میهن صنعت:

فرش قرمز برای خودروسازان پهن شده است/معاینه فنی در کشور صاحب ندارد

میهن صنعت: در اولین جلسه کمیته کاهش آلودگی هوا، از اهواز به عنوان آلوده‌ترین شهر یاد شد. همچنین معاینه فنی فاقد صاحب دانسته شد و بیان شد که برای خودروسازان فرش قرمز پهن شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،   بعدازظهر دیروز در نخستین جلسه کمیته ملی کاهش آلودگی هوا در سازمان محیط زیست با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست، محمدهادی حیدرزاده رئیس اداره کل محیط زیست، سردار رحیمی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، سید جعفر تشکری هاشمی معاون شهردار تهران و همچنین نمایندگانی از وزارت بهداشت و درمان، وزارت نفت و وزارت صنایع، مباحث مربوط به آلودگی هوا بخصوص در 8 کلان شهر کشور بررسی شد.

 

 

 

 

منشاء ریزگردها در تهران زنگ خطر است

در این جلسه رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به تشکیل کارگروه آلودگی هوا برای شهر تهران، بیان داشت: موضوع ریزگرد در اکثر مواقع منشأ بین‌المللی دارد و در مواردی شاهد این هستیم که این پدیده منشاء برون شهری و برون استانی دارد، این درحالی است که طی یک ماه اخیر بر اساس آمار در چند نوبت گزارش شد که منشاء ریزگردها در پایتخت استانی بوده و این یک زنگ خطر و هشداری جدی است.

رئیس سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه توجه به این مسئله ضرورت مدیریت سرزمینی را افزایش می‌دهد، گفت:‌این مسئله باید از تهران شروع شود.

 

 

استاندارد سوخت همچنان یورو 2 است

در ادامه این جلسه سعید متصدی معاون سازمان محیط زیست با بیان اینکه از سال 84 به بعد برنامه جامع کاهش آلودگی هوا متوقف شد، اظهار داشت: این امر به شکلی است که از سال 84 تا 87 هیچ کمیته‌ای در این باره تشکیل نشده است.

وی یادآور شد:‌در سال 90 مجددا برنامه‌ای تحت عنوان برنامه جامع کاهش آلودگی هوا تدوین و در برج 12 همین سال به تصویب رسید به طوری که در سال 91 اجرایی شد.

متصدی با تاکید بر ضرورت خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل بیان داشت: طرح از رده خارج کرده خودروهای فرسوده از سال 80 تا 84 روند مطلوبی داشت. این امر به شکلی است که ما تاکنون یک میلیون و 300 هزار خودروی فرسوده را از چرخه حمل و نقل خارج کرده‌ایم.

معاون سازمان محیط زیست با بیان اینکه استاندارد سوخت همچنان یورو 2 است، بیان داشت: هم‌اکنون مقدمات سطح ارتقای خودروها فراهم شده است و مهم است طی سال‌های آینده شاهد تولید خودروها با استاندارد یورو 4 باشیم.

متصدی همچنین یادآور شد: در حال حاضر مجموع ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا در کل کشور برابر 160 ایستگاه است.

وی در خصوص شفاف‌سازی اطلاعات در مورد آلودگی هوا تاکید کرد و گفت:‌سانسور داده‌های مربوط به آلودگی هوا باعث عدم اعتماد مردم به سیستم‌های دولتی شده است،‌باید با فرهنگ صحیح اطلاع‌رسانی توسط رسانه‌های جمعی صورت گیرد.

 

 

117 روز غبارآلود در تهران

در ادامه این نشست محمد هادی حیدرزاده مدیرکل اداره محیط زیست استان تهران نیز با بیان اینکه تعداد روزهای سالم و پاک کشور از سال‌های 89 تا 91 کاهش یافته است، گفت: بر همین اساس تعداد روزهای ناسالم افزایش یافته است.

حیدرزاده یادآور شد: در اکثر روزها در سال 91 شاهد گرد و غبار بودیم، به طوری که طی همین سال 117 روز پدیده گردوغبار در تهران ظاهر شد، که عمدتا منشاء داخلی و استانی داشت.

حیدرزاده با انتقاد از 5 ساله شدن مدت اعتبار معاینه فنی خودروهای صفر کیلومتر اظهار داشت: از پلیس راهور درخواست داریم به این مسئله ورود پیدا کنند چرا که روز به روز شاهد افزایش خودروها هستیم.

وی یادآور شد: آلودگی خودروهای دودزا کاملا هویدا است و این مسئله ورود جدی پلیس راهور ناجا را می‌طلبد.

وی همچنین با بیان اینکه هم‌اکنون 120 دستگاه مینی‌بوس فرسوده با هماهنگی سازمان محیط زیست، شهرداری تهران و ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور از رده خارج شده است، بیان داشت: امیدواریم که دولت کمک کند تا فاز دوم از رده خارج کردن مینی‌بوس‌های فرسوده اجرایی شود.

وی با انتقاد از 5 ساله شدن مدت اعتبار معاینه فنی خودروهای صفر کیلومتر بیان داشت: به صورت معمول مراکز معاینه فنی با ظرفیت 40 تا 50 درصد فعالیت می‌کردند و از زمان تصویب این قانون از سال 90 این مراکز با ظرفیت منفی 33 درصد فعالیت خود را ادامه دادند.

وی با تاکید بر ارتقای سطح استاندارد سوخت یادآور شد: چنانچه استاندارد سوخت ارتقا نیابد و عمومی نشود، قطعا ارتقای سطح استاندارد خودروها نیز نمی‌تواند نتیجه بخش باشد.

وی یادآور شد که لازم است خطوط زیرزمینی سیستم حمل و نقل عمومی نیز توسعه یابد به طوری که هم‌اکنون سهم این خطوط در جابجایی‌ها 11 درصد است که این سهم باید به 30 درصد برسد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون 35 جایگاه سوخت دو منظوره در تهران فعال است، بیان داشت:‌ محدودیت زمین و گرانی زمین از جمله علل عدم گسترش جایگاه سی ان جی شده است.

حیدرزاده یادآور شد: اخیرا از ایجاد 416 واحد صنعتی آلاینده جدید در خارج از شهرک‌های صنعتی جلوگیری به عمل آمد.

مدیر کل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه ارتقای سطح استاندارد خودروها در چندین نوبت تمدید شده است، گفت: به تعویق افتادن این مهم با تبعات منفی همراه خواهد بود.

وی متذکر شد: لازم است دولت ادله خوبی برای ارتقای سطح استاندارد خودروها در نظر گیرد تا این موضوع از محل دیپلماسی زیست محیطی روند مناسبی را طی کند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون نیروگاه‌های بعثت و منتظرالقائم از حیث ایجاد آلودگی در هوا مورد توجه هستند، بیان داشت: ساماندهی این پالایشگاه‌ها باید در اولویت کار قرار گیرد.

در ادامه این نشست خنداندل معاون وزیر کشور اظهار داشت: موضوع آلودگی هوا مسئله‌ای نیست که قابل کنترل نباشد برنامه‌هایی در گذشته انجام شده اما با سرعت آرمانی پیش نرفته است.

 

 

خودروسازان در حاشیه‌ای امن قرار دارند/خرید و فروش معاینه فنی با قیمت‌های نازل

همچنین سید جعفر تشکری هاشمی در ادامه این نشست با اشاره به برنامه‌های راهبردی شهرداری تهران برای کنترل آلودگی هوا بیان داشت:‌جلوگیری از افزایش آلودگی هوا در محور برنامه‌های شهرداری تهران قرار گرفته است.

وی در ادامه با استناد به سخنان معاون برنامه‌ریزی ریاست جمهوری مبنی بر بلوکه شدن 22 میلیارد یورو در چین ابراز داشت: این اعتبار می‌تواند به فاینانس تبدیل شود، شهرداری تهران در این مورد موفق بوده است و آمادگی دارد از این محل گسترش خطوط حمل و نقل را دنبال کند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون 1200 مینی‌بوس فرسوده در کل کشور تردد می‌کنند، بیان داشت: این امر موجب تحقیر ماست چرا که نوسازی مینی‌بوس‌ها کار ساده و پیش‌پا افتاده‌ای است.

وی همچنین با اشاره به حدود یک میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور، بیان داشت: این یک میلیون موتورسیکلت فعال در کشور را می‌توان به موتورسیکلت برقی تبدیل کرد.

تشکری هاشمی با تاکید بر اصلاح معاینه فنی خودروها یادآور شد: خودروسازان یک سال سلامت خودرو را تضمین می‌کنند، چه منطقی وجود دارد که مدت اعتبار معاینه فنی خودروهای صفر کیلومتر 5 سال در نظر گرفته است.

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، به گفته وی هم‌اکنون در اطراف تهران معاینه فنی با قیمت‌های نازل خرید و فروش می‌شود.

تشکری هاشمی همچنین با انتقاد از عدم ارتقای سطح استاندارد خودروها گفت: خودروسازان در حاشیه امن قرار گرفته‌اند و برای آنها فرش قرمز پهن شده است،‌خودروسازان باید در مقابل ایمنی مردم، آلودگی زیست محیطی و خسارات ناشی از آن پاسخگو باشند.

 

 

مرگ 2724 نفر بر اثر آلودگی هوا

همچنین در ادامه این نشست کاظم ندافی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بیان داشت: سالانه 2 هزار و 724 مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا ثبت می‌شود که عموما ناشی از وجود ذرات معلق زیر 2.5 میکرون است.

وی گفت:تعداد بیماران بستری قلبی و عروقی در سال بر اثر آلودگی هوا برابر دو هزار و 522 نفر است.

ندافی بیان داشت: آمارهای مذکور بر اساس معیار سازمان بهداشت سازمان جهانی بوده است و به طور کلی 7 هزار و 47 نفر در سال بر اثر آلودگی هوا در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تاکید بر گسترش حمل و نقل عمومی افزود: باید به استاندارد استفاده از حمل و نقل عمومی برویم و در صورتی که 40 درصد شهروندان از این ناوگان استفاده کنند،آلودگی 12 درصد کاهش می‌یابد.

 

 

مراکز معاینه فنی صاحب ندارد

در ادامه این نشست سرهنگ رستمی معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیکی راهور ناجا بیان داشت: در کشور یک میلیون و 270 هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط و همچنین 27 هزار موتور سیکلت فرسوده از رده خارج شده است.

وی بیان داشت:‌ پراید، خودروی مناسبی برای جایگزینی خودروهای فرسوده در نواگان تاکسیرانی نیست.

 

وی همچنین با تاکید بر ساماندهی مراکز معاینه فنی گفت: معاینه فنی در کشور صاحب ندارد،‌رویکرد پلیس در برنامه‌های آتی بحث توسعه دولت الکترونیک است.

 

 

تردد 50 هزار دستگاه خودروی فرسوده در تهران/توقیف خودروهای دودزا

سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس راهور پایتخت از تردد 50 هزار دستگاه خودروی فرسوده در سطح شهر خبر داد و اظهار داشت: پلیس آمادگی لازم را برای برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی دارد.

وی با تأکید بر فراهم سازی زیرساخت‌های لازم به منظور اجرای برخی مصوبات دولت، افزود: سال گذشته همزمان با تشدید آلودگی هوا خودروهای فرسوده از سوی پلیس توقیف شد که در ان زمان شاهد اعتراض مالکان این خودروها شدیم.

وی در ادامه سخنان خود همچنین از توقیف 978 دستگاه خودروی دودزا در نیمه نخست امسال خبر داد و افزود: طی برنامه‌ای درصدد هستیم از طریق  استقرار تیم‌های دهگانه در سطح شهر و مبادی نزدیک به مراکز معاینه فنی با شناسایی خودروهای فاقد معاینه فنی آنها را به مراکز معاینه فنی معرفی کنیم.

 

 

ضرورت افزایش استفاده از سوخت پاک

همچنین در ادامه این جلسه خجسته مهر نماینده وزارت نفت اظهار داشت: دو هزار و 400 میلیارد تومان برای احداث 2100 جایگاه سوخت هزینه شده است.

وی با تأکید بر ضرورت گسترش استفاده از سوخت پاک، بیان داشت: لازم است سهم استفاده از سوخت پاک در کشور به30 درصد ارتقا یابد.

به گفته وی،‌ تاکنون با صرف بودجه دو هزار و 900 میلیارد تومانی دو هزار و 550 جایگاه CNG راه اندازی کرد‌ه‌ایم.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=28444
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه