میهن صنعت:

علت جوش صورت و راه های درمان آن

آیا تاکنون به این مسئله فکر کرده اید که چرا آکنه‌ها برخی مواقع در بخش‌های خاصی از صورت، بیش از سایر قسمت ها، ظاهر می‌شوند و برای از بین بردن آن‌ها چه باید کرد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، با وجود محصولات مراقبتی متنوع برای پوست، اکثر ما با این امر موافقیم که نمی‌توانیم با استفاده از پاک کننده‌های ضعیف یا ضد لکه‌های درمانی، لکه‌ها را کامل از بین ببریم – و اصلا مهم نیست که ادعای محصول تجاری به چه میزان متقاعد کننده باشد. اگر چه اکثر ما وجود آکنه‌ها را به منافذ مسدود شده یا نوسانات هورمونی خیلی مرتبط می‌دانیم، در حالی که این مشکل پوستی ممکن است ناشی از مشکلات زمینه‌ای بهداشتی باشد و در صورتی که درمان شود، جوش‌ها نیز از بین خواهند رفت.

عملکرد پزشکی جایگزین، بررسی محل آکنه روی صورت و تشخیص مشکلات بهداشتی است که به عنوان نقشه برداری از صورت شناخته می‌شود و از هزاران سال پیش جزو طب چینی باستان به شمار می‌رود. با وجود اینکه تکنیک‌های این روش در طول زمان تکامل یافته است، پایه اصلی همچنان به همان شکل باقی مانده است: با بررسی کردن محلی که آکنه روی صورت پدیدار شده، دیگر می‌توانید وضعیت و مشکلات بالقوه را ریشه یابی کنید.

دکتر راج روشینی (Roshini Raj)، متخصص گوارش و موسس TULA، برای شناسایی نواحی معمول آکنه که می‌تواند به شما در مورد وضعیت سلامتی بگوید، یک راهنما و نقشه تصویری از سلامت چهره تهیه کرده است. به یاد داشته باشید که نقشه برداری چهره، قطعا یک نقشه علمی دقیق نیست، بنابراین تصور نکنید که داشتن یک یا دو جوش در یکی از این مناطق، یک مساله بهداشتی جدی را نشان می‌دهد. با این حال، در صورتی که آکنه مزمن به دفعات در یک جا بدون هیچ نشانه‌ای که به آن مربوط باشد، ظاهر می‌شود، احتمالا قصد داشته باشید با پزشک تان در این باره مشورت کنید تا چیزی را فراتر از معمول بررسی نماید.

راج بیان می‌کند: "علل بسیاری برای آکنه وجود دارد، و اکثر افراد متوجه آن نیستند که عوامل داخلی از مدت زمانی که می‌خوابند تا هوایی که در آن نفس می‌کشند، می‌تواند روی پوست صورت تاثیر بگذارد". وی اضافه می‌کند، "پوست خوب از دو شیوه مراقبتی تاثیر می‌گیرد، مراقبت در رابطه با مواد و محصولاتی که روی پوست تان اعمال می‌کنید و چگونگی مراقبت از بدن تان".

آیا تا کنون به این مسئله فکر کرده اید که چرا آکنه‌ها برخی مواقع در بخش‌های خاصی از صورت، بیش از سایر قسمت ها، ظاهر می‌شوند و برای از بین بردن آن‌ها چه باید کرد!

عوامل مشخصی می‌توانند بر زیبایی پوست و سبوم تولید شده بوسیله غده‌های چربی تاثیر بگذارند. سبوم احتمال ایجاد آکنه و جوش را افزایش می‌دهد. تعدادی از این عوامل عبارتند از:

• تغییرات هورمونی – آکنه در زمان بلوغ مشکل پوستی شایع است، زیرا سطح هورمون در این دوره به طور چشمگیری تغییر می‌کند.

• استرس – میان استرس و جوش ها ارتباط‌هایی وجود دارد، اما همچنان دلایل این امر مشخص نیست.

• دارو‌ها – بعضی از انواع دارو‌ها می‌توانند به صورت یک عارضه جانبی، سبب ایجاد آکنه شوند. نمونه‌های دیگر شامل استروئید ها، دارو‌های ضد انعقادی، باربیتورات‌ها یا لیتیوم می‌شود.

• بهداشت – نشستن مو و صورت به صورت منظم می‌تواند منجر به تشکیل رسوبات روغنی روی پیشانی و انسداد منفذ پوست می شود که سبب بروز آکنه در پیشانی می‌شود.

• تحریک پوست – استفاده از مواد آرایشی یا استفاده از اقلامی نظیر  محصولات آرایشی و بهداشتی ممکن است سبب تحریک پوست شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=181342
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه