میهن صنعت:

قالیباف: نتایج کارشناسی حادثه خیابان جمهوری تا ۲ هفته دیگر اعلام می‌شود

میهن صنعت: از همان دقایق اول وقوع حادثه آتش‌سوزی دریکی از کارگاه‌های تولیدی خیابان جمهوری، محمدباقر قالیباف شهردار تهران یک تیم کارشناسی و فنی را مأمور بررسی دقیق و همه‌جانبه این حادثه کرد و قول داد نتایج دقیق و همه‌جانبه دلایل این حادثه ظرف ۱۵روز به اطلا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، شهردار تهران در حاشیه دومین همایش راهبردهای توسعه فرهنگی و اجتماعی شهرهای ایران با حضور درجمع خبرنگاران اظهار داشت: این حادثه بسیار دلخراش بود. از این رو به خانواده محترم جان‌باختگان این حادثه عرض تسلیت دارم.

محمد باقر قالیباف ضمن گلایه از اظهارنظرهای غیرکارشناسی چند روز اخیر گفت: هرگونه قضاوت زودهنگام درباره این حادثه را نادرست می‌دانم چرا‌که معتقدم باید ابعاد مختلف این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. این درحالی است که برخی حرف‌هایی که در این دو، سه‌روزه پس از سانحه آتش‌سوزی زده شده کارشناسی نبوده و به‌نظر می‌رسد جریان‌های دیگری مطرح باشد، ما نیز در شهرداری ثابت کرده‌ایم به‌دنبال حاشیه نیستیم و کارمان را انجام می‌دهیم.

قالیباف با یادآوری حوادثی نظیر برخورد 2 قطار در نیشابور، آتش‌گرفتن 2 اتوبوس در جاده قم و سوختن تعداد زیادی از مسافران، همچنین فرود هواپیما خارج از باند در اصفهان گفـت: ما که سرانجام متوجه نشدیم در این حوادث چه‌کسی مقصر بود، اما اطمینان می‌دهم نتایج بررسی‌های تیم کارشناسی که برای رسیدگی به این پرونده مأمور کرده‌ام به‌گونه‌ای نخواهد بود که مثلا در آخر بگوییم راننده مقصر بود بلکه اگرثابت شود تخلف و کوتاهی صورت گرفته، حتما خاطی را معرفی و با او برخورد می‌کنیم و به مراجع قانونی ارجاع می‌دهیم.

وی با تقدیر از زحمات آتش‌نشانان گفت: آتش‌نشانان ما نشان داده‌اند که با جدیت و شجاعت انجام وظیفه می‌کنند و بارها شاهد رشادت‌های آنها در نجات جان تعداد زیادی از شهروندان بوده‌ایم؛ همانطور که دیدیم سال گذشته آتش‌نشان شهید امید عباسی چگونه جان خود را برای نجات جان یک کودک از دست داد، پس این یک شعار نیست.

پیشداوری نکنیم

مرتضی طلایی نایب‌رئیس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به موضع اعضای شورای شهر که بی‌شک موضع ابراز همدردی و عرض تسلیت به خانواده 2جان باخته این حادثه است، گفت: ما پیگیری و علت یابی وقوع این حادثه و رصد انجام وظیفه آتش‌نشانی در این حادثه را به‌معنای نادیده گرفتن یا خدای ناکرده، زیر سؤال بردن مجموعه ایثارگر آتش‌نشانی نمی‌دانیم. همین مجموعه در طول سال‌جاری بالغ بر 1200نفر از شهروندان را از حوادث نجات داده‌اند. نکته دیگر این است که حادثه‌ای رخ داده و به‌طور طبیعی باید رسیدگی شود. نباید موضوعی مثل مجوز داشتن یک کارگاه بافندگی در طبقه پنجم یک ساختمان را نادیده گرفت.

آیا این ساختمان استاندارد بوده یا نه؟ آیا اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از چنین رخدادی وجود داشته یا نه؟ این حادثه باید مقدمه پیشگیری از حوادث دیگر باشد. در مرحله بعد باید به نحوه امدادرسانی توجه کرد که آیا افراد غیرکارشناس در حادثه وجود داشته‌اند که جای بررسی دارد. طلایی تصریح کرد که پس از بررسی تمام جوانب باید به این نکته رسید که پیشداوری‌های غیرکارشناسی کاری ناصحیح است. اطلاعات قبلی نشان می‌دهد همین نردبان در عملیات قبلی باز شده است. شورای شهر خواستار این موضوع است که شهردار تهران ظرف 2هفته پیش رو بررسی دقیق صورت دهد و درصورت شناخت مقصران، آنان را به مراجع قضایی معرفی کند.

برخورد سیاسی در‌ شأن شورا نیست

علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر ضمن تسلیت به داغدیدگان حادثه و تقدیر از زحمات کارکنان زحمتکش آتش‌نشانی به همشهری گفت که ادبیات مسئولان و مدیرانی که در حادثه قصور داشته‌اند، باید تغییر کند. به گفته وی، آتش‌نشانی باید رویکرد مناسبی در اظهارنظرهای مربوط به حادثه آتش‌سوزی داشته باشد؛ به هر ترتیب پله‌های نجات دستگاه باز نشده و موجب فوت 2شهروند شده است. مردم و خانواده‌های داغدیدگان این حادثه منتظر جوابگویی مناسب نهادهای دست‌اندرکار هستند.

تذکر دیگر این عضو شورای اسلامی شهر در این‌باره بود که برخورد سیاسی با حادثه‌ای که در هفته اخیر رخ داده صورت نگیرد. به‌گفته دبیر، هر نوع اظهارنظر سیاسی می‌تواند مانع کار کارشناسی در ارتباط با موضوع شود. برخورد با مقصران یک آتش‌سوزی بی‌شک باید عقبه کارشناسی داشته باشد و دعوای سیاسی در شورا می‌تواند زمینه ساز مشکلاتی شود که برخی خود را در پس آن مخفی کنند و این در ‌شأن یک نهاد مردمی نیست. دبیر خاطرنشان کرد: یادمان نرود که از این دست اتفاقات در شهر بارها رخ داده و امیدوارم به سایر حوادث مشابه نیز رسیدگی شود. وقتی هواپیما سقوط می‌کند همه مشکلات را گردن خلبان می‌اندازند. امیدوارم مشکلات را این بار گردن راننده نیندازیم.

کارشناسی زمینه هر قضاوت باشد

احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر درخصوص حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری اظهار کرد: انتظار ما این بود که عملکرد آتش‌نشانی در مورد حوادث اینچنینی مبانی قوی تری داشته باشد. در همه جای دنیا موضوع اطفای حریق و نجات موازی دنبال می‌شود. در فیلم‌ها و مشاهدات چنین مشخص شد که این هماهنگی صورت نگرفته است.

باید در زمان عملیات اطفای حریق، گروه نجات نیز بحث تشک‌های بادی یا هر اقدام و تمهید لازم را داشته باشند تا جان این دو شهروند نیز به خطر نیفتد. مردم انتظار دارند پاسخ مناسبی به این موضوع داده شود. دستور آقای شهردار در برخورد قضایی با خاطیان نیز باعث کم شدن جراحت وارده و التیام بخش افکارعمومی می‌شود.

وی درخصوص اظهارنظرهای غیرکارشناسی تصریح کرد که باید در نخستین جلسه شورا توضیحات مسئولان آتش‌نشانی شنیده شود و با کارشناسی موضوع پیش رود. تازمانی که ابعاد قضیه به هر شکل استخراج نشده، اظهارنظر‌ها می‌تواند خارج از چارچوب باشد.

حادثه آتش‌سوزی و کلاه سیاسی

عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران خواستار آن شد که موضعگیری‌ها از تحلیل درست نشأت گرفته، واکنش‌های پخته اتخاذ شود و افراد از این حادثه برای خود کلاه سیاسی درست نکرده و جان انسان‌ها را واسطه مطرح‌کردن خود نکنند. محسن پیرهادی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به ورود شورای شهر تهران به حادثه آتش‌سوزی در خیابان جمهوری تهران گفت: شورای شهر تهران خارج از فضای اصلاح‌طلبی و اصولگرایی در نامه‌ای خطاب به شهرداری خواستار توضیحات دقیق و روشن آتش‌نشانی تهران شده است. وی به حواشی‌ای که پیرامون این حادثه رخ داده اشاره کرده و گفت: قضاوت‌ها در مورد این حادثه هیجانی و عجولانه است، از این‌رو به دوستانمان که نسبت به این موضوع دغدغه دارند یادآوری می‌کنم هیجانی و به دور از موضعگیری‌های سیاسی به موضوع ورود کنند. پیرهادی ادامه داد: مستندات برای قضاوت نهایی کافی نیست.

دستگاه‌ها روزانه اورهال می‌شوند

یک عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: دستگاه‌هایی که تاکنون آتش‌نشانی خریداری کرده، متناسب با شرایط حاکم بر شهر تهران است. کارکنان آتش‌نشانی آموزش‌های لازم را دیده‌اند؛ ضمن اینکه تعلیمات آنان به روز می‌شود و دستگاه‌ها و ماشین آلات هم روزانه اورهال می‌شوند. اسماعیل دوستی با اشاره به آتش‌سوزی خیابان جمهوری گفت: در روز آتش‌سوزی ایستگاه‌های مربوط به منطقه بلافاصله به محل می‌رسند و در روز قبل دستگاه‌ها اورهال شده بودند. این در حالی است که در این مقطع 25نفر نجات پیدا می‌کنند. وی افزود: البته شورای شهر و شهردار تهران مقید هستند تا موضوع را به‌صورت جدی پیگیری کرده و اگر خطایی در این خصوص رخ داده، با کسانی که تعلل‌کرده یا مرتکب اشتباه شدند، بدون شک برخورد قانونی خواهد شد.

به مالک ساختمان تذکر داده شده بود

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر درباره حادثه آتش‌سوزی در خیابان جمهوری گفت: این حادثه ناگوار و بسیار تاثربرانگیز بود. به گفته وی با توجه به پخش تصاویر از رسانه ملی، افکار عمومی نیز جریحه‌دار شد. رحمت‌الله حافظی به برگزاری نشست‌هایی با مسئولان سازمان آتش‌نشانی برای بررسی این حادثه نیز اشاره کرد و به همشهری گفت: طبق شواهد موجود پیش از این هشدارهای لازم به مالکان ساختمان 117داده شده بود اما متأسفانه اقدامات لازم برای ایمنی ساختمان صورت نگرفته بود.

وی همچنین تأکید کرد که نمی‌توان به گزارش‌های موجود استناد کرد و باید منتظر بود تا نتیجه گزارش‌های کارشناسی و دقیق آماده شود. این عضو شورای شهر تهران با اشاره به تشکیل کمیته پیگیری سانحه آتش‌سوزی در شورای شهر با حضور کمیسیون‌های نظارت و حقوقی و سلامت و محیط‌زیست تأکید کرد: این گزارش تا 10روز آینده آماده شده و در صحن علنی شورای شهر نیز بررسی می‌شود. رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر همچنین درباره اظهارات مختلفی که پیرامون این سانحه مطرح می‌شود، گفت: مردم باید تحمل داشته باشند. درست است که این حادثه بسیار ناگوار بوده اما باید در فضای دقیق و کارشناسی میزان قصور مشخص شده و برخورد لازم نیز صورت گیرد.

سیاسی‌کاری‌ها؛ یادآور شورای اول

پرویز سروری رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به رفتار روز سه‌شنبه برخی همکارانش این اقدام را شتابزده، سیاسی و فاقد هرگونه زمینه کارشناسی دانست که نشان می‌داد همکاران اصلاح طلب شورا دوباره بازی سیاسی را در شورای شهر آغاز کرده‌اند.

به نقل از همشهری وی تصریح کرد که «ما فکر می‌کنیم موضعگیری آقای قالیباف کارشناسی است و در بررسی‌ها اگر کسی کوتاهی کرده باشد، باید با او برخورد شود اما اگر پیش از هر نوع اظهارنظر کارشناسی اعلام شود که فلان شخص باید استعفا کند، ما هم باید منتظر باشیم کسی که عامل مسمومیت 3هزار نفر در پردیس شده است، استعفا کند.» از نظر سروری این برخوردها فضای شورا را متشنج می‌کند و امکان رسیدگی به مسائل در فضایی آرام را سلب می‌کند و مدیریت شهری را با تنش‌های سیاسی مواجه می‌کند و فرصت خدمت به مردم را معطوف به مناقشات سیاسی می‌کند.

به زعم این عضو شورا، این همان بازی‌ای است که در شورای نخست هم سابقه داشته و مقام معظم رهبری هم عنوان کرده‌اند که شورا منحل و اعتماد مردم با دید سیاسی به شوراها کاسته شود. سروری ابراز امیدواری کرد که دوستان این رفتار را کنار بگذارند و بدانند که ادامه این رفتار زمینه تعامل و همکاری را از اعضای شورا خواهد گرفت.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=39399
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه