میهن صنعت:

فرسودگی بخش عظیمی از ناوگان ریلی/ تردد بیش از ظرفیت در اتوبان تهران – قم

میهن صنعت: وزیر راه و شهرسازی از فرسودگی بخش عظیمی از ناوگان ریلی خبر داد و تاکید کرد: حداقل 500 تا 600 ناوگان در بخش ریلی فرسوده هستند که اگر بخواهیم استاندارد‌ها را رعایت کنیم باید سرمایه زیادی به این بخش تزریق شود تا نوسازی ناوگان را شاهد باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، عباس آخوندی در پانزدهمین همایش بین‌المللی حمل‌ و نقل ریلی گفت: در حال حاضر 10 هزار و 500 کیلومتر ریل داریم که مطابق سند چشم‌انداز باید این میزان به 20 هزار کیلومتر برسد اما باید همزمان با توسعه‌ زیرساخت، تقاضا برای حمل‌ و نقل ریلی ایجاد کنیم.

 

وی با بیان این‌که در حال حاضر 90 درصد ناوگان ریلی در بخش مسافری فعال است، افزود: برنامه‌ای برای توسعه‌ حمل‌ و نقل مسافری در بخش ریلی نداریم و مطابق برنامه‌های اعلام شده، باید طی دو سال و نیم سهم 5.5 درصد حمل‌ و نقل ریلی در جابجایی مسافر به 18 درصد برسد که برای رسیدن به این میزان باید سه برابر ناوگان فعلی را داشته باشیم.

 

آخوندی گفت:‌ این در حالی است که بخش عظیمی از ناوگان فعلی فرسوده هستند بنابراین برای توسعه و نوسازی ناوگان باید سرمایه‌گذاری عظیمی صورت گیرد.

 

 

تردد بیش از ظرفیت در اتوبان تهران – قم

 

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که رسیدن به اهداف مورد نظر در زمینه جابجایی بار و مسافر نیازمند به داشتن یک نگاه یکپارچه به زیرساخت ناوگان و تقاضاست، افزود: باید به سمت تغییر الگوی مصرف برویم که لازمه‌ اینها داشتن نگاه یکپارچه به حمل‌ و نقل درون‌شهری و برون‌شهری است.

 

وی با اشاره به اتوبان تهران – قم و با تاکید بر این‌که این اتوبان بسیار بیشتر از ظرفیت خود تردد دارد، گفت: می‌توان مقداری از این حجم مسافر را به بخش ریل انتقال داد.

 

 

هدفمندی یارانه‌ها نیز نیازمند تغییر الگو است

 

آخوندی با بیان این‌که باید به مفهوم یکپارچه‌ توجه کنیم و حمل‌ و نقل ترکیبی را در اولویت قرار دهیم، اظهار کرد: بخش حومه شهر بسیار مهم است و باید به این موضوع توجه شود. علاوه بر آن بحث هدفمندی یارانه‌ها نیز نیازمند تغییر الگو است چون هدفمندی یارانه‌ها از ابتدا‌ بر این اساس بود که باعث افزایش بهره‌وری، توسعه و تغییر الگوی مصرف مردم به بخش ریلی شود اما از هدفمندی یارانه‌ها تنها چیزی که مانده توجه به نحوه‌ توزیع یارانه نقدی در آخر ماه است.

 

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: به دنبال الگوی اقتصادی در حوزه حمل‌ و نقل ریلی هستم که از مدیرعامل راه‌آهن در این زمینه در خواست می‌کنم مطالعه‌ کلی اقتصادی داشته باشد تا این موضوع را با مردم و دولت مطرح کنیم و در تخصیص منابع و توزیع یارانه‌ها این موضوعات پیش‌بینی شود.

 

وی گفت: با توجه به پشتیبانی مقام معظم رهبری از توسعه‌ صنعت ریلی، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد اما موضوع مهم این است که موارد مطرح شده را چگونه می‌توانیم در یک مدل مالی آورده و طراحی کنیم و به تصویب دولت و مجلس برسانیم؟

 

آخوندی با تاکید بر این‌که باید در این صنعت مدل اقتصادی درستی تعریف شود که در این صورت حتما رییس جمهور نیز از آن حمایت خواهد کرد، گفت: در خلال بودجه 93 می‌توانیم این برنامه‌ها را به مجلس تقدیم کنیم و اقدامات لازم در رابطه با پیشرفت حمل‌ و نقل ریلی صورت گیرد.

 

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این حوزه به همفکری، مشاوره و اجماع نیاز داریم تا با کمک متخصصان بتوانیم این مسیر را با موفقیت طی کنیم.

 

 

هنوز نتوانستیم حمل‌ و نقل مناسب حومه‌ای ایجاد کنیم

 

آخوندی در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر یکپارچگی حمل‌ و نقل ترکیبی گفت: باید به موضوع حمل‌ و نقل ترکیبی توجه زیادی شود که در این زمینه یکپارچگی حمل‌ و نقلی حومه و درون شهر موضوعی بسیار مهم است چون بسیاری از کشور‌ها برای انتقال فشار جمعیت در درون شهر به حومه‌نشینی روی می‌آورند و در واقع حومه‌نشینی مرفه و آبرومند از مباحثی است که ما باید به آن توجه کنیم چون هنوز نتوانستیم حمل‌ و نقل مناسب حومه‌ای ایجاد کنیم.

 

وی با بیان این‌که هدفمندی یارانه‌ها قرار بود تاثیر‌گذاری روی بهره‌وری در بخش‌های مختلف از جمله حمل‌ و نقل داشته باشد، گفت: نظام هدفمندی یارانه‌ها باید قاعدتا در بحث هزینه‌ها طوری تاثیر‌گذار باشد تا در صنعت حمل‌ و نقل ریلی انتقال منابع مالی به این بخش صورت گیرد.

 

زیرساخت‌های ریلی گران‌تر از جاده‌ای است

 

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که زیرساخت‌های بخش ریلی گران‌تر از جاده است، اظهار کرد: البته بهره‌وری بالا، ایمنی بیشتر و مواردی دیگر از جمله مزایای حمل‌ و نقل ریلی است و این‌که چگونه هدفمندی یارانه‌ها را به تغییر الگوی مصرف حمل‌ و نقل تبدیل کنیم، نیاز به بحث اجمالی دارد که در نهایت باید با دولت و مجلس در این زمینه به صورت شفاف صحبت کنیم.

 

آخوندی تاکید کرد: صنعت حمل‌ و نقل ریلی ایران نیاز به تغییر مدل دارد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=26784
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه