«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

ظرفیت های بالای ایران در گردشگری را جدی بگیریم/ رونق صنعت گردشگری نیازمند مدیریت

ظرفیت های بالای ایران در گردشگری و وجود جاذبه های توریستی متنوع بر کسی پوشیده نیست اما این که چرا صنعت گردشگری در مقایسه با سایر کشورها ضعیف عمل کرده، سوالی است که سال ها بدون پاسخ مانده و پاسخ درستی نیز برای آن وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، ظرفیت های بالای ایران در گردشگری و وجود جاذبه های توریستی متنوع بر کسی پوشیده نیست اما این که چرا صنعت گردشگری در مقایسه با سایر کشورها ضعیف عمل کرده، سوالی است که سال ها بدون پاسخ مانده و پاسخ درستی نیز برای آن وجود ندارد.

ایران در رده 10 کشور نخست جهان در بخش ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی جای گرفته و قرار گرفتن کشورمان در رتبه 70 دنیا از جهت توسعه صنعت گردشگری، قسمت نه چندان خوشایند این موضوع است.

بسیاری از کارشناسان این حوزه بارها به اهمیت این صنعت در رونق اقتصادی تاکید کرده اند اما تاکنون برنامه ی اساسی برای توسعه گردشگری و جذب توریست صورت نگرفته است، در حالی که بسیاری از کشورهای همسایه نظیر ترکیه عمده در آمد خود را از صنعت توریسم به دست می آورند.

طبق گزارش مرکز آمار ترکیه، درآمد این کشور از صنعت گردشگری در شش ماه اول سال گذشته 31 درصد رشد و در مجموع به 11 میلیارد و 469 میلیون دلار رسیده است.

ایران نیز همانند ترکیه از زیرساخت های طبیعی و تاریخی غنی برخوردار است اما برخلاف ترکیه در توسعه این بخش موفق عمل نکرده است.

عواملی زیادی برای عدم موفقیت ایران در صنعت توریسم مطرح شده اما یکی از مواردی که در سال های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، وابستگی بیش از اندازه به صنعت نفت است.

کامبیز افشه که به عنوان یکی از کارشناس صنعت گردشگری فعالیت می کند، در این خصوص عنوان کرد: علیرغم این که ترکیه فاقد منابع نفتی است اما با توسعه صنعت جهانگردی خود توانسته تا  نزدیک به 7 برابر بیشتر از ایران درآمد داشته باشد.

موضوع کاهش وابستگی به نفت و توسعه صنایع دیگر در سال گذشته با تحریم های نفتی آمریکا بیشتر مورد توجه قرار گرفت که در واقع تقویت گردشگری یکی از راهکارهای مقابله با مشکلات اقتصادی و تحریم های علیه کشور است.

علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به اهمیت این موضوع تاکید کرده ودر این خصوص عنوان کرد: میانگین درآمد ورود هر گردشگر به کشور حدود 1500 دلار است که برابر با فروش 30 بشکه نفت 50 دلاری است.

علاوه براین، تبدیل تهدید به فرصت نیز می تواند به توسعه صنعت توریسم کمک کند. تحریم های آمریکا علیه ایران وگرانی دلار در سال گذشته، کشور را دچار بحران کرد اما روی دیگر سکه این بحران ها را باید دید!

کشور ایران یکی از ارزان ترین کشورها برای مقصد توریست ها به شمار می رود که سفر به کشوری منحصر به فرد با هزینه های بسیار پایین می تواند برای هر گردشگر خارجی قابل توجه باشد.

مجید کیان‌پور، یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: ایران کشوری ارزان برای سفر است که علاوه بر گردشگری مذهبی و درمانی، دارای آثار طبیعی و تاریخی زیادی بوده و می توان با برنامه ریزی روی توسعه این صنعت بهتر کار کرد.

به گزارش خبرنگار «میهن صنعت»، صنعت توریسم در ایران می تواند بخش عمده ای از مشکلات اقتصادی کشور را حل کند چرا که ورود توریست یعنی ایجاد اشتغال و رونق در لایه های مختلف اقتصادی کشور. اما این مهم نیازمند بررسی دقیق و کارشناسانه روش های جذب توریست به کشور است و مسئولین ذی ربط می توانند این پتانسیل بالقوه را به کمک یک مدیریت درست به مرحله عمل برسانند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=174560
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه