میهن صنعت:

لزوم یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان/ سن بازنشستگی باید تابع امید به زندگی باشد

میهن صنعت: نظام بازنشستگی کارکنان دولت نه فقط در بعد صندوق و منابع مالی، بلکه در فلسفه و اصول بازنشستگی نیازمند بازنگری اساسی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  مهدی میرحسینی زواره در گفت‌وگویی با اشاره به بازنشستگی‌های زودتر از موعد بر لزوم بازنگری در قوانین و نظام بازنشستگی تاکید و اظهار کرد: در حال حاضر درک درستی از این‌که افراد چه زمانی باید بازنشسته شوند و راهبردهای بازنشستگی چه باید باشد وجود ندارد.

وی افزود: در مواردی بازنشستگی‌ به ابزاری برای مدیران برای خلاص شدن از شر کارکنان خود و یا برای کارکنان به عنوان راهی برای رهایی مضایق کار تبدیل شده تا بتوانند فرصت کار در شرایط بهتری پیدا کنند.

میرحسینی با بیان اینکه ملاحظه وسوسه‌های درآمدی که در بیرون وجود داشته که اغلب نسبت به درآمد زمان کارمندی برتری فراوان دارد فرد ترجیح می‌دهد که خود را مشمول بازنشستگی زودرس کرده و سازمان را ترک کند، ادامه داد: این در حالی است که کارکنان در محیط کاری خود حقوق و حمایت خوبی را شاهد نیستند و البته این امر موجب از دست دادن اغلب افراد با تجربه ای شده است که در مواردی جایگزینی آنها بسیار مشکل است.

او با اشاره به اینکه باید تعریف جامعی از بازنشستگی ارائه شود بیان کرد: از این رو باید به این پرسش پاسخ داد که چرا فرد بازنشسته‌ای که اکنون در خارج از سازمان خود بیشتر از قبل کار می‌کند و از چند جا که اغلب دولتی هستند حقوق می‌گیرد، باید بازنشسته شود و از منابع محدود صندوق بازنشستگی حقوق بگیرد؟

معاون توسعه معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور تاکید کرد:ما با برخورداری و درآمد بیشتر بازنشستگان مخالفتی نداریم، اما بازنشستگی باید هرچه زودتر قاعده‌مند و منطقی شود. بنابراین با بازنگری در نظام بازنشستگی ضرورت بازنشستگی پیش از موعد از میان می‌رود و دیگر به عنوان مجازات و یا فرصت برای عده‌ای نخواهد بود.

وی با بیان اینکه باید آداب و نظام بازنشستگی کشور را هرچه زودتر تغییر داد و بعد از آن معیشت بازنشستگان مورد توجه جدی قرار گیرد گفت: انحصاری ماندن صندوق‌های بازنشستگی امر مناسبی نیست. چرا نباید صندوق‌های رقابتی شکل بگیرند یا این‌که امکانی فراهم شود که اگر قرار است کارمندی بعد از 30 سال خدمت نیز به کار خود ادامه داد، حق بازنشستگی پرداخت کند؟

میرحسینی با اشاره به ضرورت تقویت نظام و صندوق بازنشستگی ادامه داد: در حال حاضر در بسیاری از کشور‌های دنیا بخشی از مالیات بر حقوق شاغلین برای تقویت صندوق‌های بازنشستگی به حساب آنها واریز می‌شود یا این‌که سهام شرکت‌های بزرگ و کارا ابتدا به صندوقهای بازنشستگی‌ کارکنان دولت فروخته می شود این در حالی است که ماحتی به تمامی تعهدات خود در مقابل بازنشستگان عمل نمی کنیم.

به نقل از ایسنا او با تاکید بر این که امر بازنشستگی باید در خدمت منافع دولت، سازمان و کارکنان باشد. افزود: بنابراین سن بازنشستگی باید تابعی از شاخص امید به زندگی شود.چرا زمانی که امید به زندگی در کشور 72 سال است، باید سن بازنشستگی 50 سال باشد و فرد 20 سال باقی‌مانده را از منابع صندوق حقوق بگیرد؟

وی همچنین با انتقاد از تفاوت های حقوقی بازنشستگان گفت: فرمول محاسبه‌ی حقوق بازنشستگی باید عالمانه، منصفانه و عادلانه شود. چرا که اکنون افرادی داریم که حقوق بازنشستگی چند میلیونی حتی تا 9 میلیون و برخی 600 هزار تومانی دریافت می‌کنند. هزینه و شرایط زندگی برای بازنشستگان این همه متفاوت نیست که دریافتی‌های آنها متفاوت است.

میرحسینی در پایان به پاداش خدمتی که دولت به کارکنان خود پرداخت می‌کند اشاره کرد و افزود: حتی زمانی که دولت یک فرد را به دلیل ناکارآمدی از سازمان کنار می گذارد باید مبلغ کلانی پاداش خدمت به او پرداخت کند. در حالی که به کارمندی که که توانمند و کارا نیز بوده است هم به همان میزان پاداش پرداخت می کند. از این رو باید فلسفه، شرایط، میزان و چگونگی پاداش پایان خدمت را با عملکرد، مدیریت دانش و توسعه منابع انسانی پیوند داد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=37122
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه