«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

قاچاق سوخت در انتظار برخورد قاطع مراجع ذیصلاح

مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سوخت و هر چه از خانواده قاچاق در کشور است نیازمند یک مدیریت صحیح است تا خورجین پر پول دلالان و قاچاقچیان را سوراخ کرده و دستان کثیفشان را از اقتصاد کشور کوتاه کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، قاچاق سوخت یکی از معضلات مسن اقتصاد کشور بوده و طبق معمول به علت بی توجهی برخی از دستگاه های ذیربط هر روز بر میزان صادرات غیرقانونی این فرآورده ی با ارزش افزوده می شود. طی ماه های اخیر رشد نرخ ارز موجب شد تا تعدادی از افراد با استفاده از این شرایط جیب هایشان را بیش از آن چیزی که گنجایش دارد پر پول کنند، دلالان اولین گروهی بودند که با بهره گیری از این شرایط مسیر صعودی خوبی را طی کرده اند به این ترتیب که برخی از این سودجویان همیشه در صحنه با احتکار و کاهش کالا در بازار موجب شدند تا تعادل عرضه و تقاضا در بازار برهم بریزد و قیمت کالا بالا برود عده ای دیگر در بازار خودرو، ارز و … با سوداگری، زودتر از زمان ممکن به سودهای کلانی رسیدند.

افزایش صادرات یکی از پیامد های مثبتی بود که به تاثیر از رشد قیمت ارز به طور کامل نتیجه ای عکس برای بازار کشور به دنبال داشت. رشد نرخ ارز موجب شد تا حتی مقصد بی کیفیت ترین تولیدات داخلی، بازار کشورهای همسایه باشد چه برسد به فرآورده های نفتی مانند بنزین و گازوئیل، البته لازم به ذکر است که قبل از افزایش نرخ ارز طی ماه های اخیر اختلاف قیمتی فاحش میان قیمت بنزین در داخل با دیگر کشورهای خارجی یکی از عوامل قاچاق این فرآورده بود که پس از بالا رفتن قیمت ارز، حاشیه سود برای قاچاقچیان این حوزه بیش از پیش افزایش پیدا کرد. به همین موجب این افراد تمامی خطرات وضرر های صادرات غیرقانونی این فرآورده نفتی را به جان می خرند اما دست از این کار نمی کشند.

علیرضا نورا، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه سوخت از مرزهای شرقی کشوربه ویژه از استان سیستان و بلوچستان و از مرز سراوان قاچاق می شود اظهار کرد: روزانه بین 3 تا 5 میلیون لیتر قاچاق سوخت صورت می گیرد، در حالی که کل سهمیه سوخت تخصیصی روزانه استان ما بسیار کمتر از این میزان است و این امر بیانگر این است که قاچاق منشا خارج استانی دارد.

وی با بیان اینکه  بسیاری از کامیون های ورودی به استان سیستان که کالا حمل می کنند، سوخت ماشین خود را به افراد خاصی می فروشند و آنها نیز مبادرت به قاچاق سوخت می کنند ادامه داد: این افراد با سوء استفاده از گلوگاه های ورودی که متاسفانه نظارت و کنترلی وجود ندارد، سوخت را وارد استان ما می کنند و به دلیل درآمد سرشاری که این افراد از محل قاچاق سوخت دارند به این کار روی آورده اند.

افزایش قیمت بنزین یکی از راهکارهایی است که بخش زیادی از کارشناسان از آن یاد می کنند که البته شاید این امر تاثیرات قابل توجهی به دنبال داشته باشد اما با توجه قدرت خرید مردم و شرایط اقتصادی حاکم بر کشور احتمال اینکه چنین اقدامی تاثیر مطلوبی به دنبال نداشته باشد دور از ذهن نخواهد بود.

هدایت ‌الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این راستا بیان کرد: اگر قاچاق بنزین کنترل نشود، مصرف افزایش یافته و ما مجدداً مجبور به واردات بنزین می‌شویم و در شرایط فعلی که دشمن در پی ضربه زدن زدن به ماست این مسئله می‌تواند به کشور آسیب وارد کند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دو نرخی کردن بنزین به گونه‌ای که قیمت دوم، نرخ موثری باشد یکی از عوامل بازدارنده برای قاچاق بنزین است اشاره کرد: سهمیه‌بندی درست برای خودرو‌های شخصی، عمومی و تاکسی‌ها نیز راهکار دیگری در این زمینه است.

به گزارش خبرنگار میهن صنعت، در طی سال های گذشته قاچاق از هر نوع آن، یکی از بزرگترین معضلات اقتصادی کشور بوده که با توجه به تمام تمهیدات، جلسات و سمینارهایی که در این خصوص برگزار شده، همچنان به قوت خود پابرجاست. اینکه چرا نمی شود با این ناهنجاری اقتصادی مقابله کرد جای بسی تامل است اما به عقیده بسیاری از کارشناسان این حوزه، عدم برخورد قاطع با قاچاقچیان ودلالان اصلی ترین دلیل این معضل است. سال ها تجربه در خصوص مبارزه با قاچاق نشان داده که فساد در بخشی از ارکان های مبارزه با این معضل باعث عدم نتیجه گیری در روند کار است و باید مراجع ذیصلاح قوانین بازدارنده و مجازات های بسیار شدیدتری را برای ریشه کن شدن این سرطان اقتصادی به کار بگیرند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=163063
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه