشکلات بخش تولید را حل می کند/ ۲۰ فناوری وارداتی تولید بومی سازی می شود

طرح ملی تاپ باعث ایجاد ارتباط پایدار بخش صنعت و دانشگاه خواهد شد چنانکه از اهداف سال ۹۸ معاونت آموزش، پژوهش و فناوری، بومی‌سازی ۲۰ فناوری وارداتی در حوزه تولید است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت در نشست خبری بعداز ظهر شنبه در جمع خبرنگاران گفت: ما در سه حوزه آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت در حال فعالیت هستیم که در مجموع این معاونت دارای ۴ اداره است.

برات قبادیان در ادامه افزود: ما علاوه بر وظایف خود در ۴ حوزه پیش رو، برای سال ۹۸ سه پروژه اساسی خواهیم داشت که تمرکز ویژه ای نیز بر روی این سه پروژه مهم داریم.
 
وی گفت: بحث رابطه صنعت و دانشگاه طرح ویژه  ای است که معتقدیم بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد. طرح ملی تاپ به معنای واقعی تولید و اشتغال و البته دانشگاه را به یکدیگر پیوند خواهد داد.
 
معاون وزیر صنعت ادامه داد: طرح دیگر ما در سال ۹۸ بحث بهره وری در بخش صنعت، معدن و تجارت است. کشور ما و البته بسیاری از کشورهای جهان سوم در بحث بهره وری عقب مانده اند. در این بخش هم در سطح ملی فعالیت های زیادی در گذشته شده اما کافی نبوده و معتقدیم که باید فعالیت بیشتری شود.
 
وی افزود: بخش سوم مربوط به انقلاب صنعتی چهارم است که آینده صنعت کشور را رقم خواهد زد. انقلاب صنعتی چهارم در جهان یک پروژه جدید محسوب می شود که در هزاره سوم آغاز شده است. برخی از کشورها پیشرفت خوبی در این پروژه داشته اند و برخی دیگر نیز هنوز به موفقیت چشمگیری دست پیدا نکرده اند.
 
برات قبادیان ادامه داد: پروژه چهارم مربوط به مشکلات ناشی از تحریم ها در سال ۹۸‌است. بر اساس این پروژه ۲۰ فناوری وارداتی در صنعت کشور که بسیار ارز بر بوده اند، داخلی سازی خواهند شد. البته بومی سازی این فناوری ها نیازمند همکاری ویژه دانشگاه و صنعت است.
 
وی گفت: طرح توانمند سازی تولید و طرح توسعه اشتغال پایدار نیز برای وزارت صنعت بسیار حائز است چراکه این طرح می تواند صنعت کشور را دچار تحول اساسی کند. این طرح علاوه بر ایجاد روابط پایدار با دانشگاه ها و مراکز علمی، باعث خواهد شد نقاط ضعف ما در گذشته به نقطه قوت ما در زمان حال تبدیل شود.
 
قبادیان ادامه داد: این طرح شامل دو بخش است. بخش تقاضا که شامل کلیه بنگاه های وزارت صنعت خواهد بود. بر همین اساس سامانه ملی تاپ از ابتدای سال جاری راه اندازی شد و بر همین اساس تمامی نیازها در این سامانه ثبت می شود. تا امروز ۶۷۹ بنگاه در این سامانه ثبت نام کرده اند که با توجه به اعلام عادی صورت گرفته، این آمار بسیار قابل قبول است.
 
وی گفت: بنگاه ها پس از ثبت نام می توانند نیازهای علمی و فناوری خود را ثبت کنند و به این ترتیب یک بانک جامع از نیازهای علمی کشور خواهیم داشت. تا این لحظه ۲۰۴ نیاز و البته ۲۵۱ پروژه توسط ۶۷۹ بنگاه ثبت نام کرده، ثبت شده است.
 
 
قبادیان افزود : اما بخش دوم مربوط به عرضه نیازهای درخواست شده است. ما باید با مدیریت صحیح و ایجاد ارتباط مناسب با دانشگاه ها و مراکز علمی و البته صاحبان دانش این درخواست ها را پاسخگو باشیم.
 
 معاون وزیر صنعت گفت : بر همین اساس استاد تاپ، دانشجو تاپ و سرباز تاپ در مرحله بعدی این طرح مجاز به ثبت نام خواهند بود که در نهایت با ایجاد ارتباط مناسب مشکلات بخش تولید در حوزه فناوری حل خواهد شد. در واقع سامانه ملی تاپ با دریافت نیاز بنگاه ها در بخش های علمی و فناوری، استاد تاپ ها، دانشجو تاپ ها و سرباز تاپ های مرتبط با درخواست ثبت شده را برای حل مشکلات آن بنگاه معرفی خواهند کرد. هر یک از این افراد با ارائه راه حل جذب بازار کار خواهند شد.
 
وی افزود: طرح تاپ یک پروژه تازه نیست چراکه این طرح در بسیاری از کشورها اجرا شده است. ما معتقدیم سامانه تاپ باعث جذب درصد زیادی از نیروهای متخصص به صورت اشتغال پایدار خواهد شد و از طرفی بخش عظیمی از فناوری های وارداتی نیز بومی سازی می شوند.
 
وی در خصوص شرایط ثبت نام در این طرح گفت: تنها نخبگان امکان ورود به این طرح را خواهند داشت و اینگونه نیست که هر کسی توان ورود به آن را داشته باشد. در این طرح هیچ منابع ارزی و ریالی در نظر گرفته نشده و هیچ هزینه ای نیز برای آن انجام نشده است.
 
دکتر قبادیان گفت : بخش های خصوصی نیز به دنبال این طرح هستند و ما قرار است با ایجاد ارتباط میان نخبگان واقعی و بخش خصوصی مشکلات بخش تولید را حل کنیم.
وی خاطرنشان کرد : اساسا این طرح هیچ بار مالی برای دولت نخواهد داشت و این مهم از ویژگی های خاص این طرح ملی است.
 
وی ادامه داد: زمانی که دانشگاه ها پول بی حساب و کتاب از نفت دریافت می کردند امکان اجرای این طرح وجود نداشت. اما در حال حاضر دریافت بودجه های دولتی برای دانشگاه ها بسیار سخت شده و هم اکنون زمان مناسبی برای اجرای این طرح است.

 
انتهای پیام/

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=179744
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه