میهن صنعت :

طرح پلیس برای کاهش تلفات رانندگی

میهن صنعت : کاهش تلفات رانندگی به زیر 18 هزار نفر، برخورد با مامورانی که غیرواقعی مردم را جریمه کنند، انتخاب آسان ترین راه در زمان آلودگی از سوی مسئولان، جلوگیری از تغییر آنی مقررات در زمان آلودگی و جلوگیری از شماره گذاری خودروی نیسان در صورت درخواست سازم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، کاهش تلفات رانندگی به زیر 18 هزار نفر، برخورد با مامورانی که غیرواقعی مردم را جریمه کنند، انتخاب آسان ترین راه در زمان آلودگی از سوی مسئولان، جلوگیری از تغییر آنی مقررات در زمان آلودگی و جلوگیری از شماره گذاری خودروی نیسان در صورت درخواست سازمان محیط زیست مهمترین بخش های سخنان رئیس پلیس راهور در همایش فصلی مدیران راهور است.

 سردار اسکندر مومنی روز دوشنبه در همایش روسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی اظهار داشت: برای اولین بار سال گذشته دست اندرکاران طرح نوروزی به دیدار رهبری رفتند و ایشان از مسئولان خواستند تا با تلاش ویژه سوانح را به حداقل ممکن برسانند. ضمن اینکه ایشان از مردم خواستند تا قوانین را رعایت کنند. این درخواست رهبری که از جنس فرمان و مطالبه بود در دستور کار پلیس قرار دارد و همه باید تلاش کنیم تا این فرمان محقق شود.
 
به گفته رئیس پلیس راهور اگرچه کاهش تلفات از 28 هزار نفر به کمتر از 19 هزار نفر خوب است اما راضی کننده نیست و باید با توجه به اینکه میزان سفر و خودروها دو برابر شده باز هم تلفات رانندگی را کاهش دهیم.
وی با برشمردن راه های رسیدن به کاهش تلفات رانندگی تاکید کرد: طرحی در حال نهایی شدن است که بخشی از آن در گام اول شروع شده است که در صورت نهایی شدن تا پایان برنامه پنجم توسعه تلفات رانندگی 30 تا 40 درصد کاهش پیدا می کند. این یک شوی رسانه ای نیست و با اطمینان می گویم با همین ظرفیت های موجود می توانیم این طرح را تحقق بخشیم.
 
مومنی از روسای پلیس خواست کنترل تخلفات به ویژه تخلفات حادثه ساز را در دستور کار قرار دهند و تاکید کرد: گاهی اعمال قانون نشدن رانندگانی که مرتکب تخلفات حادثه ساز شدند ظلم در حق راننده و سرنشینان است و ترحم این است که این رانندگان اعمال قانون شوند.
وی با بیان اینکه جریمه های غیرواقعی به هیچوجه پذیرفتنی نیست تصریح کرد اگر ماموری جریمه غیرواقعی انجام دهد با او برخورد سختی می شود.
رئیس پلیس راهور در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم همراه داشتن تجهیزات ایمنی خودرو تاکید کرد و گفت: ماموران باید تلاش کنند تا از مبدا کنترل های لازم را انجام دهند چرا که ممکن است یک خودرو به دلیل سهل انگاری و نداشتن تجهیزات ایمنی موجب شود تا جاده ای مسدود شود و ده ها هزار نفر ساعت وقت گرفته شود. همه این اقدامات با یک بی توجهی کوچگ رخ می دهد.
 
به گفته وی ماموران پلیس راهور باید تلاش کنند تا تلفات و تصادفات در زمستان به حداقل ممکن برسد چرا که با توجه به این که حجم سفر در این فصل کم می شود اما مخاطرات سفر به دلیل شرایط آب و هوایی افزایش می باید.
مومنی با اشاره به اینکه ماموران پلیس راهور استان ها باید با دستگاه های دیگر تعامل داشته باشند افزود: سال گذشته تمامی محورهای منتهی به خراسان رضوی مسدود شد و اگر بسیج ملی و همکاری مستمر نبود تلفات زیادی در آن حادثه داشتیم.
وی با بیان اینکه پلیس راهور سه ماموریت عمده از جمله ایمنی، انضباط بخشی و خدمات را دارد تاکید کرد: اگرچه اولویت اول پلیس ایمنی است اما این موضوع نیز محصول انضباط ترافیکی است. حرکت موتورسواران، رعایت فاصله طولی و عرضی، حرکت بین خطوط، رعایت حق تقدم عابر، توقف پشت خط عابر پیاده از جمله مواردی است که در طرح انضباط بخشی باید مد نظر قرار گیرد. خوشبختانه مردم همکاری خوبی را با پلیس دارند.
 
رئیس پلیس راهور با تاکید بر اینکه در اجرای طرح ها باید حقوق مردم رعایت شود، گفت: در اجرای طرح ترافیک حتماً باید زمینه و مکانیزه شدن امور فراهم باشد تا حقوق مردم در محدوده رعایت شود.
وی به موضوع آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: درست است که در زمان اضطرار مساله فرق می کند اما جوانب نیز باید مد نظر باشد .مسئولان در زمان آلودگی هوا خودشان راحت ترین کار را انجام می دهند و سخت ترین کار را برای مردم در نظر می گیرند در حالی که باید حقوق مردم رعایت شده و مد نظر باشد، اگر در حوزه آلودگی هوا به قوانین فعلی عمل کنیم دیگر نیاز به برخی کارها نداریم. هشت سال قبل قرار شد از سال 91 استاندارد یورو 4 در کشور اجرا شود اما هنوز استاندارد خودروهای کشور یورو 2 است. امروز خودروهایی در کشور تردد می کنند که در هر 100 کیلومتر پیمایش 20 لیتر بنزین مصرف می کنند در حالی که استاندارد زیر 10 لیتر است. متاسفانه مسئولان در آلودگی ها سراغ راحت ترین کار می روند.
 
به گفته مومنی، در سال های اخیر به ویژه امسال خارج کردن خودروهای فرسوده 80 درصد کاهش یافته است. در شرایط عادی مسئولان باید از تغییر آنی مقررات جلوگیری کنند.
وی با بیان اینکه استفاده از بازرسان نامحسوس به عنوان بازوی پلیس باید در دستور کار باشد اظهار داشت: منابع اجازه نمی دهد در هر کوچه یا خیابان یک مامور قرار دهیم اگرچه باید به سمت مکانیزه کردن کنترل ها برویم اما باید از ظرفیت بازرسین نامحسوس نیز استفاده کنیم.
 
رئیس پلیس راهور با بیان این که علاوه بر تغییر قانون راهنمایی و رانندگی پس از 40 سال طرح دیگری را در دستور کار داریم افزود: با استفاده از طرح کاهش تصادفات می توان تلفات را 30 تا 40 درصد کاهش داد. گام اول این طرح که تغییر قانون بود اجرا شده و در گام دوم برنامه هایی از جمله پوشش الکترونیکی 20 هزار کیلومتر از راه های اصلی در دستور کار قرار دارد.
وی بر لزوم استفاده از ابزارهای قانونی توسط ماموران تاکید کرد و گفت: ضبط گواهینامه یک ابزار قانونی است. به طور مثال وقتی گواهینامه ای دارای 30 نمره منفی می شود در سیستم توقیف می شود البته به صورت فیزیکی نیز ماموران باید آن را ضبط کنند. جریمه یکی از ابزارهای پلیس است که نقش بازدارنده دارد.
 
رئیس پلیس راهور در جمع خبرنگاران استان های کرمان، خوزستان، اصفهان، همدان و تهران را استان هایی دانست که بیشترین کاهش تلفات رانندگی را در سال جاری دارند و افزود: استان های کردستان، فارس، البرز، کرمانشاه، قم و هرمزگان نیز افزایش تلفات داشتند که باید با کمک مسئولان محلی و اصلاح نقاط حادثه خیز تلفات آنها کاهش یابد.
وی در مورد ایمنی خودروها پرسیده بود گفت: خوشبختانه در حال حاضر در همه بخش ها از جمله همراهی مردم و رسانه ها پیشرفت داشتیم و حساسیت لازم در خصوص سوانح ترافیکی ایجاد شده است. متاسفانه خودروسازان به کندی و سختی جلو می آیند و در صورتی که پیگیری و فشار وجود داشته باشد مجبور می شوند قطعه را نصب کند. آنها بارها بهانه می آورند در حالی که همه می دانند ما در حوزه هایی که تحریم داشتیم بیشترین پیشرفت را به ثبت رسانده ایم.
 
مومنی افزود: متاسفانه در این حوزه رقابت وجود ندارد و تولید کننده، ناظر و وارد کننده یک ارگان است و ما توصیه می کنیم دستگاههای نظارتی کنار خودروسازان نروند و نظارت شان را بیشتر کنند اما پلیس از قانون کوتاه نمی آید. این فرصتی که اکنون در اختیار خودروسازان است همواره وجود نخواهد داشت.

خبرنگاری از وی در خصوص توقف شماره گذاری نیسان پرسید که او در پاسخ گفت: براساس قانون اگر خودرویی مجوز ایمنی و کیفیت از سازمان استاندارد و مجوز زیست محیطی را از محیط زیست داشته باشد شماره گذاری می شود. ما نیز می دانیم که آلودگی خودروی نیسان بسیار بالا است و این خودرو سوخت زیادی را مصرف می کند اگر محیط زیست از ما درخواست کند که جلوی شماره گذاری خودرو را بگیریم کمتر از یک روز شماره گذاری این خودرو متوقف می شود./مهر

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=32197
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه