«میهن صنعت» بررسی کرد؛

فروش فردایی خودرو در بورس کالا

بورس کالا در حالی پذیرای بیش از 20 هزار خودروی وارداتی نیامده، شده است که به نظر می رسد باید شاهد فروش فردایی خودرو در بورس کالا باشیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، بورس کالا در حالی پذیرای بیش از 20 هزار خودروی وارداتی نیامده، شده است که به نظر می رسد باید شاهد فروش فردایی خودرو در بورس کالا باشیم.

به نظر می رسد که پس از چند بار خلف وعده بالاخره انتظارها به پایان خواهد رسید و اولین محموله از خودروهای وارداتی به بورس کالا خواهند رسید.در این خصوص کوشا خودرو قرار است تعدادی از محصولات کیا را عرضه کند و سایپا نیز می خواهد 19 هزار دستگاه چانگان پیش فروش کند.

البته همانطور که سخنگوی وزارت صمت در گفت و گو با رسانه های اعلام کرده است، طی مدت زمان باقی مانده از سال 1401 تنها 10 هزار دستگاه خودرو به صورت فیزیکی وارد کشور شده و ظرف 3 تا 6 ماه تحویل داده خواهد شد.

سخنگوی وزارت صمت در این خصوص توضیح داده است: طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده، ۱۰۰هزار دستگاه در ۳ ماه باقی‌مانده امسال  و به همین تعداد هم در ۳ماهه اول سال ۱۴۰۲ خودرو از طریق واردات تامین می‌شود.

به بیان دیگر به نظر می رسد که در ابتدا قرار است خودرو پیش فروش شده و بعد از آن شرکت وارد کننده با تولید کننده وارد مذاکره برای تولید شود.یا اینکه مذاکرات انجام گرفته و باید سفارش گذاری صورت بگیرد.در این میان به نظر می رسد که فعلا تمام هیجانات و هیاهو برای هیچ بوده است.یعنی تمام مانورها برای محصولاتی بوده است که هنوز تولید نشده اند.

به بیان دیگر، دولت می خواهد 200 هزار دستگاه خودرو وارداتی در شرایطی به فروش برساند که هنوز نه تنها تولید نشده اند بلکه مشخص نیست که آیا ارز مورد نظر در اختیار واردکنندگان قرار گرفته است یا خیر؟ آیا این پیش فروش برای تامین منابع لازم برای سفارش گذاری نیست؟ قرار است 200 هزار دستگاه خودرو با همین روش به تولید کننده، سفارش داده شوند. یعنی قرار است ابتدا پول آنها گرفته شده و به حساب خودروساز وارد شود و بعد به هر طریقی که می توانند مبلغ مد نظر را به آن سوی آب ها رسانده و سفارش گذاری کنند.

در واقع با توجه به شرایط امروز کشور و تحریم ها دیگر آن اعتبار سابق وجود ندارد.پیشتر بسیاری از شرکت ها ابتدا سفارش گذاری می کردند و بعد مبلغ را واریز می کردند.حتی در برخی موارد پس از فروش خودرو سهم طرف خارجی پرداخت می شد.اما حالا کار به جایی رسیده است که اول باید مبلغ را تمام و کمال پرداخت کرد تا تولید آغاز شود.

در این میان اگر بانک مرکزی ارز در اختیار واردکنندگان قرار ندهد معلوم نیست که آنها از چه طریق می خواهند منابع لازم را تامین کنند.آیا از ارزهای شخصی استفاده خواهند کرد یا اینکه باید دست به دامن صادر کنندگان شوند؟

در همین حال به نظر می رسد که وزارت صمت با توجه به وضعیت ارزی و اقتصادی در انتخاب بورس کالا به عنوان محلی برای فروش خودروهای وارداتی تعمد داشته است.یعنی از یک سو کنترل بازار و میزان عرضه را در اختیار دارد و می داند از این داد و ستد چه سهمی می برد و از سوی دیگر این روش فروش در بورس امری عادی و تضمین شده به شمار می آید.

در واقع  بورس کالا سازوکار لازم برای تامین تضمین خریداران و فروشندگان را در اختیار دارد. در این ساز و کار به پیش‌فروش‌های سه‌ماهه، سلف عادی و با به فروش های 6 تا یک‌ ساله سلف موازی استاندارد می گویند. این اوراق به بورس کالا ابزار لازم و قانونی را برای پیگیری معاملات را می‌دهد.

فروشنده در این شرایط پول کالا را دریافت کرده و اقدام به تهیه آن می‌کند. خریدار باید ۱۰درصد از پول را به صورت پیش‌پرداخت بپردازد و مابقی آن را نیز طی سه روز تسویه کند.در این شرایط اگر کالا در موعد مقرر به دست خریدار نرسد دو راه وجود دارد؛یک با فروشنده توافق کند و راه دوم شکایت است.به نظر با توجه به اینکه وزارت صمت در هر دو سوی این داستان قرار دارد هیچ یک راه های موجود به درد مصرف کننده نمی خورد و نفعی برای وی نخواهد داشت.در واقع آنگونه که می توان حدس زد،وزارت صمت تنها برنده این فروش فردایی است.فردایی که نیامده و مشخص نیست که چرا باید برای خودروهایی که هنوز تولید نشده اند، این همه سر و صدا راه انداخت.در این میان هر اتفاقی هم که رخ بدهد خریدار با شرکت وارد کننده طرف خواهد شد.یعنی وزارت صمت سود خود را دریافت می کند و با باقی داستان کاری ندارد.یعنی اگر خودرو در موعد مقرر تحویل نشد،طبق قانون به خریدار باید سود تاخیر پرداخت شود.حالا مشخص نیست که واکنش خریداران به 190 هزار خودروی تولید نشده چیست؟آیا با توجه به وضعیت روانی ارز و بازار مانند خودروهایی که تا کنون عرضه شده اند،استقبال می شود؟میزان این استقبال چه قدر خواهد بود؟آیا قیمتی که این خودروهای فردایی خریده می شود تا زمان تحویل با سود همراه خواهد بود یا باعث زیان خریداران خواهد شد؟ آیا ریسک این گونه خرید قابل کنترل است؟به بیان ساده هیچ چیز در این بازارمشخص نیست.اما از یک نکته می توان اطمینان داشت و آن چشم داشت وزارت صمت به درآمدهای حاصل از واردات است.در واقع با خودروهای تولید نشده و نیامده نمی توان بازار را کنترل کرد اما با فروش آنها در بورس کالا می تواند به درآمد رسید.به نظر می رسد که فروش فردایی خودرو در بورس کالا هم به همین علت باشد،درآمد زایی وزارت صمت برای دولت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=256572
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه