مجبور بودیم از لیلا حاتمی استفاده کنیم

فیلمی که به خاطر موضوعش یک سال معطل پروانه ساخت ماند

میهن صنعت : تهیه‌کننده فیلم سینمایی «سر به مهر» در نشست پرسش و پاسخ این فیلم گفت وزارت ارشاد به خاطر تلقی نادرست از موضوع این فیلم صدور پروانه ساخت آن را یک سال به تعویق انداخت.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «سر به مهر» در نشست پرسش و پاسخ این فیلم گفت وزارت ارشاد به خاطر تلقی نادرست از موضوع این فیلم صدور پروانه ساخت آن را یک سال به تعویق انداخت.

الهام نداف: نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «سر به مهر» جمعه شب با حضور هادی مقدم‌‌دوست کارگردان، محمد‌رضا شفیعی تهیه‌کننده، خاطره اسدی و آرش مجیدی بازیگران، خشایار موحدیان تدوین‌گر و روزبه رایکا مدیر فیلمبرداری در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست هادی مقدم‌‌دوست درباره فیلمنامه «سر به مهر» گفت: «ایده اصلی کار قبل از فیلم «بی‌پولی» و «وضعیت سفید» شکل گرفت. با آقای نعمت‌الله صحبت کردیم. او حتی اسم فیلم را پیشنهاد داد. بعد از تولید «وضعیت سفید» تلاش کردیم فیلمنامه را نوشته و بار‌ها آن را بازنویسی کنیم و بعد هم فیلم را ساختیم.»

او در ادامه عنوان کرد: «این فیلم را ساختم برای اینکه برخی از افراد شهامت ابراز نماز خواندن را ندارند. این دلیل اصلی بود اینکه یک آدم به دلایل مختلف شهامت ابراز نماز خواندن را ندارد. ما نمی‌توانیم ارتباط با خدا را نادیده بگیریم.»

این کارگردان فیلم اولی در خصوص موضوع فیلم و لزوم پرداختن به آن و مخاطبی که با فیلم ارتباط برقرار می‌کند، توضیح داد: «یک موقع بهترین دلیل دنیا را برای نماز خواندن می‌آوری، اما بعضی‌ها آن قبول ندارند. گروه مخاطب این فیلم کسانی هستند که به نماز محبت دارند و این تجربه را کرده‌اند و هنوز برای خودشان فلسفه‌بافی نکردند که چرا باید نماز بخوانند. برای این گروه که پذیرنگی دارند و با خودشان صادق هستند، «سر به مهر» می‌تواند فیلم خوبی باشد.»

مقدم‌دوست در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه «سر به مهر» می‌تواند موضوع جهانی داشته باشد یا خیر و اسم آن چگونه ترجمه می‌شود، گفت: «من قصد داشتم فیلم در داخل استفاده شود و به درد مخاطب داخلی بخورد. برایم مهم نبود این فیلم در خارج از ایران نمایش داده شود. اگر قرار به ترجمه کردن نام آن هم باشد، همین «سر به مهر» را اعلام می‌کنیم. این همه فیلم‌های خارجی بدون ترجمه در ایران می‌آیند و حالا یکبار هم نام فیلم ایرانی را ترجمه نکنیم.»

او همچنین در خصوص نقش اصلی فیلم که لیلا حاتمی ان را ایفا می‌کرد، اظهار داشت: «خجالت مشکل اصلی شخصیت فیلم نیست، او ضعف در اعتماد به نفس دارد که در چند سطح قابل بررسی است. شرایط اجتماعی، تاثیر خانواده، شخصیت خود فرد در کنار دیگران زندگی نکردن و زیست مجردی را انتخاب کردن همه و همه باعث می‌شود در ابراز نماز خواندن دچار مشکل باشند.»

مقدم دوست همچنین درباره دلیل استفاده از وبلاگ برای انتقال داستان فیلم گفت: «من نمی‌توانم بگویم عمر وبلاگ‌نویسی به سر آمده، بسیاری از افراد در این جمع وبلاگ‌نویس هستند. ایران پایتخت وبلاگ‌نویسی جهان است و من با وبلاگ‌نویسی شخصیتم سعی کردم بیشتر به او نزدیک شوم.»

محمد‌رضا شفیعی تهیه‌کننده «سر به مهر» نیز درباره مراحل فیلم گفت: «زمانی که فیلمنامه را به ارشاد برای پروانه ساخت دادیم متاسفانه یک سال معطل شدیم. سه بار تجدید کردیم و جالب است که نمی‌دانیم چرا به فیلم مجوز نمی‌دادند. هیچ وقت مستقیم و صریح به ما نگفتند اشکال کجاست و ابراز می‌کردند اما تحلیلشان این بود که فیلم ضد نماز است. بالاخره بعد از یک سال پروانه ساخت ‌گرفتیم.»
 

او در خصوص موضوع اصلی این فیلم توضیح داد: «در جامعه امروز و در میان جوانان ابراز به دین‌داری کار ساده و راحتی نیست. برخی از افراد در ابراز به دینداری خجالت می‌کشند و این تنها در نماز خواندن نیست بلکه در پوشیدن لباس، نوع آرایش و… نیز دیده می‌شود. در این فیلم ابراز به دین موضوع اصلی است.»

شفیعی با اشاره به اینکه «سر به مهر» فیلمی کم‌هزینه است، گفت: «این فیلم گران‌قیمتی نبود. حدود 400 میلیون تومان برای آن هزینه شد. برای شخصیت اول داستان باید از یک بازیگر چهره که بتواند با بیننده ارتباط برقرار کند باید استفاده می‌کردیم. در مورد عوامل فنی نیز نباید صرفه‌جویی می‌کردیم. فیلم شخصیت محور بود. ما نمی‌توانستیم یک بازیگر جوان و کم تجربه را پیدا کنیم. شخصیت اصلی باید حرفه‌ای بود. مجبور بودیم از خانم لیلا حاتمی استفاده کنیم.»

در ادامه نشست خاطره اسدی درباره پیوستن به فیلم گفت: «مثل اکثر پروژه‌ها فیلمنامه را خواندم. به عقیده من شخصیت‌پردازی آن بسیار خوب بود و با جزئیات فراوان به زن در فیلم اشاره شده بود. قصه و روایت آن برایم جذاب بود و به نظرم فیلم زنانه آمد، آن هم در شرایطی که کمتر فیلمنامه‌‌ای به زنان و شخصیت آن‌ها می‌پردازد. در چند وقت اخیر بیشتر فیلم‌ها مردانه شده و من وقتی فیلمنامه هارا می‌خواندم دوست داشتم نقش مرد‌ها را بازی کنم، چون شخصیت‌های زن جذابیتی نداشتند.»

آرش مجیدی دیگر بازیگر این فیلم نیز درباره «سر به مهر» و حضور در آن گفت: «همبازی شدن با لیلا حاتمی و حضور در گروهی بی‌نظیر و موفق برایم دلیل کافی بود که در این فیلم حضور داشته باشم و اگر قبول نمی‌کردم در این فیلم بازی کنم باید یک چیزی‌ام می‌شد.»

او در جواب به شهیدی فر مبنی بر اینکه کمتر کسی جرات می‌کند فیلم‌های دینی و سیاسی بسازد، گفت: «این فیلم اصلا سیاسی نیست. خیلی جالب است که در مملکتی که همه مسلمان هستیم یک نفر نتواند بگوید من نماز می‌خوانم. حرف فیلم هم همین است.»

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=11191
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه