بانک مرکزي اعلام كرد:

طرح هاي جديد براي بازار سکه

میهن صنعت : بانك مركزي ديروز اعلام كرد مشغول رصد دقيق بازار است تا در صورت لزوم «طرح‌هاي جديد» و مورد نظر خود براي بازگرداندن تعادل به بازار سكه را اجرا كند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت به نقل از جام جم آنلاین با وجود اجراي پنج مرحله پيش‌فروش سكه در يك سال گذشته و واگذاري و پيش‌فروش نزديك به 10 ميليون قطعه سكه تاكنون، قيمت سكه تحت تاثير قيمت ارز ركوردهاي جديدي را طي كرده است.

به اين ترتيب قيمت سكه اين روزها بين يك ميليون و 250 تا يك ميليون و 300 هزار تومان در نوسان است. اين در حالي است كه قيمت سكه طرح جديد در اواخر ارديبهشت امسال حداكثر 650 هزار تومان بود، لذا با وجود واگذاري بخش زيادي از ذخاير طلاي بانك مركزي به شكل سكه به مردم، قيمت اين كالا در عرض حدود پنج ماه دو برابر شده است.

بانك مركزي در دور اول پيش‌فروش سكه، اين كالا را با موعد تحويل چهارماهه، 546 هزار تومان تحويل مي‌داد و كمي بعد در بهمن 90 كه دور بعدي پيش‌فروش با مهلت‌هاي چهار و شش ماهه اضافه شد، قيمت سكه حداكثر به 627 هزار تومان افزايش يافت.

در خرداد ماه امسال رسانه‌ها عبور قيمت سكه از مرز 600 هزار تومان را ركورد و التهاب و هيجان مي‌ناميدند، حال آن كه فقط چهار ماه بعد بايد روي دو برابر اين رقم نام «ركورد» بگذارند!

طرح‌هايي جديد، اما نامشخص

با وجود تمام اين افزايش‌ها بانك مركزي مطمئن از نتيجه و تاثيرات اقدامات خود معتقد است هر زمان بخواهد مي‌تواند بازار را كنترل و قيمت‌ها را كاهش دهد. ديروز پيمان قرباني رييس اداره بررسي‌ها و سياست‌هاي اقتصادي بانك مركزي از اجراي طرح‌هاي «مورد نظر و جديد» اين بانك براي كنترل قيمت سكه خبر داد.

به گزارش روابط عمومي بانك مركزي، وي با اعلام اين‌كه بازار سكه را دقيق رصد و در صورت لزوم طرح جديد اجرا مي‌كنيم، گفت: پارسال 9.6 ميليون سكه پيش فروش شد كه هنوز عده‌اي سكه‌هاي خود را تحويل نگرفته‌اند.

قرباني با اشاره به اين مطلب كه در سال گذشته 9.6 ميليون سكه پيش فروش شد، افزود: اين پيش‌فروش در پنج مرحله و به صورت دو مرحله چهار ماهه، يك مرحله شش ماهه، يك مرحله هشت ماهه و يك مرحله 9 ماهه انجام شد.

مدير اداره بررسي‌ها و سياست‌هاي اقتصادي بانك مركزي ايفاي تعهدات اين بانك در بخش پيش‌فروش سكه و تحويل آن به خريداران را مطلوب ارزيابي کرد و از افرادي كه موعد سررسيد دريافت سكه‌هايشان فرارسيده يا از زمان آن گذشته، درخواست كرد هرچه زودتر نسبت به مراجعه به بانك مربوط و دريافت سكه‌هايشان اقدام کنند.

وي در ادامه گفت: سكه‌هايي كه موعد سررسيد آنها فرارسيده است تا دو ماه در بانك نگهداري مي‌شود تا افراد براي دريافت آن مراجعه كنند و پس از اين مدت، اين سكه‌ها به سرپرستي شعب‌ بانك ملي در استان مربوط ارجاع داده مي‌شود ‌لذا هموطناني كه بعد از گذشت مدت زمان فوق، تصميم به دريافت سكه‌هاي خود بگيرند، مي‌بايست با مراجعه به سرپرستي امور شعب بانك ملي در استان، پرداخت ماليات بر ارزش افزوده و هزينه نگهداري اشياي گرانبهاي اماني، مبادرت به دريافت سكه‌هاي خود کنند.

قرباني‌ درخصوص اوراق حواله سكه (پته) به عنوان يكي از ابزارهاي جايگزين نيز اظهارداشت: مدت اعتبار پذيرش حواله‌ها در تمامي شعب بانك ملي تا پايان سال 1391 بوده و پس از آن، حواله‌هاي يادشده صرفا در شعب صادركننده داراي اعتبار خواهد بود لذا توصيه مي‌شود دارندگان اين حواله‌ها طي ماه‌هاي آينده و قبل از پايان سال، جهت دريافت سكه‌هاي خود به شعب بانك ملي ايران مراجعه کنند.

وي افزود:‌ بانك مركزي كماكان در حال ايفاي تعهدات خود در بخش سكه‌هاي پيش‌فروش بوده و همچنان مشغول رصد دقيق بازار و پيگيري تحولات موجود در بازار سكه است لذا هر زمان كه لزوم ورود به اين بازار از سوي بانك مركزي احساس شود اين بانك با آمادگي كامل و بهره‌گيري از تمام توان، طرح‌هاي مورد نظر خويش را به اجرا مي‌گذارد.

بازار سكه متعادل شده است

از سوي ديگر رييس اتحاديه كشوري طلا قيمت حدود 1.3 ميليون توماني سكه در بازار را متعادل دانست و گفت: متعادل شدن عرضه و تقاضا براي انواع سكه طلا باعث شده تا روال عادي به بازار سكه بازگردد.

محمد كشتي‌آراي در گفت‌وگو با فارس افزود: بازگشت بازار سكه به روال‌ عادي و متعادل شدن قيمت سكه به اين دليل است كه عرضه و تقاضا برابر شده است و اين در حالي است كه اين موضوع در بازار ارز مشاهده نمي‌شود.  نابساماني بازار ارز به دليل بالاتر بودن تقاضا از عرضه ارز است.

كشتي‌آراي در پاسخ به اين پرسش كه چرا قيمت سكه بهار آزادي طرح قديم كه همواره از سكه طرح جديد گران‌تر بود اين روزها كمتر از سكه بهار آزادي طرح جديد معامله مي‌شود، گفت: مبناي قيمت سكه بهار آزادي طرح قديم همواره براساس عرضه و تقاضا تعيين مي‌شد و حال كه تقاضا براي خريد سكه بهار آزادي طرح جديد بالا رفته است، سكه بهار آزادي طرح قديم به قيمت طلاي آب شده به فروش مي‌رسد.

وي افزود: به عنوان مثال قيمت سكه بهار آزادي طرح جديد كه در بازار تهران (روز پنجشنبه) يك ميليون و 280 هزار تومان بود سكه بهار آزادي طرح قديم يك ميليون و 260 هزار تومان داد و ستد مي‌شد.

به گفته وي، قيمت نيم‌سكه بهار آزادي 625 هزار تومان، ربع سكه بهار آزادي 312 هزار تومان و يك گرم طلاي 18 عيار 125 هزار تومان بود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=4686
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه