میهن صنعت:

لزوم کاهش نرخ سود بانکی برای رونق بازار بدهی

مدیر ابزارهای نوین بازار فرابورس با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید با کنترل نرخ سود بانکی در جهت رونق بازار بدهی قدم‌های موثری بردارد، گفت: هماهنگی‌ها در بدنه دولت کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، توکلی در نشست خبری صبح امروز که برای آغاز معاملات ثانویه اوراق سلف گندم برگزار شد، اظهار کرد: اوراق مرابحه گندم روزانه بین 50 تا 150 هزار تن مورد معامله قرار می‌گیرد و این دومین تامین مالی با حجم بالا است که توسط دولت صورت گرفته است.

وی در خصوص وضعیت بازار بدهی در کشور بیان کرد: ارزش بازار بدهی 51 هزار میلیارد تومان است که حدودا 4 درصد کل بدهی بازار کشور را به خود اختصاص می‌دهد و این درحالی است که در دنیا بازار بدهی بیش از 64 درصد سهم دارد.

مدیر ابزارهای نوین بازار فرابورس تصریح کرد: از 519.6 هزار میلیارد ریال بازار بدهی در کشور 186.3 هزار میلیارد ریال در فرابورس، 75.3 هزار میلیارد ریال در بورس تهران و 35.5 هزار میلیارد ریال در بورس کالا و بورس انرژی مورد معامله قرار می‌گیرد و از این میان 222.3 هزار میلیارد ریال اوراقی است که در شبکه بانکی مورد معامله قرار می‌گیرد.

توکلی در خصوص حجم بازار بدهی در اسفند سال گذشته یادآور شد: 365.6هزار میلیارد ریال اوراق در اسفند سال گذشته مورد معامله قرار گرفته که این رقم در سال جاری 151هزار میلیارد ریال حدود 41 درصد رشد داشته است که جزئیات این رشد در فرابورس دو درصد، بورس تهران 13 درصد، بورس کالا و انرژی 228 درصد و شبکه بانکی 18 درصد بوده است.

مدیر ابزارهای نوین بازار فرابورس در توضیح نوع منتشر کننده 519.6 هزار میلیارد ریال اوراق گفت: تا تاریخ 1395/8/5 دولت از رقم کلی اوراق 277.3 هزار میلیارد ریال، سازمان‌های دولتی 92.2 هزار میلیارد ریال، شهرداری‌ها 41.5 میلیارد ریال و بانک‌ها 24.3 هزار میلیارد ریال اوراق منتشر کرده‌اند.

وی در ادامه تاکید کرد: در سال جاری 70 هزار میلیارد ریال برای تامین مالی گندم اوراق منتشر شده که از این رقم 26.5 هزار میلیارد ریال مربوط به بورس کالا، 10 هزار میلیارد ریال مربوط به فرابورس و 34.3 دهم هزار میلیارد ریال مربوط به شبکه بانکی بوده است.

توکلی با اشاره به مشکلات موجود در بازاربدهی تصریح کرد: درشرایطی که نرخ تورم در کشور حدود ده درصد است نرخ بالای سود بانکی باعث کند شدن رونق بازار بدهی می شود که باید برای کنترل این نرخ بانک مرکزی اقدامات موثری را انجام دهد و تامین مالی در اقتصاد بیشتر به سمت بازار سرمایه سوق پیدا کند و بعلاوه باید هماهنگی در بدنه دولت نیز افزایش یابد تا از این طریق بتوان به جای تامین مالی از طریق بانکها به سمت تامین مالی از طریق بازار بدهی و رونق آن کمک کرد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=93600
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه