«میهن صنعت» گزارش می دهد:

عید فطر ناجی کسبه ی پلاسکو

سال 1341 اولین آسمان خراش خاورمیانه در ضلع شمال شرقی چهار راه استانبول تهران قد علم کرد. ساختمان 17 طبقه ای پلاسکو یکی از قطب های تولید و عرضه پوشاک کشور به شمار می رفت. پلاسکوی اسکلت فلزی صبح روز پنجشنبه 30 دی 1395 دچار آتش سوزی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، سال 1341 اولین آسمان خراش خاورمیانه در ضلع شمال شرقی چهار راه استانبول تهران قد علم کرد. ساختمان 17 طبقه ای پلاسکو یکی از قطب های تولید و عرضه پوشاک کشور به شمار می رفت. پلاسکوی اسکلت فلزی صبح روز پنجشنبه 30 دی 1395 دچار آتش سوزی شد. آتش سوزی در پلاسکوی 54 ساله بیش از 3 ساعت طول کشید و حوالی ساعت 12 در حالی فرو ریخت که برخی از آتش نشانان دلیر این آب و خاک در این ساختمان در حال عملیات بودند.

بنابر گزارش دستگاه های ذیربط یک هزار و 200 دستگاه واحد صنفی در ساختمان پلاسکو وجود داشت که از این تعداد 560 واحد آن فعال بودند که در پی این اتفاق دلخراش سه هزار کارگر بیکار شدند و حدود 15 هزار میلیارد ریال خسارت به واحدهای ساختمان پلاسکو وارد شده است تقی نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی بیان کرد: متاسفانه تنها نیمی از این کارگران بیمه بوده اند.

از مجموع 560 واحد این ساختمان 54 ساله تنها 160 واحد تحت پوشش شرکت های بیمه بوده اند که در پی این موضوع دستیار ویژه رئیس جمهور اظهار کرد: کسانی که در این حادثه بیمه نبوده اند به سرعت بیمه خواهند شد.

وزیر تعاون، همان روزهای اول از وام ۱۰۰ میلیونی با سود چهار درصد خبر داد که به سرعت به دست کسبه آسیب‌دیده پلاسکو خواهد رسید. رئیس سازمان تأمین اجتماعی می‌گفت به همه اعم از کارگر و کارفرما، بیمه‌شده و بیمه‌نشده، حداقل چهار ماه بیمه بیکاری می‌دهد. دبیرکل کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری می‌گفت به کسبه پلاسکو وام ۳۰۰ میلیونی تعلق می‌گیرد تا گوشه‌ای از خسارتی که دیده‌اند، جبران شود و بتوانند دوباره سر پا بایستند. هیأت وزیران هم ‌تصمیماتی درباره جبران خسارت و حمایت از اصناف و کارگران خسارت‌دیده گرفت که مهم‌ترین آنها به این شرح بود:

‌۱-  مطالبات بانک‌ها از واحدهای ساختمان پلاسکو به مدت دو سال استمهال و علاوه بر بخشش کلیه ‌جرایم و هزینه دیرکرد، ۵۰ درصد سود تسهیلات مذکور توسط بانک‌ها و ۵۰ درصد باقی‌مانده نیز ‌توسط دولت تأمین و پرداخت شود.

‌۲- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کلیه افراد بیکار بیمه‌شده را که قبلا در ساختمان پلاسکو به کار اشتغال داشته‌اند، اعم از اینکه بیمه خویش‌فرما، بیمه‌شده یا در وضعیت بیمه منقطع ‌قرار داشته باشند، به مدت چهار ماه، طبق مقررات و به فوریت تحت پوشش بیمه بیکاری قرار دهد و ‌ضمنا حقوق  ماه دی‌ آنان را در اسرع وقت پرداخت کند.

‌۳- کلیه شاغلانی که دارای بیمه نیستند (اعم از کارگر یا کارفرما) با شناسایی از طریق اتاق اصناف ‌ایران، توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مثل بیمه‌شده‌ها به مدت چهار ماه از دی تا ‌فروردین از حداقل دستمزد قانونی و سایر مزایای مربوط به آن برخوردار شوند.  

‌۴- بدهی بیمه کارفرمایان ساختمان پلاسکو، پس از بخشیدن کامل جرایم طبق مقررات قانونی توسط ‌سازمان تأمین اجتماعی به مدت پنج سال تقسیط شود.

‌۵- با توجه به اعلام آمادگی بانک‌ها، به کلیه کارفرمایان واحدهای آسیب‌دیده ساختمان پلاسکو تا ‌مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی با سود حداکثر ۱۸ درصد پرداخت شود و بازپرداخت ‌تسهیلات مذکور ۴۸ ماهه (یک سال دوره تنفس و ۳۶ ماه دوره بازپرداخت) خواهد بود.

۶- کلیه بدهی‌های مالیاتی مربوط به واحدهای کسبی که در اثر سانحه آتش‌سوزی ساختمان ‌پلاسکو، بیش از ۵۰ درصد اموال آنها از بین رفته است، با معرفی اتاق اصناف ایران تا پایان ‌عملکرد سال ۱۳۹۴ بخشوده شود. همچنین شرکت‌های بیمه مکلف شدند تا پایان بهمن سال ‌جاری نسبت به بررسی خسارت واحدهای بیمه‌شده ساختمان پلاسکو، اقدام و کل خسارت‌های ‌تعهد‌شده را وفق مقررات پرداخت کنند.

یک سال گذشت و مجتبی درودیان رئیس اتحادیه پیراهن فروشان و پیراهن دوزان در نشست خبری در تاریخ 28 دی 1396 که به مناسبت سالگرد آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو برگزار شد، اظهار کرد: کسبه ساختمان پلاسکو پس از آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو مقرر شد در ساختمان نور مستقر شوند که برخی از آنها از وضعیت موجود این مجتمع راضی نبودند و برخی از آنها نیز به بازار تهران، اطراف چهار راه استانبول و خیابان فردوسی رفتند، البته اکثر ‌آنها که بیش از ۳۰۰  کسبه را شامل می‌شود در ساختمان پاساژ تجارت جهانی واقع در میدان فردوسی، مستقر شدند که عمدتا به دلیل نزدیکی به موقعیت جغرافیایی ساختمان پلاسکو و مناسب بودن وضعیت بازار در آنجا بود.

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان بیان کرد: وعده‌های بسیاری که از روز اول به ساختمان پلاسکو داده شد، مشخص نیست که به کجا رسیده است و چه کسی مسئول پاسخگویی و رسیدگی به این  موضوع است، چرا که برای مثال مقرر شد به کسبه آسیب دیده پلاسکو ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی ارزان قیمت با شرایط مصوب در جلسه آن زمان هیات دولت (یک سال تنفس و ۳۶ ماه مهلت باز پرداخت) داده شود، اما پس از یک سال حتی یک نفر هم نتوانست از این تسهیلات استفاده کند و روز گذشته یکی از این کسبه بالاخره پس از پیگیری‌های فراوان توانست از این تسهیلات با  شرایط  مذکور  استفاده کند. گر چه چند نفر دیگر نیز از این تسهیلات استفاده کرده‌اند که شرایط آن با شرایطی که در جلسه هیات دولت برای پلاسکو نشینان آسیب دیده به تصویب رسیده بود، یکی نیست.

طی آخرین اطلاعات به دست آمده برخی از وعده های داده شده به کسبه پلاسکو به مرحله عملیاتی رسید البته بعد از گذر کردن کسبه از هفت خوان رستم این افراد تواستند به بخشی از مطالبات خود دست پیدا کنند اجرایی شدن این وعده ها آنقدر طولانی شد که برخی از افراد حادثه دیده این ساختمان دچار مشکلات بسیاری شدند به گفته ی رئیس اتحادیه پیراهن فروشان یکی از کارفرمایان پلاسکو با 50 کارگر هم اکنون در یکی از شرکت های تاکسی اینترنتی کار می کنند.

یکی از وعده هایی که با فراز و نشیب های بسیاری همراه بود ساخت مجدد ساختمان پلاسکو است که ابتدا قرار شد تا در دهه فجر کلنگ ساخت دوباره پلاسکو زده شود که طبق سنوات همیشگی چنین اتفاقی نیافتاد البته لازم به ذکر است که کسبه پلاسکو هم باید برای ساخت دوباره ساختمان پلاسکو متحمل هزینه هم می شدند! بهرحال موضوع ساخت مجدد پلاسکو در هاله ای از ابهام فرو رفت یک سال گذشت اما هیچ اتفاقی صورت نگرفت تعدادی از کسبه حادثه دیده هنوز فعالیت ندارند و با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند گروهی هم که در مجتمع نور مستقر شده اند از فروش خاصی برخوردار نیستند سرگردانی کسبه پلاسکو به تاثیر موضوع عملی نشدن ساخت دوباره پلاسکو باز می گردد که به لطف سو مدیریت و نبود مجری در دستگاه های ذیربط و عدم هماهنگی میان این سازمان ها موجب می شود تا مردم تنها دسته متضرر باشند.

محمد رضا علیزاده عضو شورای مرکزی ساختمان پلاسکو چندی پیش بیان کرد: طی جلساتی که میان دستگاه های ذیربط صورت گرفته قرار شد تا مسئولان و کسبه حادثه دیده پلاسکو در روز عید فطر پس از برگزاری نماز عید و اقامه آن شاهد کلنگ زنی ساخت ساختمان پلاسکو باشند همچنین قرار است تا با مقاوم سازی بخش باقی مانده از این ساختمان آن دسته از کسبه ای که واحدهایشان آسیب خاصی ندیده دوباره به محل کسب و کارشان بازگردند سعی بر این است تا این امر به سرعت به نتیجه برسد.

طی اخبار اعلام شده توسط بنیاد مستضعفان قرار است پروژه ی ساخت دوباره ساختمان پلاسکو 2 سال زمان میبرد این درحالی است که هم اکنون نزدیک به 2 سال از این حادثه می گذرد اما چرا طبق معمول کسی پاسخگوی این موضوع نیست که چرا 2 سال زمان صرف شد تا ساخت دوباره پلاسکو به اجرا در آید با توجه به اینکه ساخت چنین ساختمانی نیاز به مدت زمان 2 ساله دارد؟

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=154572
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه