"میهن صنعت"

عرضه سالانه يك محصول و دو فيس ليفت جديد توسط ايران خودرو

میهن صنعت: گروه صنعتي ايران خودرو با هدف رهبري بازار خودروي ايران، برنامه ريزي كرده تا سال 2017 سالانه يك محصول جديد و دو فيس ليفت را به بازار عرضه كند. پس از اين سال نيز توليد ده محصول در هشت سال منتهي به 2025 ميلادي هدف‌گذاري شده و در دستور كار قرار گر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، مهندس هاشم يكه زارع در همايش بين‌المللي صنعت خودرو ضمن بيان اين مطلب، اظهار كرد: ظرفيت توليد اين گروه بالغ بر850 هزار دستگاه خودرو در سال است و اين پتانسيل بسيار مطلوبي در اختيار ما قرار داده تا ضمن حركت باشتاب به سمت توسعه كمي و كيفي در توليد، با عرضه محصولات متنوع و جديد رهبري بازار ايران را نيز در اختيار داشته باشيم.

 

وي در ادامه به تشريح و تبيين استراتژي‌هاي گروه صنعتي ايران خودرو پرداخت و گفت: ما مي‌خواهيم تا سال 2017 ميلادي سالانه يك محصول جديد و دو فيس‌ليفت را به بازار عرضه كنيم. در اين هدف‌گذاري، سهم صادرات محصولات از كل توليد 30 درصد در نظر گرفته شده و عرضه محصولات جديد با پلاتفرم‌هاي داراي تكنولوژي مدرن نيز در شمار اولويت‌هاي ما قرار دارد.


 

به گفته يكه زارع «همكاري با خودروسازان مطرح جهاني براي توليد خودرو جديد»، «بهبود بهره وري و كيفيت در حد كلاس جهاني» و «به‌كارگيري توان برون‌سپاري براي رسيدن به كيفيت جهاني با قيمت رقابتي» از اهداف و برنامه‌هايي است كه ايران خودرو تا سال 2017 در زمينه همكاري با خودروسازان جهاني دنبال مي‌كند.


 

مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو افزود: در زمينه همكاري با خودروسازان، قطعه‌سازان و ارائه‌كنندگان خدمات فني-مهندسي جهاني فضاي بسيار مناسبي در ايران خودرو فراهم است، چرا كه اين گروه به عنوان بزرگ‌ترين خودروساز خاورميانه برنامه‌ريزي كرده كه در فاصله سال‌هاي 2017 تا 2025 ميلادي ده محصول را از طريق توسعه دو پلاتفرم جديد به بازار عرضه كند.


 

يكه‌زارع ادامه داد: ايران خودرو توسعه قواي محركه و موتور ديزلي و موتورهايي با ميزان آلايندگي و مصرف كم و البته تكنولوژي بالا را نيز در دستور كار قرار داده است كه فعالان صنعت خودروي دنيا در اين بخش نيز مي‌توانند با اين خودروساز ايراني همكاري داشته باشند.


 

وي طراحي و توسعه خودروهاي هيبريدي و تاسيس مراكز تحقيق و توسعه مشترك را نيز از برنامه‌هاي ديگر ايران خودرو تا سال 2025 ذكر كرد و گفت: ما در اين زمينه‌ها آمادگي داريم تا با شركاي خارجي همكاري كنيم، ضمن اينكه ايران خودرو مي تواند سايت‌هاي موجود را به توليد محصولات هر يك از شركاي استراتژيك خود اختصاص داده و شبكه خدمات فروش و پس از فروش اختصاصي اين شركا را نيز ايجاد كند.


 

یکه زارع فضای قبلی همکاری شرکای خارجی با خودروسازان ایرانی را نامطلوب توصیف کرد و گفت: صنعت خودرو و قطعه سازی ایران توان و آمادگی کاملي را برای همکاری و مشارکت با شرکت‌های خودروساز جهان دارد اما رویکرد ما کاملا با گذشته فرق کرده و مونتاژکاری فضای مطلوب ما نیست.


 

مديرعامل ايران خودرو در ادامه قابليت‌ها و توان‌مندي‌هاي اين خودروساز براي تحقق برنامه هاي هدفگذاري شده را براي مهمانان داخلي و خارجي همايش بين‌المللي صنعت خودرو برشمرد و گفت: شركت ساپكو به عنوان مسوول راهبري شبكه زنجيره تامين ايران خودرو در سال گذشته بيش از 300 قرارداد همكاري بين‌الملل داشته كه از اين تعداد 168 مورد از نوع تحت ليسانس و 65 مورد از نوع JV و 39 مورد از نوع خدمات فني بوده است.


 

يكه زارع با بيان اينكه ايران خودرو از سال 2005 تا 2012 درمجموع 222 هزار دستگاه خودرو به بازارهاي هدف خارجي صادر كرده، عراق، سوريه و روسيه را سه بازار مهم صادراتي اين شركت ذكر كرد و افزود: در حال حاضر 779 نمايندگي فروش و خدمات پس از فروش در سرتاسر ايران و حدود 140 نمايندگي برون مرزي هم در بازارهاي صادراتي محصولات گروه صنعتي ايران خودرو را پشتيباني مي كنند.


 

وي زنجيره ارزش خودروسازي در گروه صنعتي ايران خودرو را نيز كامل و مترقي توصيف كرد و گفت: شركت تام براي صنعتي سازي و تجهيز خطوط توليدي، شركت ساپكو براي مديريت تامين قطعات و مجموعه هاي خودرو، شركت ايپكو براي طراحي و توسعه قواي محركه، مركز توسعه محصولات جديد براي طراحي و توسعه محصول، شركت ايران خودرو براي توليد خودرو سواري و ايران خودرو ديزل براي توليد خودروهاي تجاري، شركت ايساكو براي مديريت شبكه خدمات پس از فروش خودروهاي سبک و شرکت گواه براي خدمات پس از فروش خودروهاي تجاري مجموعه‌اي كاملي را در زنجيره ارزش خودروسازي تشكيل داده‌اند.


 

مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو مجموع دارايي‌هاي اين شركت در سال 2012 را بيش از 12 ميليارد دلار اعلام كرد و افزود: در حدود 83 درصد توليدات اين گروه صنعتي در سال گذشته خودروي سواري و 16درصد هم وانت سبک بوده است. ضمن اين‌كه اين شركت به عنوان رهبر بازار ايران، در سال 2012 حدود 49 درصد از سهم بازار ايران را در اختيار داشته و از لحاظ حجم توليد در بين خودروسازان مطرح جهاني در جايگاه 23 جهاني قرار دارد.


 

يكه زارع در ادامه به ارايه آماري از تجربه همكاري ايران خودرو با شركت پژو پرداخت و اظهار كرد: از سال 1990 ايران خودرو با پژو همكاري داشته كه تاكنون بيش از 500 هزار دستگاه در سال براي توليد محصولات پژو ظرفيت سازي شده است.


 

وي با بيان اين‌كه ماحصل اين همكاري 23 ساله، توليد تجمعي بيش از 3 ميليون و 600 هزار دستگاه با برند پژو بوده است، افزود: اين عدد حدود 47درصد از سبد توليد ايران خودرو را تشكيل داده است. همچنين در سال 2004 و با همکاري پژو، شركت ايران خودرو با صرف 130 ميليون دلار هزينه، خودرو 206 سدان را طراحي و توليد كرد.


 

به گفته يكه زارع بررسي سهم توليد محصولات شرکت ايران خودرو نسبت به حجم توليد سالانه شرکت پژو نشان دهنده افزايش اين سهم از 13درصد در سال 2006 به 21درصد در سال 2011 است.


 

وي به تجربه ديگري در زمينه همكاري ايران خودرو با خودروسازان جهاني نيز اشاره كرد و گفت: در سال 2004 يك شركت JV تحت نام رنو پارس در ايران تشكيل شد كه 51 درصد از سهام آن به شركت رنو و مابقي بين دو شركت ايران خودرو و سايپا تقسيم شده است. كل سرمايه گذاري صورت گرفته براي اين JV  در حدود750 ميليون يورو و ظرفيت توليدي 240 هزار دستگاه در سال است.


 

وی در خصوص شرایط حال حاضر گروه خودروسازی ایران خودرو نیز گفت: متوسط تولید در دو ماه اخیر در این شرکت از هزار دستگاه به 1530 دستگاه رسیده و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته هدف‌گذاری کرده‌ایم در پایان سال این میزان تولید را به 1700دستگاه برسانیم. يكه زارع در پايان از حاضران در اين همايش دعوت كرد تا فردا – يكشنبه – در برنامه بازديد از سايت تهران گروه صنعتي ايران خودرو شركت كنند.


مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه مهم‌ترین مساله در صنعت خودرو، تعریف و تدوین یک استراتژی واقعی است، افزود: چراغ‌های مرکز تحقیقات ایران خودرو روشن‌تر و نیروهای آن فعال‌تر خواهند شد اما از مهندسان جوان می‌خواهم تا با متخصصان باتجربه این حوزه شرکت‌های خصوصی ایجاد کنند تا ما بتوانیم کارهای تحقیقاتی در ایران خودرو را به آنها سپرده و به کارهای تخصصی بپردازیم.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=32644
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه