میهن صنعت :

عوارض کیسه های جدیدخون در بیماران تالاسمی شیراز/ حساسیت پوستی و مشکلات تنفسی

میهن صنعت : کیسه های خونی که به گفته بیماران تالاسمی از سنگاپور وارد شیراز شده اند اگرچه با فناوری روز دنیا تهیه شده بودند اما منجر به واکنشهای مختلفی در بدن آنها شده و بدین سبب مسئولان این کیسه ها را از چرخه استفاده خارج کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت، از ابتدای سال جاری واکنشهایی در بدن بیماران تالاسمی حین دریافت خون ایجاد شده بود، واکنشهایی که بیماران تالاسمی اعتقاد داشتند مربوط به کیسه های خونی است که از سنگاپور وارد شیراز شده اند.

کیسه های خون خالی هستند و بعد از اینکه فرآورده های خون درون این کیسه ها قرار داده می شود به چرخه استفاده مراکز مختلفی درمانی وارد می شود.

طی چند مدت اخیر بیماران تالاسمی که از این کیسه ها فرآورده های خونی مورد نیاز خود را دریافت کرده بودند دچار مشکلاتی نظیر علائم حساسیت پوستی و در برخی موارد شدید علائم تنفسی، تپش قلب، ضعف عضله و…  شده بودند.

در این خصوص رئیس اداره امور بیماریهای خاص دانشگاه علوم پزشکی شیراز توضیح داد: بیماران تالاسمی به طور عادی ماهیانه حدود یک یا دو بار خون می گیرند.

 دکتر علیرضا صحراگرد در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: دراین مسیر به دلیل اینکه خون را دریافت می کنند ممکن است عوارضی نیز داشته باشد و کاری که انجام می شود این است که آزمایشاتی صورت می گیرد که واکنش خطر آفرین رخ ندهد.

وی با اشاره به اتفاقی که برای بیماران تالاسمی رخ داده نیز بیان کرد: اتفاقی که رخ داده این است که طی مدت اخیر برخی از واکنشهای خونی از حالت عادی خارج بوده و چون واکنشهای بیشتر بوده انتقال خون نیز به دنبال علت آن بوده است.

رئیس اداره امور بیماریهای خاص علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: اخیرا یکسری کیسه خون که از جایی آورده بودند و البته با فرآوری روز دنیا نیز تهیه شده بود بر برخی از بیماران واکنشهایی داشته است.
صحراگرد تصریح کرد: طی این ماجرا کیسه های مذکور کنار گذاشته می شود و اکنون مورد استفاده قرار نمی گیرد.

وی ادامه داد: این سیستم برای اولین در شیراز و بندرعباس مورد استفاده قرار گرفت و شیراز اولین جایی بوده که واکنش داشته به همین دلیل استفاده از آنها بلوکه شده یعنی استفاده نمی شود.

انتقال خون: علائم شدید نبود/ ثبت حدود 12 مورد واکنش

به گزارش مهر در این خصوص مدیر انتقال خون استان فارس نیز به خبرنگار مهر بیان کرد: واکنشهای پوستی و خونی ممکن است در اغلب بیماران به وجود بیاید اپما احتمال دارد در بیماران تالاسمی واکنشها بیشتر باشد که اغلب آن نیز کنترل شده است.

دکتر توسلی اضافه کرد: ممکن است بعضی از محصولاتی که وارد کشور شود مشکلاتی نیز داشته باشد و اگر گزارشی در اختیار ما قرار گیرد ما نیز گزارشها را به ستاد مرکزی انتقال خون کشور منعکس کرده و آنها نیز سیاستهای خرید خود را عوض می کنند.

وی عنوان کرد: ما نیز وظیفه داریم اگر واکنشی گزارش شد، عملیات لازم را بر روی کیسه های خون انجام دهیم تا عوارض کاهش یابد کما اینکه ظرف چند روز گذشته عملیاتی که انجام دادیم عوارض یا مشاهده نشده و یا کمتر شده است.

مدیر انتقال خون فارس در پاسخ به اینکه" بیماران تالاسمی اعلام کرده اند عوارض این کیسه ها شامل تپش قلب، از دست دادن قدرت تکلم، حساسیتهای شدید و… بوده است" توضیح داد: به هیچ عنوان واکنشی مبنی بر از دست دادن قدرت تکلم مشاهده نشده و ما با عملیات که انجام دایدم واکنشی را طی چند مدت اخیر مشاهده نکردیم.

دکتر علیرضا توسلی اضافه کرد: چون بیماران تالاسمی مرتب در حال خون گیری هستند میزان واکنشهای حساسیت زای آنها بیبشتر از حالت عادی است.

وی توضیح داد: واکنشهایی که ایجاد شده در حالت خفیف واکنش پوستی و در حالت شدید نیز مشکلات تنفسی بوده که البته همگی آن کنترل شده  و حتی برخی از واکشنهای برخی از بیماران به حدی کم بود که با دارو کنترل شد و عملیات خون گیری دوباره صورت گرفت.

مدیر انتقال خون استان فارس گفت: تعداد واکنشها 12 مورد بوده که فقط سه مورد شدید بود که تمام موراد کنترل شده است.

وی عنوان کرد: البته ما دیگر از این کیسه ها نداریم و مورد استفاده نیز قرار نمی گیرد.
…………………..
گزارش: هژیر فتحی

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=15481
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه