به وقت میهن؛

لزوم وجود قانونی برای مصونیت خبرنگاران در ایران/ خبرنگار هم آدم است

این روزها در تمامی ادارات و البته اتاق های مسئولین و کارمندان محترم حتما یک تابلو "قانون مجازات توهین به کارمندان دولت" را خواهیم دید که البته مسئله بسیار مهمی است و قطعا جای بحثی در آن وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، این روزها در تمامی ادارات و البته اتاق های مسئولین و کارمندان محترم حتما یک تابلو "قانون مجازات توهین به کارمندان دولت" را خواهیم دید که البته مسئله بسیار مهمی است و قطعا جای بحثی در آن وجود ندارد.


در "به وقت میهن" این هفته تصمیم بر آن شد که به یک موضوع بسیار بسیار کم اهمیت بپردازیم تا کمی از فضای جدی جامعه فاصله بگیریم.


موضوع "توهین به خبرنگار" که البته خیلی هم مهم نیست متاسفانه این روزها خیلی سر و صدا به پا کرده است.اصلا مگر ما خبرنگارها چه می کنیم و بهتر بگویم به چه دردی می خوریم؟!!


واقعیت ماجرا اینجاست که اگر همین خبرنگارها نبودند، بسیاری از عملکردهای مثبت و منفی بخش های مختلف جامعه پنهان می ماند. نقش خبرنگاران در تمامی دنیا نقشی کلیدی و حائز اهمیت است اما متاسفانه در کشور ما خبرنگاران را تنها برای مواقعی خاص محترم شمرده و در یک روز هم از آنان تجلیل می شود که اگر روزهای توهین به این قشر پر تلاش جامعه را کنار یکدیگر بگذاریم، دیگر نیازی به نتیجه گیری نخواهد بود که کفه کدام قسمت ترازو سنگینی می کند.


نگاهی به چند سال گذشته نشان می دهد که توهین به خبرنگاران یک امر عادی شده و اگر فلان مسئول در آن روز حال خوبی نداشته باشد به راحتی در جایگاه زور گویی ایستاده و بدترین رفتار را با مصاحبه کننده خواهد کرد.
یک جستجوی ساده در موتور جستجوگر گوگل نشان خواهد داد که وضعیت توهین به خبرنگاران در کشور ما به چه صورت است.


از کتک خوردن خبرنگار در صحن مجلس تا بی احترامی فلان وزیر، از توهین فلان فرماندار در پیش چشم مردم تا چشمک یک مربی ورزشی برای حمله به یک روزنامه نگار و حتی توهین هنرمندان سینما تنها بخشی از اتفاقات حوزه خبری است که در بیشتر مواقع حتی به یک عذرخواهی خشک و خالی نیز ختم نمی شود. چرا؟!!  


کشور ما با توجه به شرایط سیاسی موجود و البته نگاه خصمانه دولت های غربی که بزرگترین رسانه های دنیا را در اختیار دارند، در حوزه خبر کنج عزلت اختیار نکرده و خبرنگاران این مرزو بوم صدای مردم ایران و حقوق قانونی آنان را به گوش تمامی دنیا رسانده اند.


یادمان نرود که بر سر مسائل هسته ای، جنگ، تحریم و بسیاری از اینگونه موارد که پای منافع ملی ما در میان بود اگر همین خبرنگاران نبودند چه می شد.


یادمان نرود که اگر همین خبرنگاران نبودند اختلاص ها و حقوق های نجومی پشت پرده به اصطلاح "صلاح" می ماند و در ادامه چه مشکلاتی که پیش نمی آمد.


 یادمان نرود دست آورد های مثبت دولت ها را اگر خبرنگاران وظیفه شناس نبودند، در محدوده خیابان پاستور و بهارستان باقی می ماند و هزاران یادمان نرود دیگر…

چرا قوانینی برای مصونیت خبرنگاران وضع نمی شود؟
توهین فرماندار گلپایگان و به دنبال آن عزل این فرماندار توسط استاندار اصفهان اولین و آخرین اینگونه توهین ها به جامعه رسانه ای کشور نیست. عملکرد سریع و عادلانه استاندار اصفهان شایسته تشکر است اما سوال اینجاست که اصلا چرا باید چنین اتفاقی رخ دهد ؟


قطعا در تمامی دنیا اتفاق های اینگونه رخ داده و خواهد داد اما همه خوب میدانیم که در کشور ما شان و جایگاه یک خبرنگار حفظ نشده و انگار قرار هم نیست اینگونه بی اخلاقی ها به اتمام رسد.


چرا همانگونه که برای کارمندان دولت در حین انجام وظیفه قوانین وضع شده که توهین به این قشر مجازات قانونی دارد، برای خبرنگاران این مهم رخ ندهد ؟


پرسش اینجاست که آیا همین خبرنگاران نیستند که بازتاب روزهای خوب و بد دولت ها هستند و اگر در عملکردشان دقیق و حرفه ای رفتار کنند، شایسته احترام باشند؟!!


کلام آخر به وقت میهن
به نظر می رسد که زمان آن رسیده که قوانینی برای مصونیت خبرنگار در کشور ما وضع شود تا اینگونه بی اخلاقی ها در این حوزه پایان یابد.
خبرنگاران کشور ما با وجود تمامی مشکلات پیرامون زندگی خود در حال تلاش فراوانی در امر اطلاع رسانی دقیق و درست در جهت عمران و آبادی این مرز و بوم هستند.

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=145843
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه