وزير صنعت، معدن و تجارت:

فضا برای سرمايه گذاری داخلی وخارجی در صنعت پتروشيمی فراهم شود

میهن صنعت : وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: با انجام سرمايه‌گذاري سالانه 5 ميليارد دلاري و مديريت منابع مالي و فني اهداف صنعت پتروشيمي در سندچشم‌انداز محقق مي شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، «مهندس محمدرضا نعمت‌زاده» در يازدهمين همايش بين‌المللي صنعت پتروشيمي ايران با بيان اين مطلب افزود:  وفور خوراك و مواد اوليه نفت و گاز، نيروهاي كارآمد و با سابقه وجود نهادهاي فني، مهندسي ودسترسي به آبراه‌هاي بين‌الملي از مهمترين مزيت‌هاي صنعت پتروشيمي به حساب مي‌آيد.

به گفته مهندس نعمت‌زاده؛ حضور بخش خصوصي و تشويق انجام سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي بايد ركود پيش آمده در صنعت پتروشيمي را جبران كند

وزير صنعت، معدن و تجارت در بخش ديگري از سخنان خود به لزوم انجام مطالعات كارشناسي در حوزه پتروشيمي اشاره كرد و افزود: از طريق مديريت مالي و فني صحيح مي توان ركود اين صنعت را جبران كرد.

وي در ادامه تصريح كرد: با انجام برنامه‌ريزي دقيق مي‌بايست حركات‌هاي توسعه صنعت پتروشيمي را به جلو ببريم.

مهندس نعمت‌زاده يادآور شد: ما در زمينه محصولات گازي نظير متان، اتان، بوتان،پبروپان و ميعنات گازي شرايط بسيار خوبي داشته و به خوبي مي‌توانيم با كمك بخش خصوصي خوراك مورد نياز صنعت پتروشيمي را تهيه و عرضه كنيم.

وي در بيان نقاط ضعف صنعت پتروشيمي يادآور شد: نداشتن برنامه منسجم براي هدايت بخش خصوصي و سرمايه‌گذاران اين حوزه بايد رفع شود.

وي با تأكيد بر اينكه بر روي خوراك صنعت پتروشيمي مي‌بايست سرمايه‌گذاري جديدي انجام شود، افزود: با انجام عمليات استخراج، عمل‌آوري و در اختيار گذاشتن ميادين نفتي، پروژه‌هاي NGL، مخازن نفت گنبدي مي‌توانيم گازهاي غني خوبي استحصال نماييم.

وي با اشاره به اينكه در گذشته شركت‌هاي توسعه‌اي در قالب اجراي اصل 44 قانون اساسي مجبور به واريز مبالغي از محل فروش سهام خود به خزانه دولت بودند براي احداث عمليات زيربنايي نظير بنادر و اسكله كمتر اقدام شده بود.

مهندس نعمت‌زاده در ادامه يادآور شد: طي اواخر سال گذشته با مساعدت‌هاي كميسيون‌هاي صنايع و معادن و كميسيون‌ انرژي طرحي به تصويب رسيده كه 70 درصد منابع فروش سهام شركت‌هاي سازمانهاي توسعه اي  جهت انجام سرمايه‌گذاري در امور زيربنايي اختصاص يابد.

وي در ادامه در بيان نقطه‌ ضعف صنعت پتروشيمي (عدم رشد صنايع مياني آن) دانست و افزود: صنايع بالادستي و پايين‌دستي اين صنعت مساعد بوده ولي در صنايع مياني آن كمبود تكنولوژي و رقابت‌هاي نابرابر بين‌المللي براي احراز مدارك بين‌المللي نظير MPC وجود داشته و مي‌بايست در اسرع وقت تزريق مالي صورت گرفته تا قدرت ريسك‌پذيري صنايع مياني صنعت پتروشيمي روبه فزوني است.

وي در ادامه افزود: انجام عمليات توسعه زيربنايي در مناطق ويژه اقتصادي در بنادر شهرهايي نظير ماهشهر، چابهار، جاسك، لاوان و ايرانشهر با انجام سرمايه‌گذاري‌هاي زيربنايي از محل بازگشت 70 درصد فروش سهام رخ مي‌دهد.

وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه ضمن تأكيد بر تأمين خوراك صنعت پتروشيمي از طريق شركت‌هاي نفت و گاز كه مي‌بتواند درصدي از توليد و فروش مواد خام را به پتروشيمي اختصاص دهند همچنين جلوگيري از صدور موادخام پتروشيمي و تبديل آن به ارزش افزوده و اختصاص 50 درصد از ميعانات گازي به سمت پتروشيمي و 50 درصد ديگر به سمت پالايش اختصاص يابد.

نعمت‌زاده ضمن تأكيد بر فعال كردن مراكز تحقيقات و پتروشيمي افزود: براي توسعه دانش صنايع فني و مياني و تحقيقات بر روي كاتاليست‌ها با كمك بخش خصوصي مي‌توان از ظرفيت‌هاي نصب شده قبلي كه 30 درصد آن هنوز استفاده نشده در امر توليد و صادرات آن كمك بگيريم.

وي در پايان گفت: با ايجاد فضاي مناسب براي جلب سرمايه‌گذاران خارجي و سرعت بخشي به تكميل طرح‌هاي نيمه تمام مي‌توانيم در خدمت رشد و توسعه اين صنعت پويا باشيم.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=50558
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه