میهن صنعت :

لزوم افزایش حمایت از صنعت خودروسازی کشور

میهن صنعت : صنعت خودرو در اقتصاد کشور از حیث گستردگی و همچنین پراکندگی فعالیت و ارتباط با بخش های مرتبط با آن و نیز اشتغال زایی دارای جایگاه ویژه ای است

به گزارش میهن صنعت، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه حمایت از تولید داخلی گفت: لازم است که از صنعت خودرو حمایت های کافی صورت پذیرد در حالیکه همزمان صنعت خودرو نیز باید روند رو به رشد داشته باشد. در واقع باید حمایت و توانمندسازی ها در کنار هم انجام شوند.

 

محمد رضا پور ابراهیمی در ادامه گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبر خودرو افزود: صنعت خودرو در اقتصاد کشور از حیث گستردگی و همچنین پراکندگی فعالیت و ارتباط با بخش های مرتبط با آن و نیز اشتغال زایی دارای جایگاه ویژه ای است.

 

وی در ادامه اظهار داشت: بخشی از توانمند سازی توسط دولت و بخش دیگر توسط تولیدکنندگان انجام می شود. به طور مثال دو خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا و ایران خودرو گزارشی از فعالیتهای خود در جهت توانمندسازی ارائه دهند و بررسی شود که پس از بازدید مقام معظم رهبری تا کنون چه میزان پیشرفت کرده اند و چه برنامه هایی در دست اجرا دارند.

 

عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی  مجلس شورای اسلامی گفت: خودروسازان باید تلاش کنند تا بطور مستقل و بدون نیاز به حمایت به فعالیت خود ادامه دهند. هم اکنون به دلیل شرایط اقتصادی کشور و کاهش شدید ارزش پول ملی کشور که به طور ناخواسته اتفاق افتاد بهترین موقعیت برای رشد صنعت تولید داخلی کشور ایجاد شده است چرا که از یک طرف در واردات محدودیت های بسیاری ایجاد شد و از سوی دیگر شرایط مناسبی برای صادرات ایجاد شده است.

 

وی در ادامه افزود: با کاهش ارزش پول کشور بطور ناخواسته، شرایط برای صادرات فراهم شد بطوریکه خودروی پراید که پیش از تغییرات ارز در حدود 7 میلیون تومان فروخته می شد در حال حاضر قیمت صادراتی این خودرو 2 الی 3 برابر شده است و این در حالیست که میزان ورود خودرو های لوکس وارداتی به کشور کاهش یافته است.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  قطعات وارداتی، تنها 30 الی 40 درصد قطعات مورد نیاز صنعت خودروسازی را شامل می شوند و باقی قطعات در داخل کشور تولید می شوند. البته باید محدودیت های این صنعت همانند تحریم ها و مشکلات بانکی را نیز در نظر گرفت اما سیاست حمایت نمی تواند استمرار دائمی داشته باشد و باید به مرور زمان به سمتی که صنعت مستقل شود حرکت کرد.

 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کاهش ارزش پول ملی کشور، طلایی ترین فرصت برای شکوفایی صنعت و تولید داخلی از جمله صنعت خودروسازی است.

وی در ادامه خطاب به خودروسازان گفت: ضروری است که خودروسازان این موقعیت را درک و به بهترین نحو از آن استفاده کنند. برنامه بلند مدت و میان مدت داشته باشند تا در عرصه منطقه ای و جهانی محصولات خود را عرضه کنند چراکه هم اکنون که قیمت ارز برای صادرات خودرو های داخلی مقرون به صرفه است ، باید در راستای توسعه صادرات برنامه ریزی شود.

 

 

محمد رضا پورابراهیمی در پایان خاطر نشان کرد: کشور چین با کپی سازی کار خود را شروع کرده و پس از تلاش به کسب تکنولوژی های پیشرفته نایل شد که این در کشور ما نیز امکان پذیر است. تجربه نشان داده است که تا زمانی که احساس نیاز نشود تلاشی صورت نخواهد گرفت در حالیکه صنعت باید به دنبال افزایش رقابت پذیری باشد و البته انجام حمایت های لازم نیز در این راستا ضروری است

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=10136
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه