"یاداشت ویژه میهن صنعت"

فکری به حال بازار خودروهایمان نمی شود

میهن صنعت : این روزها شاید هرکدام از ما اوضاع و احوال بازار خودرو را که رصد می کنیم از تعجب خون به مغزمان نمیرسد و پیش خودمان فکر میکنیم که شاید با این روند دیگر باید خواب داشتن اتومبیل شخصی را دید.

میهن صنعت : این روزها شاید هرکدام  از ما اوضاع و احوال بازار خودرو را که رصد می کنیم از تعجب خون به مغزمان نمیرسد و پیش خودمان فکر میکنیم که شاید با این روند دیگر باید خواب داشتن اتومبیل شخصی را دید.

 

حتماً پیش خودمان چرتکه می زنیم که فلان ماشین چی دارد مگر که قیمتش  سر از آسمان در می آورد! توپ این آشفته بازار را هربار تو زمین یکی شوت میکنیم. گرانی و بازار، بنگاهی ها، واسطه ها، خودروساز و دولتیها. اما بشنوید که…

 

وقتی مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت در شرایطی که داشتیم کم کم به بحران خودرویی نزدیک میشدیم از تعیین قیمت خورو توسط سازمان حمایت انتقاد کرد خیلی از خودرویی ها حساب کار دستشان آمد که فاز جدیدی درباره ی قیمت خودرو کلید خورده است. دولت دلایل خودش را داشت و خودرویی ها هم گلایه های خودشان را. کمی که پای درد و دل خورویی ها نشستیم دیدیم که به قول قدیمی ها آدم باید دو دوتا چهارتا کند و به حرف حق که رسید حواسش باشد که جواب ندارد.

 

در کش و قوس قیمت خودرو که خیلی ها را داشت عذاب میداد دولت قول داد که وامی را به عنوان کمک به خودرویی ها بپردازد که این تصمیم شادی را به اردوگاه خودروسازها آورد. مدتی گذشت و خبری از عملی شدن این تصمیم مسرت بخش نشد و بازار راه خودش را میرفت و تولید کنندگان هم غرولند خودشان را می زدند.

 

چماق بالا سر خودروسازها بود که مبادا هوس کنند قیمت خودرو را افزایش دهند. جلسه پشت جلسه و حرف پشت حرف که این وسط سازمان حمایت حرف دل خورویی ها را زد و گفت تعیین قیمت خودرو باید دست ما باشد، خودرویی ها محکم پشت سازمان حمایت ایستادند و خلاصه هرکاری کردند زورشان به دولتیها نرسید.

حرف و حدیث زیاد شد و این بار خودرویی ها که حسابی کلافه شده بودند فهرستی از موانع قیمت خودرو بر اساس نظر دولت را آماده کردند و دست آخر هم گفتند منصفانه است که براساس هزینه ی تولید قیمت محاسبه شود که اصلاً به مذاق دولتی ها خوش نیامد و به خودروییها وعده ی تصمیم دیگری را دادند. ولی منوط به اینکه سازمان حمایت حرفی از تعیین قیمت نزند و بگذارد دولتی ها فکر خودشان را بکنند تا این وسط فقط حرف یکی سبز نشود و مرغشان یک پا نداشته باشد.

همه ی این اتفاقات و چانه زنی ها در شرایطی داشت رخ میداد که قیمت خودرو هرروز بالاتر میرفت و میزان تولید کاهش پیدا میکرد و از دست خودروییها کاری بر نمی آمد جز اینکه به همین وضع ادامه دهند این وسط واسطه ها که دوست داشتند از آب گل آلود ماهی بگیرند شروع به ساختن بازار سیاه کردند که کارشان را  در این شلوغی ها درست انجام دادند. وضع ادامه داشت تا اینکه دولت به نتیجه رسید ارز مبادله ای.

 

بله این بود نسخه ی دولت برای این بحران. خب این تصمیم از دست روی دست گذاشتن خیلی بهتر بود و اینکه بارقه های امید بالآخره خودشان را نشان دادند. اما چرا باز هم بازار حرف خودش را میزد؟ آمار و ارقام تولید خودرو در دنیا نشان میدهد که ما در رده بندی جهانی یک پرش عجیب داشتیم، به لطف این اوضاع ما موفق شدیم رکورد جهش رو به عقب را بشکنیم و از رتبه ی سیزدهم به نوزدهم نقل مکان کنیم و این یعنی اینکه در این سال ما با میزان تولید حدود 987 هزار و 730 در بهترین و خوش بینانه ترین حالت در مقایسه با سال قبل تولیدمان به نصف رسیده.

 

در همین اوضاع و احوال است که عده ای از دور  و بر در شرایطی از کاهش کیفیت برخی خودروها انتقاد میکنند که انگار نه انگار که واردات برخی از قطعات بی کیفیت از چین که این روزها اقتصادش را با بازار ما مرتبط می داند باعث دلسردی قطعه سازان داخلی شده. آخر کدام چاقو دسته ی خودش را می برد آن هم در سالی که قرار است از ایرانی تولید کننده حمایت کنیم و چرخه ی این اقتصاد را با هم بچرخانیم.

 

از طرفی هم که قرار بر این شده که ظاهراً به خودروهای وارداتی با حجم موتور کمتر از 2500 سی سی ارز مبادله ای وصله و پینه کنیم و جالبتر اینکه برخی از دوستان خودروی بالاتر از 2500 سی سی را لوکس می خوانند در حالیکه از ما نشنیده بگیرید ولی خودروهایی مثل  مدل های 12 بی ام و که حجم موتورشان کمتر 2500 سی سی است فقط از خودروسازی لوکس بیرون می آیند و بس. واین یعنی…؟

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=10370
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه