اختصاصي ميهن صنعت:

كلانشهر نشينان چه مقدار از عمر خود را در ترافيك بسر مي برند؟

مساله ترافيك و شلوغي جاده هاي شهرهاي بزرگ، ديگر به مساله اي عادي و قابل لمس در اين شهرها تبديل شده است و توجيه برخي از ديركردها در قرار هاي اجتماعي ترافيك است و با توجه حجم بالاي اين معضل و تجربه همگاني شهروندان، معمولاً قابل پذيرش است.


به گزارش پايگاه خبري تحليلي «ميهن صنعت»، ترافيك براي برخي از مردم شهرهاي بزرگ ديگر معضل نيست و يك روزمرگي عادي تلقي ميشود و شهروندان اين شهرها معمولاً براي رو در روئي با ترافيك از خواب شيرين صبحگاهي زده و برنامه هاي عبور و مرور در مسير ها را طوري انتخاب مي كنند كه كمتر در ترافيك هاي صبح گاهي و شامگاهي قرار گيرند.

از اين ميان بسياري از شاغلين تهران بدليل اجاره بالاي مسكن در اين شهر و با توجه به نزديكي دو شهر اسلامشهر و  كرج و بدليل سهولت عبور و مرور، اين شهرها را محل زندگي خود انتخاب كرده و  مسير هر روزه خود براي حضور در محل كار را از ساعات اوليه صبح در پيش مي گيرند ومعمولاً به همين دليل بيشترين حجم ترافيك صبحگاهي در مسيرهاي اين دوشهر به تهران شكل مي گيرد.

بر اساس اين گزارش با اين تفاسير اگر هر پايتخت نشين كشور،حداقل 1 ساعت و نيم براي رفتن به محل كار و 1 ساعت ونيم براي برگشت را در ترافيك به سر برد، چيزي در حدود 78 ساعت يعني بيشتر از 3 روز در ماه را در ترافيك مانده است و اين رقم در سال به چيزي در حدود 39 شبانه روز مي رسد و در مقياس بزرگتر در هر 10سال از زندگي يك كلانشهر نشين، 1 سال آن در ترافيك بوده است!!!!

1 سال از زندگي يك شهروند كه مي توان به بهترين نحو از آن استفاده كرد و خاطره هايي خوش از اين ساعتها به جا گذاشت در ترافيك هاي تهران جا مي ماند.

حال به چه دليل ترافيك هاي شهر تهران وديگر كلانشهرها به اين شكل بوجود مي آيد؟ به عقيده كارشناسان قدمت جاده ها و خيابان ها در ايران بسيار بالا بوده و مربوط به سالهايي مي شد كه سازندگان آن، حجم ترافيكي امروزي براي اين جاده ها را به هيچ عنوان تصور نمي كردند و برخي نيز معتقدند حتي راه سازي هاي در حال انجام هم بابرنامه هاي قديمي ترافيك و شهري برنامه ريزي شده اما در هر حال جوابگوي بخشي از بار ترافيك ها خواهد بود.

يكي ديگر از مهمترين دلايل بوجود آمدن ترافيك، استفاده از خودروها شخصي است كه معمولا  عدم سرويس دهي مناسب وسائل حمل و نقل عمومي در ساعات اوج ترافيك باعث استفاده خودروهاي تك و كم سرنشين شخصي مي شود. و عدم ظرفيت كافي مترو و اتوبوس هاي شهري باعث تشديد اين موضوع شده است.

با اين وجود مترو و شهرداري تمام توان خود را جهت رفاه حال شهروندان بكار گرفته اند و در ساعات اوج تقاضاي سفر درون شهري با تمام توان در اجراي طرحهايي نظير پيك صبحگاهي و شامگاهي بدبنال آسايش بيشتر همشهريان هستند.

 
نكته بارز در اين مساله برنامه ريزي هاي كلان مسئولان ذيربط در كاهش ترافيك در شهرهاي بزرگي همچون تهران است و تسريع در به اتمام رساندن پروژه هاي راه سازي از سوي دولت باعث كاهش بخش اعظمي از ترافيك هاي شهري خواهد شد و پس از آن بايد با توجه به خروجي بالاي ورود خودرو به جادهاي كشور برنامه ريزي هاي مختلفي را پي ريزي كرد تا بتوان اين معضل قابل حل را در شهرهاي بزرگ كشور از بين برد.

البته در اين خصوص مي توان در كنار پروژه هاي عظيم راهسازي،  با ايجاد برنامه هاي فرهنگي و آموزشي و همچنين گسترش و بالا بردن ظرفيت مسافر پذيري ناوگان حمل ونقل عمومي بدنبال فرهنگ سازي مناسب در اين زمينه بود و اميد است كه با اقدامات موثر شهرداري ها و همكاري مردم از اتلاف اوقات شهروندان در ترافيك ها جلوگيري شود./

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=7245
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه