میهن صنعت:

فعالان صنایع تکمیلی پتروشیمی خواهان توزیع متناسب مواد اولیه هستند

رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی گفت: دست‎اندرکاران صنایع پایین دستی پتروشیمی و تعاونی‎های موجود باید در انتخاب اعضای خود دقت کنند تا مواد اولیه مورد نیاز به دست تولیدکنندگان واقعی برسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، رضا محتشمی‎پور، رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی اظهار کرد: برخی تولیدکنندگان غیر واقعی از بورس کالا مواد اولیه را به قیمت سهمیه‎ای می خرند و در بازار به قیمت آزاد می‎فروشند، از این رو دست‎اندرکاران صنایع پایین دستی پتروشیمی و تعاونی‎های موجود باید در انتخاب اعضای خود دقت کنند تا مواد اولیه مورد نیاز به دست تولیدکنندگان واقعی برسد.

وی گفت: نیمی از تولیدات کشور در صنعت پتروشیمی همواره در اختیار صنایع پایین دستی کشور قرار می گیرد و نصف آن صادر می شود که در این میان برخی صنایع موجود در تعاونی‎های توزیع کننده مواد اولیه، نتوانسته اند از این مواد استفاده کنند.

رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی افزود: کلیت جامعه صنعتی کشور که مصرف‎کننده مواد اولیه پتروشیمی هستند در برابر برخی اتفاق‎های اقتصادی و تصمیم گیری‎ها منفعل عمل می‎کنند که نیاز است با توجه به مشکلات موجود صنفی در این زمینه با ارسال مستندات خود به شورای رقابت زمینه رقابتی کردن این صنایع را در کشور به وجود آورند.

در این نشست نمایندگان تعاونی‎های توزیع مواد اولیه پتروشیمی از نحوه عرضه این مواد در بورس کالا و بازار آزاد انتقاد کردند و عرضه نامتناسب با تقاضا و اختلاف قیمت موجود میان قیمت مواد در بورس کالا و بازار آزاد را بررسی کردند.

از نظر صاحبان صنایع پایین دستی حاضر در این نشست، نبود راهبرد و هماهنگی در نحوه عرضه انواع مواد اولیه مورد نیاز برای این صنایع سبب شده تا آنها با ظرفیت کمتری به تولید خود ادامه دهند یا این‎که مجبور باشند مواد اولیه را از بازار آزاد داخلی و یا خارجی به قیمت بالاتری بخرند و قدرت رقابت خود را در مقابل دیگر تولیدکنندگان خارجی از دست دهند.

نمایندگان تعاونی های حاضر در این نشست خواستار مدیریت بیشتر بر تنظیم بازار این مواد شدند و پیشنهاد کردند تا واحدهای پتروشیمی به جای صادرات مواد اولیه خام، تولیدات خود را در اختیار صنایع پایین دستی کشور قرار دهد تا آنان بتوانند با استفاده از مواد اولیه سهمیه ای به تولید خود ادامه دهند.

البته این تعاونی‎ها راهکاری برای حل مسائل موجود در باره نحوه عرضه مواد اولیه ندادند اما پیشنهاد کردند که شرکت ملی صنایع پتروشیمی زمینه استفاده از ارز مبادلاتی برای خرید مواد اولیه از دیگر شرکت‎های خارجی و استفاده از سهمیه بیشتر مواد اولیه را در بورس کالا مهیا کند.
به باور فعالان صنایع پایین دستی پتروشیمی، هم اکنون زیرساخت‎های مناسب برای آزادسازی قیمت‎ها وجود ندارد، کشورهای صاحب صنعت پتروشیمی مواد اولیه را با قیمت‎های غیر رقابتی در اختیار صنایع پایین دستی قرار می‎دهند و افزون بر آن از امتیازهای دیگر در زمینه کسب و کار خود بهره‎مند هستند.

آنها معتقدند که سهمیه مواد اولیه عرضه شده در بورس کالا بسیار کمتر از نیاز واقعی تولیدکنندگان است و برخی تولیدکنندگان غیر واقعی نیز با استفاده از رانت موجود مواد اولیه را از بورس می خرند و در بازار آزاد به قیمت بالاتری می فروشند که نیاز است در این زمینه نظارت بیشتری صورت گیرد.

نشست هماهنگی تعاونی‎های توزیعی صنایع پایین دستی پتروشیمی صبح امروز با حضور نمایندگان تعاونی‎های گوناگون و مدیران ارشد شرکت ملی صنایع پتروشیمی در محل این شرکت برگزار شد.

در نشست هماهنگی تعاونی‎های توزیعی صنایع پایین دستی پتروشیمی، روح‌الله وحیدکیانی، رئیس امور هماهنگی و نظارت بر تنظیم بازار  دفتر صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، عباس یعقوبی، مدیر امور ناظران و تالارهای بورس کالا، مسعود میرزایی برزی مدیرعامل اتحادیه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، تنی چند از دست اندرکاران این صنعت برگزار شد.

منبع: میزان

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=94373
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه