میهن صنعت :

قیمت گذاری دلیل گرانی خودرو!

میهن صنعت : با وجود این كه شاخص بهای كالاهای مصرفی خانوار از سال 76 تا كنون هفت و نیم برابر شده، اما خودروسازان توانستند با افزایش تیراژ تولید و بهره وری، قیمت محصولات خود را تاحد زیادی كنترل كنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت، معاون استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو با بیان این مطلب در نشست تخصصی بازار خودرو و آسیب شناسی قیمت ها گفت: شیوه نامناسب قیمت گذاری و هم چنین عرضه مواد اولیه در بورس كالا به ویژه در شرایط بحرانی امسال، باعث شده تا خودروسازان با زیان روبه رو شوند.

وی خودروسازی را از بزرگ ترین مصرف كنندگان نقدینگی در دنیا ذكر كرد و گفت: در بحران اقتصاد جهانی، اولین صنعتی كه تحت تاثیر قرار گرفت، غول های خودروسازی دنیا بودند، چرا كه این صنعتت تسهیلات و نقدینگی قابل توجهی مصرف می كند.

معاون استراتژی ایران خودرو افزود: در یك سال اخیر شرایط گشایش اسناد اعتباری و دریافت تسهیلات بانكی به گونه ای پیش رفته كه برای انجام امور تولیدی، حدود 21 برابر نقدینگی بیشتری لازم است.

تقوی نژاد ضمن تشریح مواردی چون افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه های عملیاتی درصنعت خودرو، اظهار كرد: بررسی افزایش قیمت در عوامل موثر بر قیمت تمام شده محصولات خودروسازی نشان می دهدبهای تمام شده خودرو در سال 91 نسبت به سال 90 حدود 104 درصد افزایش یافته است.

وی ایران را با 5/15درصد، چهارمین کشور رشد یابنده دنیا در صنعت خودرو پس از چین، ترکیه و هند عنوان كرد و گفت: طراحی و توسعه پلتفرم های جدید و تنوع محصول مهم ترین راهبرد این صنعت در دهه 1390 تا 1400 است.

معاون استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو از توسعه همکاری و اتحادهای استراتژیك با برندهای خودروساز جهانی در زمینه زیر سیستم ها و پلتفرم مشترک خبر داد و گفت: طراحی و تولید محصول مشترک و ایجاد مراکز تحقیق و توسعه جهانی از جمله رویكردهای صنعت خودرو در افق 1404 است.

وی رشد هزینه های عملیاتی صنعت خودرو در سال جاری نسبت به سال گذشته را 61 درصد ذكر كرد و گفت: در این دوره هزینه مواد اولیه 110 درصد و هزینه های مالی نیز 134 درصد افزایش یافته كه این موارد در كنار عدم تمدید اقساط معوق خودروسازها و ناکافی بودن سقف تسهیلات با توجه به افزایش نرخ ارز و سطح عمومی قیمت ها، كار را برای خودروسازان دشوار كرد.

تقوی نژاد توسعه پلتفرم های جدید در كلاس های ابعادی کوچك و بزرگ با استانداردهای روز اروپا را راهبرد بزرگ ایران خودرو عنوان كرد و گفت: بر این اساس بر روی پلتفرم كوچك چهار نوع محصول و بر روی پلتفرم بزرگ شش نوع محصول جدید سواری بزرگ، چندمنظوره، وانت و شاسی بلند از سال 1393 به بعد تولید خواهد شد.

معاون استراتژی ایران خودرو با اشاره به حمایت دولت های غربی در مواجهه با رکود شدید صنعت خودرو در سال 2009 برای شکستن دور باطل دام نقدینگی، اظهار داشت: انتظار می رود نهادها و دستگاه های مالی بزرگ در ایران نیز چنین رویكردی را در پیش گیرند.

هرگونه کاهش قیمت در ثبت نام های جدید اعمال خواهد شد
معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو اعلام کرد :بر اساس بخشنامه جدید، درصورت تغییر قیمت مصوب محصولات تولیدی ایران خودرو، معادل این تغییرات در مورد قراردادهای ایجاد شده (فروش فوری و نقدی) اعمال و به نماینده و مشتریان مستردخواهد شد.

عبداله بابایی معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو در نشست تخصصی بازارخودرو؛ آسیب شناسی قیمت ها که در هتل المپیک برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: این بخشنامه جدید به منظور حفظ حقوق مشتریان صادر شده است.

وی افزود: در حال حاضر مسولان و افكار عمومی از خودروسازان انتظار دارند، قیمت محصولات را کاهش دهند، در صورتی كه افزایش قیمت تمام شده خودرو ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه در بورس كالا و نوسانات ارز است.

وی در خصوص تاثیر قیمت های جدید خودروها در بازار آزاد اظهار داشت: از زمانی كه قیمت ها توسط خودروساز تعیین و کنترل شده، قیمت خودرو در بازار آزاد هم شكسته شد.

بابایی ضمن رد موضوع احتكار خودرو در پارکینگ های خودروسازان گفت: ایران خودرو از مجموع تولیدات خودرو در سال 91 كه تعداد آن بیش از 413هزار دستگاه خودرو بوده، 408هزار دستگاه را به بازار عرضه كرده است.

وی ضمن انتقاد شدید از طرح موضوع كاهش تعرفه واردات خودرو به صورت غیرمنطقی گفت: در شرایطی كه كشورهای مختلف ما را تحریم و در انتقال پول و تامین قطعات دچار مشكل كرده اند، برخی علاقه زیادی به واردات خودروهای این كشورها دارند.

معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو گفت: در شرایط اقتصادی و اجتماعی كنونی، واردات بی رویه خودرو آب به آسیاب دشمن ریختن است.
خاطر نشان می شود، میزگرد تخصصی بازار خودرو و آسیب شناسی قیمت ها با حضور مسولان دولت ،مجلس، خودروسازان و اصحاب رسانه روز 14اسفند در هتل المپیك برگزار شد و در این نشست هر یك از مسولان به تشریح وضعیت موجود و علل افزایش قیمت تمام شده خودرو پرداختند.

دوره زمانی لازم برای کاهش قیمت خودرو
دبیر انجمن خودروسازان گفت: در صورت پرداخت ارز مبادله‌ای و تسهیلات ارزی به خودروسازان، تولید خودرو افزایش می‌یابد و پس از آن، با افزایش عرضه، قیمت‌ کاهش خواهد یافت.
احمد نعمت‌بخش امروز در میزگرد تخصصی بازار خودرو در پاسخ به این سوال که در پی دستور رئیس جمهور برای پرداخت تسهیلات ارزی و همچنین ارز مبادله‌ای به خودروسازان، کاهش قیمت خودرو از چه زمانی اتفاق می‌افتد؟ گفت: در صورتی که ارز مبادله‌ای به خودروسازان پرداخت شود، آنها می‌توانند بدهی قطعه‌سازان را بپردازند.

وی ادامه داد: در این صورت، قطعه به اندازه کافی به خودروسازان عرضه می‌شود که باعث افزایش تولید و رشد عرضه خودرو خواهد شد و در نتیجه، قیمت خودرو کاهش می‌یابد.
نعمت‌بخش تأکید کرد: در صورت پرداخت ارز مبادله‌ای، قیمت پراید در بازار به قیمت کارخانه یعنی حدود 17 میلیون تومان نزدیک می‌شود و تولید خودرو بدون زیان انجام خواهد شد.

مشکل خودروسازان، ضعف مدیریت است
معاون بازاریابی و فروش سایپا گفت: ضعف مدیریت و ناپایداری مدیران، علت اصلی مشکل خودروسازان است.
محمد علی قادری در میزگرد تخصصی بازار خودرو با بیان اینکه عمر 22 ساله پراید به معنی ارزبر نبودن این خودرو نیست، گفت: پراید در داخل تولید می‌شود ولی ارزبری آن بر اساس قطعات مصرفی محاسبه می‌شود.

وی با بیان اینکه ضعف مدیریت و ناپایداری مدیران، علت اصلی مشکل خودروسازان است، افزود: ناپایداری‌ها و بی‌برنامگی در حوزه مدیریت باعث بروز مشکلات در شرکت‌های خودروساز شده در حالی که در این شرکت‌ها باید یک تیم کاری برای 10 تا 15 سال فعال باشد و برنامه‌های خود را اجرایی کند.
خودروسازان، محصولات جدید تولید کنند
حسین گروسی، عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز در این میزگرد با تأکید بر لزوم تنوع‌بخشی به طراحی خودروهای داخلی، گفت: سال‌ها به شرکت پژو فرانسه وابسته بودیم در حالی که باید مدل‌های جدیدی از سمند، رانا و دنا را طراحی و تولید می‌کردیم.
وی با بیان اینکه مردم به دنبال نوآوری در صنعت خودرو هستند، گفت: شرکت‌های خودروساز باید در زمینه تحقیقات و طراحی ظاهر خودرو فعال باشند و به دنبال استفاده از فناوری‌های نوین برویم.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=13539
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه